1

Onderwerp: effe een vraagje....

of eigenlijk twee!

zoals jullie misschien hebben gelezen (als jullie de puf hadden om het hele verhaal te lezen hahaha http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=12340) had ik een beetje problemen met mijn mf. marsepein met regalice en gekleurd met icing gel. Hetr scheurde nogal erg snel. De massa was soepel, voelde een beetje slap...is dit een bekend probleempje en hoe dit op te lossen?

en mijn andere vraag je is. Wat moet ik voelen als ik tragantgom door fondant of marsepein doe. hoe weet ik wanneer ik voldoende heb?

Groet corinne

Groet Corinne

2

Re: effe een vraagje....

Hoi Corinne,
Ik heb je verhaal helemaal gelezen hoor!! Humor! Eigenlijk heb ik niet echt een antwoord op je vragen, kan je alleen vertellen dat ik gisteren ook voor het eerst alles met fondant en met mf heb gedaan en ik vond het ook zo slap! Misschien moet je dit dikker laten ofzo!? Ik lees dit topic in elk geval even met je mee!! Over tragantgom heb ik weleens gelezen dat het wat 'langzamer' werkt als tylose maar helaas heb je weinig aan deze info. Misschien langer laten drogen?? Ik hoop dat de ervaren baksters ons zullen inwijden in de geheimen van.....!!

Lieve taartgroetjes van Annemieke!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=ITO7BKL3

3

ik hoop het ook zo.. en ik weet dat het al heel snel aan de slag kunnen bij wendy...maar voor die tijd wil ik toch nog wel het een en ander uitproberen. Niet dat jullie allemaal al een bambi (of iets dergelijks) hebben gefrobeld en ik met alleen een staartje aangeplakt aan een hompje bruine fondant zit...zou zo sneu voor mezelf zijn hahaha

groet corinne

Groet Corinne

4

Hallo Corinne,

Hoe dun rol je de fondant uit? je hebt de taart en mooie kleur groen gegeven maar de meer gel je gebruikt de slapper wordt de fondant. Zelf vindt ik het dan iets gemakkelijker om de fondant wat dikker te laten. Ook vindt ik de techniek waarbij je de fondant op doorzichtig tafelzeil uitrolt heel fijn werken. Je rolt de fondant op zeil uit en en legt het met zeil en al over je taart. je trekt het tafelzeil voorzichtig van de fondant en strijkt de fondant glad om je taart.

Als je trachant of tylose door je fondant / marsepein doet moet je een uurtje wachten. (soms iets langer) Het voelt dan steviger aan. een beetje stug.

Ik hoop dat hierwat aan hebt.

groetjes Francisca

5

hoi francisca, dank voor het antwoord...helaas heb ik dit alles ook geprobeerd. Ik rol mf wel altijd dun uit...normaal geeft dit geen probleem. Maar ik denk dat door het kleuren iets is veranderd in de substantie en dat ik meer poedersuiker erdoor moet doen om het weer een beetje de taaiheid te geven. De tip met tafelzeil ging zelfs niet want zodra ik de bekleding een beetje lospeuterde van het zeil...scheurde het alweer. uiteindelijk wel op de taart gekregen na veel gefoeter maar op de randen vertoonde zich ook meteen scheurtjes. ach ja...

wat de tragant betreft denk ik dat ik minder zuinig (jaja ben een hollander :-) moet zijn. Maar wel fijn om te horen dat het dus stug moet aanvoelen. we gaan het gewoon binnenkort weer proberen.

Groet Corinne