1

Onderwerp: HELP: Puzzelplaatje blijft zo plakken aan plastic hoesje!

De laatste tijd heb ik steeds zo'n probleem om mijn puzzelplaatje mooi van het hoesje af te krijgen. Vooral als het plaatje van fondant is. Ik krijg het er moeilijk af en fondant is nog zo elastisch dat het plaatje nog erg vervormd tijdens het overleggen. Ik moet straks weer een puzzelplaatje op mijn taart doen.

Kan ik het puzzelplaatje voor het overleggen op de taart een uurtje in de vriezer doen? Misschien helpt dat namelijk, dan is het wat harder en minder plakkerig?

Wie heeft er ervaring mee?

Re: HELP: Puzzelplaatje blijft zo plakken aan plastic hoesje!

Hoi,

ik snij altijd eerst mijn werk uit op een witte dunne lap fondant, dan knip ik de grove grote vlakken uit en teken die over (of met eetbare stift, of met de punt van een mesje) en dan ga ik puzzelen. Misschien is dit niet de "juiste" manier maar ik vind het prettig werken, en idd minder kanst dat het blijft plakken.

Fondant kan in de vriezer dus de manier die jij wil proberen is ook mogelijk.

groetjes Chantal

3

Ik heb er zelf geen ervaring mee (met in de vriezer leggen), maar ik lees regelmatig hier dat dat inderdaad helpt bij het overleggen.
Ook je mapje insmeren met shortening helpt (geen olijfolie trouwens; ik dacht een keer: oh, da's ook plantaardig, maar die vlieger ging niet op :nooo)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Talla schreef:

De laatste tijd heb ik steeds zo'n probleem om mijn puzzelplaatje mooi van het hoesje af te krijgen. Vooral als het plaatje van fondant is. Ik krijg het er moeilijk af en fondant is nog zo elastisch dat het plaatje nog erg vervormd tijdens het overleggen. Ik moet straks weer een puzzelplaatje op mijn taart doen.

Kan ik het puzzelplaatje voor het overleggen op de taart een uurtje in de vriezer doen? Misschien helpt dat namelijk, dan is het wat harder en minder plakkerig?

Wie heeft er ervaring mee?

Koelen helpt, niet te lang, ik gebruik zelf showmappen die plakken niet zomaar vast aan de fondant heb ik gemerkt.

I believe in Sandy Claws

5

Ik had hetzelfde probleem en heb de laatste keer het mapje ingesmeerd met een blok frituurvet, ging erg goed!
In de vriezer vond ik minder handig omdat het snel vochtig wordt (was warm weer) en het plaatje gelijk aan de taart plakt. Goed mikken dus, maar dat is duidelijk niet mijn sterkste punt ;)
Fondant gebruik ik alleen voor wit, het breekt bij mij altijd... Wil de volgende x proberen of het met tylose misschien beter gaat.

6

Ik spuit een beetje bakspay (heel klein beetje en dan uitwrijven) op een showmap (werkt inderdaad prettiger) en als ik klaar ben leg ik het plaatje even (15 -30 minuten) in de vriezer. Het plaatje kan ik dan probleemloos op de taart leggen door het mapje een stukje "af te pellen", bepalen waar het plaatje precies moet komen, neerleggen en dan de rest van het mapje voorzichtig weg te trekken.

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

7

Ik heb pas een puzzel gemaakt maar ik had gewoon poedersuiker over het hoesje gestrooid en dat werkte goed.
Groetjes van mariska

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage