Onderwerp: Veilig combineren van fondant en marsepein
Granny W beweerde het volgende over de combinatie van fondant en marsepein:
KiT schreef:nog even een vraagje aan Granny
Ik zie hier wel vaker rolfondant en marsepein met elkaar gemixt, in het kader van gezond bezig zijn wil ik dat ten sterkste afraden aangezien in veel rolfondant en mmf ook corn starch (maizena) te vinden is en in marsepein kan dat explosief zorgen voor bacteriele groei.
Hoe zit het met de bacteriele groei bij Peggy dan?
Door het mengen van rolfondant en marsepein krijg je een ander soort materiaal, op zich niet mis mee als men dit lekker vindt, alleen gewoon op de verpakking kijken of er geen maizena (cornstarch, bloem of afgeleide materialen daarvan) inzitten, ik ben gewoon voorzichtig in deze en zal het dan zelf niet aanraden
Ik wantrouwde deze informatie. Ik gebruik namelijk al geruime tijd deze combinatie bij het bekleden en decoreren van taarten en heb op geen enkele manier reden om aan te nemen dat deze combinatie gevaarlijk zou kunnen zijn.
Maar omdat ik natuurlijk geen mensen wil vergiftigen, heb ik dit voorgelegd aan het voedingscentrum. Het Voedingscentrum is opgericht door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om consumenten wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding en voedselkwaliteit.
Ik mailde hen het volgende:
Ik maak graag gedecoreerde taarten van marsepein of fondant als bovenlaag. Nu werk ik graag met een combinatie van marsepein en fondant, omdat dit de goede eigenschappen van beide materialen combineert (goed vormbaar, uitrolbaar en een lekkere smaak). Nu zei iemand me laatst dat dat een gevaarlijke combinatie is, omdat de zetmeel die wordt toegevoegd aan fondant in combinatie met de marsepein kan leiden tot een explosieve bacteriegroei... Is dit waar?
Ik kreeg daarop het volgende antwoord:
Wat leuk dat u graag zelf gedecoreerde taarten maakt. Er is ons niets bekend over een gevaarlijke combinatie tussen marsepein en fondant in verband met bacteriegroei. Wat wel altijd heel belangrijk is, is de hygi