1

Onderwerp: Veilig combineren van fondant en marsepein

Granny W beweerde het volgende over de combinatie van fondant en marsepein:

Granny W. schreef:
KiT schreef:

nog even een vraagje aan Granny

Ik zie hier wel vaker rolfondant en marsepein met elkaar gemixt, in het kader van gezond bezig zijn wil ik dat ten sterkste afraden aangezien in veel rolfondant en mmf ook corn starch (maizena) te vinden is en in marsepein kan dat explosief zorgen voor bacteriele groei.

Hoe zit het met de bacteriele groei bij Peggy dan?

Door het mengen van rolfondant en marsepein krijg je een ander soort materiaal, op zich niet mis mee als men dit lekker vindt, alleen gewoon op de verpakking kijken of er geen maizena (cornstarch, bloem of afgeleide materialen daarvan) inzitten, ik ben gewoon voorzichtig in deze en zal het dan zelf niet aanraden :)

Ik wantrouwde deze informatie. Ik gebruik namelijk al geruime tijd deze combinatie bij het bekleden en decoreren van taarten en heb op geen enkele manier reden om aan te nemen dat deze combinatie gevaarlijk zou kunnen zijn.
Maar omdat ik natuurlijk geen mensen wil vergiftigen, heb ik dit voorgelegd aan het voedingscentrum. Het Voedingscentrum is opgericht door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om consumenten wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding en voedselkwaliteit.

Ik mailde hen het volgende:

Ik maak graag gedecoreerde taarten van marsepein of fondant als bovenlaag. Nu werk ik graag met een combinatie van marsepein en fondant, omdat dit de goede eigenschappen van beide materialen combineert (goed vormbaar, uitrolbaar en een lekkere smaak). Nu zei iemand me laatst dat dat een gevaarlijke combinatie is, omdat de zetmeel die wordt toegevoegd aan fondant in combinatie met de marsepein kan leiden tot een explosieve bacteriegroei... Is dit waar?

Ik kreeg daarop het volgende antwoord:

Wat leuk dat u graag zelf gedecoreerde taarten maakt. Er is ons niets bekend over een gevaarlijke combinatie tussen marsepein en fondant in verband met bacteriegroei. Wat wel altijd heel belangrijk is, is de hygi

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

2

Re: Veilig combineren van fondant en marsepein

Bedankt Jozien
en gelukkig maar want ik werk ook graag met de combi!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

3

Jozien schreef:

Wat leuk dat u graag zelf gedecoreerde taarten maakt. Er is ons niets bekend over een gevaarlijke combinatie tussen marsepein en fondant in verband met bacteriegroei. Wat wel altijd heel belangrijk is, is de hygi

I believe in Sandy Claws

4

Granny W. schreef:

....
Vraag ze eens wat de richtlijnen zijn voor het maturen van rich fruit cakes of de regels van toegevoegde kleurstoffen (die zijn trouwens EU geregeld) hoeveelheden of de bewaartijd van aangemaakte royal icing, kan ik vrij simpel op antwoorden dat ze die niet weten omdat er ook alweer geen specifieke regels zijn voor cakedecoreren in Nederland :)

Ik heb deze vragen gesteld (over de hoeveelheid kleurstof en de bewaartijd van icing) want daar zou ik ook wel graag antwoord op willen hebben. Ik laat het weten wanneer ik antwoord heb gekregen!

Groeten, Jozien.

Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

De taartenarchitect Jeroen van der Graaf vertelde ons tijdens de workshop van de TROS dat je juist om die reden geen bloem mocht gebruiken. In plaats daarvan kon je beter kiezen voor het uitrollen met poedersuiker of maizena.
Het lijkt me dat hij toch ook wel weet waar hij over praat.

Ik heb hem ook even een mail gestuurd met deze vraag....

