1

Onderwerp: Gumpaste voor de staande mixer

Je kunt deze natuurlijk ook met de hand maken maar dan moet je wel wat warmte aan je handen kunnen verdragen.

455 gram poedersuiker
1 eiwit of dezelfde hoeveelheid eiwitvervanger (onger 30 ml aangemaakte eiwitvervanger)
3 tl (15 ml) gum tragacanth (ik heb hier zelf al eens dezelfde hoeveelheid tylose gebruikt wat prima werkt)
2 tl (10 ml) vloeibare glucose
2 tl (10 ml) poedergelatine
5 tl (25 ml) koud water
2 tl (10 ml) trex of crisco

Behalve de glucose moeten alle tl die gebruikt worden afgestreken zijn. Dus niet te slordig omgaan met de hoeveelheden svp :)

Zeef de suiker in de mixkom van de staande mixer, voeg de gum tragacanth of tylose toe en roer even, plaats nu een doek over de kom en vrerwarm au bain marie totdat de suiker warm aanvoelt als je je hand er op legt.

Meng de gelatine met het water en laat 15 minuten weken, nu plaats boven een pan met zacht kokend water en roer totdat alle glycerine is opgelost en voeg de trex en glucose toe, roer totdat alles is gesmolten en haal van de pan af.

Plaats de mixkom op de mixer, voeg het gelatinemengsel bij de poedersuiker en zet de machine voorzien van de kneedhaak aan op de laagste stand totdat alle componeten zijn opgenomen (soms moet je een beetje helpen door de wanden naar beneden schoon te schrapen) (het ziet er niet uit nu, dus niet schrikken, komt vanzelf goed)

Nu de machine op voluit zetten totdat het mengsel spierwit en draderig wordt, dat kan even duren en vergt wel wat van je machine :))

Was je handen goed of trek wegwerphandschoenen aan en verzamel alle deeg uit de schaal, vorm een bal, verpak strak in dubbel plastic en dan in een luchtdicht af te sluiten container of plastic zak, plaats in de koelkast en laat tenminste 24 uur rusten en rijpen.

Voor gebruik neem een likje trex of crixo op je hand en werk even op je handen zoals je creme inbrengt, breek een stukje ter grote van een walnoot af (verpak de rest weer goed en laat in de koelkast) en nu verwarm en kneed met je handen de flowerpaste totdat eht goed kneed en rolbaar is en maak de mooiste bloemen van je leven, veel plezier :))

I believe in Sandy Claws

2

Re: Gumpaste voor de staande mixer

Nog vergeten:)
Bewaartijd minimaal een maand tot 2 maanden, mits constant bewaard in de koelkast.

Ik heb nu een stuk in de diepvries liggen, volgende maand kan ik melden of dat dat wel of niet de kwaliteit heeft aangetast.

I believe in Sandy Claws

3

Re: Gumpaste voor de staande mixer

Granny W. schreef:

Nog vergeten:)
Bewaartijd minimaal een maand tot 2 maanden, mits constant bewaard in de koelkast.

Ik heb nu een stuk in de diepvries liggen, volgende maand kan ik melden of dat dat wel of niet de kwaliteit heeft aangetast.

Ja dat wilde ik nou net nog even weten :-)
Thanks!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"