1

Onderwerp: Siliconenvraagje

Aangezien er onder jullie zijn met ervaring met siliconenbakvormen, een vraagje.

Maakt iemand van jullie wel eens angelfoodcake (vergelijkbaar met biscuit) en kan dit in een siliconenvorm, lijkt mij van niet want normalerwijs mag de pan niet ingevet worden en zit er ook geen vet in het beslag, en ik dacht dat vet een cruciale rol speelt voor het bakken emt siliconen maar ook ik kan mij vergissen natuurlijk...... :)

I believe in Sandy Claws

2

Re: Siliconenvraagje

Met angelfoodcake heb ik geen ervaring, met siliconen vormen en biscuit wel. Dat kan prima. Je mag siliconenvormen ook gewoon invetten, het is meer dat ze zeggen dat het niet nodig is bij een beslag wat vet bevat. Als je een beslag zonder vet maakt raden ze je zowiezo aan de siliconen vorm lichtjes in te vetten.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

3

Lonnes schreef:

Met angelfoodcake heb ik geen ervaring, met siliconen vormen en biscuit wel. Dat kan prima. Je mag siliconenvormen ook gewoon invetten, het is meer dat ze zeggen dat het niet nodig is bij een beslag wat vet bevat. Als je een beslag zonder vet maakt raden ze je zowiezo aan de siliconen vorm lichtjes in te vetten.

Probleem met angelfood is dat het niet tegen vet kan......dan komt het minder op en de clou van angelfoodcake is de luchtigheid.....maar misschien moet ik het gewoon maar proberen, dank je wel voor je antwoord, ik zal melden hoe het afgelopen is en ga nu eerst een vorm bestellen :)

I believe in Sandy Claws

4

Ik heb zelf een keer biscuit gebakken in een siliconenvorm, zonder hem in te vetten. Bij mij ging het goed en ik kon hem er goed uithalen. Of het voor angelfood werkt weet ik niet, maar als het net zo is als biscuit moet dat volgens mij lukken.
Succes!

Groetjes
Jiska

Ps: leuk dat ik, als beginnende taart-bakster ook een keer een antwoord weet en kan geven (meestal stel ik de vragen en geef jij of iemand anders antwoord ;))

5

jiska schreef:

Ik heb zelf een keer biscuit gebakken in een siliconenvorm, zonder hem in te vetten. Bij mij ging het goed en ik kon hem er goed uithalen. Of het voor angelfood werkt weet ik niet, maar als het net zo is als biscuit moet dat volgens mij lukken.

Ps: leuk dat ik, als beginnende taart-bakster ook een keer een antwoord weet en kan geven (meestal stel ik de vragen en geef jij of iemand anders antwoord ;))

Dank je wel voor je antwoord, ben er nu toch wat geruster op :)

Iedereen heeft kennis die hij of zij kan delen en ik leer graag :)

I believe in Sandy Claws

6

Ik bak weleens biscuit in een siliconenvorm. Liever niet eigenlijk want ik vind het ondingen, geef mij maar een echter taartpan!

Ik vet ze gewoon in, met een spuitbus bakpanspray (wit vet). Niet die van Baukje overigens, Baukje vind ik minder goed en dat zijn hele kleine busjes...
En het is geen wit vet.

Maar goed, om bij de vraag te blijven, ik vet dus siliconenvormen wel in en dan gaat biscuit bakken heel goed.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7

Carin schreef:

Ik bak weleens biscuit in een siliconenvorm. Liever niet eigenlijk want ik vind het ondingen, geef mij maar een echter taartpan!

Ik vet ze gewoon in, met een spuitbus bakpanspray (wit vet). Niet die van Baukje overigens, Baukje vind ik minder goed en dat zijn hele kleine busjes...
En het is geen wit vet.

Maar goed, om bij de vraag te blijven, ik vet dus siliconenvormen wel in en dan gaat biscuit bakken heel goed.

Ik ben zelf geen voorstander van siliconen, ik gebruik liever plaatstaal, maar ik wil een paar specifieke vormen hebben, die zijn er wel in gegoten aluminium maar aangezien ik dingen nogal makkelijk laat stuiteren is dat geen optie. Ik heb een tegelvloer in de keuken en vormen van 30/40 euro breken is niet leuk :)

Voordeel van siliconen is in ieder geval dat ze niet kapotvallen. Ik heb trouwens aangeraden gekregen door iemand die ze ook gebruikt om de vormen zoals de kleine cakjes gewoon op een bakblik te zetten en de grote vormen in een cakeblik, zo had je toch het voordeel van de speciale vorm van de siliconen maar het voordeel van de stevigheid van een blik.

Dank je wel voor je antwoord trouwens :)

I believe in Sandy Claws

8

ik ga ook voor de solide vormen
ik heb zat siliconen vormen gehad
maar het resultaat haalt het niet bij de "vaste"vormen
is wel heel jammer omdat de siliconen een inhaalslag maken op de gewone vormen
maar ik denk dat het ookh eeft te maken met de oven die je hebt

cateren is ook gebakjes maken :)

9

Ikkie schreef:

ik ga ook voor de solide vormen
ik heb zat siliconen vormen gehad
maar het resultaat haalt het niet bij de "vaste"vormen
is wel heel jammer omdat de siliconen een inhaalslag maken op de gewone vormen
maar ik denk dat het ookh eeft te maken met de oven die je hebt

Ik gebruik normalerwijs hoofdzakelijk Invicta pannen voor cakes, die bestel ik in Engeland maar ik wil dit jaar voor de hele familie xmasfruitcakes maken inplaats van kaarten en die dan in een mooie vorm omdat ik niet weet of mijn gezondheid (het is dan winter) het toelaat om veel aan de versiering te doen.