Groetjes Nicole
wordt vervolgd

6 Laatst bewerkt door merlette (29-08-2007 15:25)

Ik kwam de volgende amerikaanse site tegen en daarin staat gewoon vermeld dat je marsepein met fondant kan mengen. Dus ik denk dat het met die bacteriegroei wel mee zal vallen en dat ze het daar in Amerika wel zullen weten als het niet goed zou zijn.

http://www.baking911.com/decorating/cakes_marzipan.htm

7

merlette schreef:

Ik kwam de volgende amerikaanse site tegen en daarin staat gewoon vermeld dat je marsepein met fondant kan mengen. Dus ik denk dat het met die bacteriegroei wel mee zal vallen en dat ze het daar in Amerika wel zullen weten als het niet goed zou zijn.

http://www.baking911.com/decorating/cakes_marzipan.htm

Ja ik had die site (en vele andere) inmiddels ook gezien dus geloof ook niet dat het zo'n vaart loopt :)
Ze hebben me al terug gemaild en vroegen om een telefoonnummer dus ik denk dat ze me gaan bellen binnenkort !

8

(Vraag ze eens wat de richtlijnen zijn voor het maturen van rich fruit cakes of de regels van toegevoegde kleurstoffen (die zijn trouwens EU geregeld) hoeveelheden of de bewaartijd van aangemaakte royal icing, kan ik vrij simpel op antwoorden dat ze die niet weten omdat er ook alweer geen specifieke regels zijn voor cakedecoreren in Nederland :) )

Overal zijn richtlijnen voor. Maar de algemene regel die zeer zeker in engeland wordt toegepast is dat hygiene HET belangrijkste is. En dat zeggen ze in nederland ook!
Aangezien de taarten die in nederland gebakken worden over het algemeen anders zijn dan de engelse taarten (fruittaart, madeira etc) Kun je daarmee dus ook geen vergelijking maken!
Men vindt het nog steeds vreemd dat ik een fruittaart een aantal maanden van te voren maken.
Volgens de richtlijnen mag je een fruittaart niet meer dan 6 tot 8 weken van te voren maken.
Ik maak ze meestal 3 maanden van te voren. Omdat volgens de traditie en de engelsen( college, schoonfamilie etc) de smaak dan veel beter is.
Suiker producten zijn over het algemeen veel minder vatbaar voor bacterien. Zeer zeker als men hygienisch werkt .

groetjes Francisca

9

Ik heb ineens een (domme) ingeving:
Als we ze nou eens een gemixed stukje marsepein en fondant opstuurden en dat laten testen?
of zit er onder onze hobbyisten misschien een laborant of iemand die dat kan onderzoeken?

er is altijd wel een reden voor taart

10

KiT schreef:

Ik heb ineens een (domme) ingeving:
Als we ze nou eens een gemixed stukje marsepein en fondant opstuurden en dat laten testen?
of zit er onder onze hobbyisten misschien een laborant of iemand die dat kan onderzoeken?

Het enige wat je hoeft te doen, zoals ik al een keer zei, is kijken op de fondant ingredientenwijzer, geen tarwe of maiscomponenten en het is veilig om te gebruiken.

I believe in Sandy Claws

11

Granny W. schreef:

Het enige wat je hoeft te doen, zoals ik al een keer zei, is kijken op de fondant ingredientenwijzer, geen tarwe of maiscomponenten en het is veilig om te gebruiken.

Zelfs dat is niet nodig. Ik heb inmiddels ook van het Nederlands Bakkerij Centrum het volgende antwoord gekregen:

"Fondant is bijna pure suiker en er zit veel te weinig water in om bateriegroei mogelijk te maken. Datzelfde geldt voor marsepein (een mengsel van suiker en amandelen). Het is ook niet zo dat er een reactie plaastvindt tussen marsepein en fondant waardoor er ineens w

12

Kijk, daar kunnen we wat mee....
Een duidelijk antwoord met onderbouwing lijkt me :)

Bedankt !

p.s. ik heb mijn tel nr doorgemaild naar Jeroen vd Graaf (op hun verzoek) maar ze hebben me niet meer gebeld.

Berichten [ 12 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Veilig combineren van fondant en marsepein