1

Onderwerp: taart bijna klaar maar hoe te bekleden?

Hallo allemaal,

Ik ben een taart aan het maken voor mijn zoontje en nu ben ik bijna klaar. Ik heb de pettinicing over de taart gelegt en dat is prima gelukt. Uit de overgebleven pettinicing heb ik wat leters en figuurtjes gesneden en een bumba voor op de bovenkant. Nu wilde ik de rest van de taart versieren. Ik heb  hearts sprinkles gekocht en die wilde ik op de taart plakken alleen weet ik niet hoe. Ik weet dat ik eetbare lijm kan gebruiken alleen is die hier in de buurt uitverkocht en als ik die via de webshop bestel ben ik te laat. De taart moet morgen klaar zijn want dan wordt mijn zoontje 1 jaar. Heeft er iemand nog een idee hoe ik de hearts sprinkles op de taart kan plakken dan ben ik geholpen.

Alsvast bedankt voor jullie reactie.

Bas Schutten

2

Re: taart bijna klaar maar hoe te bekleden?

Als je ze er echt op wil plakken en niet gewoon strooien dan zou ik met een heel klein kwastje de onderkant een heeeel klein beetje nat maken (bij teveel water gaat het vlekken op de fondant) en voorzichtig neerleggen. Voor wat grotere dingen opplakken neem ik ook nog wel eens poedersuiker met een heel klein beetje water, is ook een soort van lijm. En wat ik wel eens lees hier is tylose opgelost in water en dan een tijdje laten staan, maar voor die kleine hartjes is een mini tipje water wel voldoende. Maar nogmaals pas op met teveel nat want vlekken op je mooi beklede taart zou zonde zijn!
Alternatief is een randje botercreme op of langs de taart spuiten en daar de sprinkles op "sprinkelen".
Succes.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

3

Hallo Lilo,

Bedankt voor je reactie. Ik ben er inderdaad al achter gekomen dat de rode sprinkles vlekken op de witte pittinicing. Het zou inderdaad zonde zijn als de taart een vlek wordt. De sprinkles zijn wel heel klein om per stuk te gaan plakken. Tylose hebben ze ook niet meer en de botercreme heb ik gisteren op gemaakt. Is eiwit misschien een optie of zou het dan ook te nat worden.

Groetjes Bas

4

Papa van Steijn schreef:

Hallo Lilo,

Bedankt voor je reactie. Ik ben er inderdaad al achter gekomen dat de rode sprinkles vlekken op de witte pittinicing. Het zou inderdaad zonde zijn als de taart een vlek wordt. De sprinkles zijn wel heel klein om per stuk te gaan plakken. Tylose hebben ze ook niet meer en de botercreme heb ik gisteren op gemaakt. Is eiwit misschien een optie of zou het dan ook te nat worden.

Groetjes Bas

Kunnen ze er niet gewoon los op?

I believe in Sandy Claws

5

Hai Bas,
Heb je nog een klein stukje pettinice? Als je dat in de magnetron smelt met wat water krijg je ook prima lijm.
Als ik eerlijk ben dan plak ik ze er echt een voor een op als ik het netjes wil hebben. Wil ik het gewoon gestrooid, dan plak ik ze niet, gewoon droog erop dus.
Succes met de taart. :D

6

Hallo Granny en Wendy,

Ze kunnen er in princiepe wel los op maar de taart loopt van de bovenzijde iets af. Als ik de kleine sprinkles er op strooi dan vallen de meeste er gewoon weer af. Een voor een erop daar zijn de sprinkles te klein voor. Heb vrij grote handen en dat is niet echt te doen.

groetjes Bas

misschien ben ik te laat maar als je bijv op de taart plekjes iets vochtig maakt met een kwastje en ze er daar dan op strooit moeten ze wel blijven zitten dat is eigenlijk omgekeerde wereld maar werkt ook.

succes ,
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!