1

Onderwerp: Gumpaste, mexican paste etc bewaren tijdens je werk.

Bewerkings pastes zoals gumpaste, mexican paste, modellingpaste (rolfondant met tylose) hebbn als gezamelijk 'probleem' dat ze uitdrogen als je er mee aan het werken bent, je hebt een stuk uit de koelkast genomen en vanaf daar neem je weer kleinere stukjes om mee te werken.

Je kunt een ziploczakje nemen waarin je het stukje bewaart zodat het niet uitdroogt of, wat ik persoonlijk makkelijk vind, een omgekeerd schaaltje. Ik neem dan gewoon het stuk, breek een stukje af en plaats het overgebleven stuk op een stukje folie, daaroverheen plaats ik een glazen schaaltje omgekeerd.

Ik heb een serie van deze glazen schaaltjes (ik zie je nu denken waarom glas en niets anders :))

Heel simpel, als je met verschillende kleurtjes zit te werken dan kun je ieder kleurtje onder zo'n klein glazen schaaltje leggen en gericht pakken :))

Wat ook helpt tegen uitdrogen vooral als je wat langer zit te werken en zelfs onder het schaaltje een beetje droog is je handen insmeren met een minimale hoeveelheid trex (dat doe je toch al iedere bij het kneden) en even het overgebleven stuk door je hhanden kneden voor je het onder het schaaltje plaatst.

Niet te veel natuurlijk, de hoeveelheid trex/crisco die je op je handen smeert is slechts een klein veegje, goed uitsmeren over je handen zodat ze maar net een beetje vettig zijn. Ook de trex/crisco die je op je werkbord of je rollingpin smeert is niet meer dan dat, gewoon je handen invetten, net te vettig dus, je handen even over het bord wrijven en je rolling pin door je gesloten hand halen, dit is voldoende om alles ingevet te hebben.

Veel plezier :)

I believe in Sandy Claws

2

Re: Gumpaste, mexican paste etc bewaren tijdens je werk.

Ik gebruik altijd plastic boterhamzakjes, dat werkt ook prima. De fondant/marsepein al dan niet met tylose wordt absoluut niet hard en als ik stop druk ik al die zakjes (met inderdaad verschillende kleuren :)) zo samen in een vershouddoos.

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!