Ik wilde dus eerst eens een paar kopen en angelfoodcakes mee maken (licht beslag en ik moet nodig wat recepten uitproberen) en daarna aan de gang met het zware beslag (rich fruitcake is erg zwaar)

Ik heb wel eens wat cake geprobeerd in een paar vormen die ik had (wat kleintjes) maar mijzelf lelijk verbrandt toen ik (gedachteloos) een ander blik erbij wilde zetten en de siliconenvorm (die er al een kwartiertje instond) opzij trok, sinds die tijd eigenlijk niet meer gebruikt (in de kliko gemikt om precies te zijn :))

Nieuwe poging nieuwe kansen.
Ik ben benieuwd :)

I believe in Sandy Claws

10

Granny?
je bedoelt gewoon dat je kiest voor metalen vormen?

cateren is ook gebakjes maken :)

11

Ikkie schreef:

Granny?
je bedoelt gewoon dat je kiest voor metalen vormen?

Ik gebruik normalerwijs metaal, dat heb ik volgens mij al een paar keer gemeld :)
Liefst plaatstaal maar ik maak ook graag een uitzondering voor afwijkende vormen, zo heb ik afgelopen weekend een leuk vormpje gekocht waarin je cakjes kunt bakken met een stokje in de vorm van een ijsje op een stokje zeg maar, erg leuk, beetje tefalachtig volgens mij.

Ik zit te bedenken waar ik hem gekocht heb, het was volgens mij bij de Xenos.

Maar de nieuwe siliconenvormen komen wel in erg leuke vormen, vandaar dat ik er een paar wil uittesten en hopelijk gaat dat goed :)

I believe in Sandy Claws

12

Granny W. schreef:

xmasfruitcakes
zware beslag (rich fruitcake is erg zwaar)

Bedoel je hiermee die donkere engelse kerstcake met veel drank, die weken duren voor ze klaar zijn :D  :9 ???
Die wil ik ook al jaren eens maken (proberen te maken dan) maar het is er nog niet van gekomen (was de afgelopen paar jaar een aantal keer zwanger in die periode en niet echt in staat tot veel keukengeknutsel).

Maar voor deze winter heb ik veel plannen... en niet alleen voor de kerstcake!!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

13

Carin schreef:

Bedoel je hiermee die donkere engelse kerstcake met veel drank, die weken duren voor ze klaar zijn :D  :9 ???
Die wil ik ook al jaren eens maken (proberen te maken dan) maar het is er nog niet van gekomen (was de afgelopen paar jaar een aantal keer zwanger in die periode en niet echt in staat tot veel keukengeknutsel).

Maar voor deze winter heb ik veel plannen... en niet alleen voor de kerstcake!!

Yep die, ik heb intussen een paar recepten zelf ontwikkeld omdat ik de originele Engelse niet lekker vond en dat is wonderwel zeer goed gegaan, uitgetest op een testpanel van 12 mensen verspreid over Nederland en deze week ook in Engeland en heeft 100 uit 100 punten gescoord... :)

1 van de recepten staat op mijn site, alleen weet ik even neit bij welke taart :)

Maar ze moeten uiterlijk de eerste weken van november klaar zijn zodat ze genoeg tijd hebben om te rijpen dus ik moet nodig weer verder met uitproberen, binnenkort komt er nog eentje bij te staan, een lichtgekleurde met exotisch fruit :)

I believe in Sandy Claws

14

Het is je space taart......

Lijkt mij ook ontzettend leuk en lekker om een keer uit te proberen.......
Dank voor je recept.:D

er is altijd wel een reden voor taart

15

Ik gebruik soms siliconenvormen, sowieso voor de cupcakes (om ze in vorm te houden) maar dan is invetten dus niet nodig. Wat ik nu wel doe is de tip gebruiken die jij ook al kreeg: ik zet de vorm in een "echte" bakvorm (of braadslee) omdat ik iedere keer aangebrande onderkantjes had (eh... mijn cupcakes dan h

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

16

Dank je wel Sigrid en uiteraard de anderen :), dan moet het er nu maar eens van komen en mijn bestelling doen, vind het nog wel moeilijk kiezen......

Als het om metaal gaat koop ik alles wat los en vast zit maar met dit ben ik (te) kieskeurig geloof ik :)

I believe in Sandy Claws

17

Dan zou ik denk ik een niet zo'n dure vorm kiezen om het te proberen, als het bevalt kun je tenslotte altijd nog helemaal los gaan ;) en zo niet heb je tenminste niet een hoop geld uitgegeven aan iets wat je niet meer zult gebruiken.
Shop ze!

www.detaartentantes.nl

18 Laatst bewerkt door Granny W. (06-09-2007 22:10)

:) Je hebt helemaal gelijk, ik ga 1 grote kopen, ik denk zo'n mooi bloemvorm, maar ik bestel ook die met die kleine mooi bloemgevormde petit fourtjes mee, bak ik er achteraf niet vaak mee kan ik er altijd nog leuke puddingkjes mee maken :)

I believe in Sandy Claws

19

Klinkt helemaal goed, ik ken die bloemvorm, ik vind hem prachtig :Y. Dat van die puddingkjes is trouwens een goed idee!

www.detaartentantes.nl

20

Gewoon siliconen en ik vergat hem altijd in te vetten. Nu gebruik ik die vorm niet meer omdat ie schuin afliep aan de zijkant, maar vond het erg handig.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com