1

Onderwerp: De randen

Bij Inge heb ik de randenuitsteekset gekocht (volgen jullie hem), ja, ik woon op 10 minuten van de webshop, wat een mazzel, kweethet :Y :Y :Y
Maar nu, hoe gebruik ik ze? Vandaag een flinke lap marsepein uitgerold, uitgestoken, maar als ik hem optil rekt ie uit. Kleine stukjes gemaakt, maar hoe krijg je die dan weer mooi naadloos aan elkaar op de taart? Kan iemand heel precies uitleggen hoe jullie die randen er zo mooi om krijgen?

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

2

Re: De randen

taartdoos schreef:

Bij Inge heb ik de randenuitsteekset gekocht (volgen jullie hem), ja, ik woon op 10 minuten van de webshop, wat een mazzel, kweethet :Y :Y :Y
Maar nu, hoe gebruik ik ze? Vandaag een flinke lap marsepein uitgerold, uitgestoken, maar als ik hem optil rekt ie uit. Kleine stukjes gemaakt, maar hoe krijg je die dan weer mooi naadloos aan elkaar op de taart? Kan iemand heel precies uitleggen hoe jullie die randen er zo mooi om krijgen?

Hmmm Ik weet niet wat je precies bedoelt met de steker etc, maar weet wel hoe je een rand heel om je taart krijgt.

Steek je rand uit, en neem wat gezeefde poedersuiker en wrijf dit over het oppervalk zachtjes (niet te veel) Nu rol de rand voorzichtig op zoals je verband oprolt. Zet deze rol tegen je taart aan en breng wat plaksel aan en rol zo tegen de taart de gehele rol totdat je bij het begin weer uitkomt.

Neem nu een scherp mes. overlap de rand een beetje over het begin en snijd nu voorzichtig door beide lagen heen, verwijder de 'afvalstukjes, en sluit de rand met een beetje plaksel eronder, wrijf de rand voorzichtig dicht met je wijsvinger, borstel met een losse kwast nu eventueel de poedersuiker die achtegebleven is van de rand.

I believe in Sandy Claws

3

Ik heb de randen stekers ook. Het oprollen is een optie maar bij mij wil het laatste stukje vooral bij marsepein dan nog wel ens gaan plakken. Fondant is wat droger als je het even laat liggen dus dat gaat beter.
Nu vind ik de vormen door het oprollen wat vervormen dus doe ik dat alleen bij rechte stroken.
Ik rol een lange lap uit en dan snijd ik het liefste eerst een lint met een ribben cutter. deze. http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/ribbon%20cutter.jpg
Dan je lineaal op de hoogte insteken die je wilt hebben en steeds aansluitend opzij verplaatsen.
Heb je die niet, dan zo recht mogenlijk snijden onder je uitgestoken rand.
Dan leg ik de rand op zijn kop met de bodem naar de taart voorzichtig op mijn draaiplateu. Sluit de rand bijna tegen de taart en smeer de rand in met wat water. wip nu voorzichtig de rand stap voor stap tegen de taart en wrijf iets aan.
Heb je deze cutters, http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/CUTFRL2A.jpg dan is het wat lastiger, deze zijn ondieper dan de andere sets. Deze werken bij mij het beste met fondant met wat tylose erdoor, bij marsepein rekt het teveel uit.
Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt, succes, het geeft een leuk resultaat als je de slag te pakken hebt. :D

4

Bedankt allebei, ik ga het gauw proberen! Begin ik wel met een kleine doorsnede, lijkt me makkelijker :lol: !

Groetjes, Rianne

5

Ik heb dus geen problemen met marsepein of fondant. Inderdaad eerst een strook maken (op huishoudfolie) op de lengte van de taartomtrek en dan met de uitstekerlineaal de rand uitsteken (ik gebruik dus geen tylose o.i.d. er in). Dan een stukje folie op de marsepein leggen en dan de strook ruim oprollen. Daarna kan je zo de strook tegen de taart plakken en stukje bij beetje weer afrollen.

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

6

Ook weer zo'n supertip van de professionals!!! :lol: Dankje, Wietske!

Groetjes, Rianne