1

Onderwerp: ei-allergie

Hoihoi.

Ik heb in mijn klas 2 kinderen met een ei-allergie. En ik wil ze natuurlijk nog wel eens op een lekker taartje of koekje kunnen trakteren. Wie heeft er ervaring mee?? Sojaproducten zijn ook geen goed idee want daar heeft er ook 1 een allergie tegen.
Dus. Ik vond het product "no-egg". Wie heeft dit wel een gebruikt? Biscuit, cake?? Wat kan het beste doen??
Zie: http://www.lekkervega.nl/search.php?q=ei

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Vivian

2

Re: ei-allergie

Geen ervaring zelf, maar ik herinnerde me dat de vraag eerder was gesteld; deze heb ik  gevonden:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=9137
en
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=873

Maaar er is vast nog meer :)

[edit]
Woops, volgens mij staat in beide topics het zelfde recept :o

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Ipv ei kan je ook bakpoeder gebruiken. Ik weet alleen zo even niet de verhouding. Had hier niet iemand zo'n boek met recepten voor mensen met voedselallergie? Ik dacht Ria?? Ik doe dat bv met pannenkoeken, maar dan doe ik er op de gok wat doorheen. Met cake kijkt dat wat preciezer denk ik ;-)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4 Laatst bewerkt door ria (04-09-2007 18:41)

Ja, ik heb zo'n boek. ;)
gebruik voor eivrije cake per 100 gram bloem:
15g custard
75g poedersuiker
10 g vanillesuiker
10 g bakpoeder
50 g (plantaardige) margarine
1 dl vocht ( melk of water.

meng de gezeefde bloem, custard, bakpoeder, poedersuiker en vanillesuiker.
Smelt de margarine en voeg deze met het water al roerende toe.
mix het 5 minuten en houd verder de bereiding voor gewone cake aan.
voor variatie kan je specerijen zoals koekkruiden toevoegen.
Ook vruchtjes kunnen erdoor gespateld worden etc.

Misschien kan je hier al wat mee.
als ik meer tijd heb zal ik ook eens naar de koekjes recepten kijken.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Ja en toen had ik dus custardpoeder gekocht en de eivrije taart staat in de oven. Lees ik net op de verpakking dat custardpoeder sporen van ei kan bevatten. :S En nu?? Wie heeft hier ervaring mee??
Ben benieuwd of het smaakt en zo ja dan moet ik de ouders maar eens bellen.

Mocht dit niet lukken dan wil ik No Egg gaan gebruiken. Iemand daar ervaring mee??

Groetjes Vivian

6

Viv schreef:

Ja en toen had ik dus custardpoeder gekocht en de eivrije taart staat in de oven. Lees ik net op de verpakking dat custardpoeder sporen van ei kan bevatten. :S En nu?? Wie heeft hier ervaring mee??
Ben benieuwd of het smaakt en zo ja dan moet ik de ouders maar eens bellen.

Mocht dit niet lukken dan wil ik No Egg gaan gebruiken. Iemand daar ervaring mee??

Groetjes Vivian

Custard is altijd op eibasis, maar er zijn (kook) puddingpoeders te gebruiken die geen ei bevatten. Custardpoeder heeft wel (tegenwoordig) weinig ei erin en als eht alleen sporen zijn zou ik even contact opnemen met de ouders, die kunnen je vertellen hoe intolerant ze zijn, vaak niet genoeg om op sporen te reageren maar better safe than sorry :)

No Egg heb ik nog niet geprobeerd maar zal geinteresseerd meelezen aangezien bij mijn neefje pas een ei-intolerantie is vastgesteld en over een poosje is hij jarig.

Houdt er ook rekening mee dat er ei zit in marsepein en in sommige rolfondants.

Ik heb net op de verpakking van de botermix gekeken van de webshop, daar zit geen ei in en ook in de pettinice (bakels) rolfondant is er geen ei te zien.

I believe in Sandy Claws

7 Laatst bewerkt door ria (06-09-2007 13:37)

Ik wil toch nog even reageren.

Allereerst mag ik aannemen dat  auteurs (van het Basiskookboek bij voedselallergie en -intolerantie) die een dergelijk boek op de markt gebracht hebben hier terdege research voor hebben gepleegd.

Verder is verse custard op basis van eieren , ja.
maar custardpoeder, wat in veel recepten wordt afgekort naar custard, bestaat uit maizena, gele keurstof en smaakstof, meestal vanille.

Uiteraard zal een fabriek waar ook produkten met ei verwerkt worden op de verpakking declareren dat in het bedrijf met ei gewerkt wordt en er dus sporen van ei in kunnen zitten.
Maar dit is meer om het risicico van schadeclaims buiten spel te zetten.

Als moeder van twee behoorlijk allergische kinderen, (1 koemelk en eiwit en 2 pinda's en pistache). heb ik veel van de recepten in dit boek uiteraard uitgeprobeerd en hier g

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.

8

:) Niet iedereen gebruikt Honig (neem ik tenminste aan gezien de ingredienten die je opnoemt)

Ik probeer in deze gewoon voorzichtig te zijn want de naam is misleidend genoeg (zonder merkindicatie)  in deze net als bvb roompoeder (wat hetzelfde kan betekenen als custardpoeder of zelfs banketbakkersroompoeder, ook al zo misleidend terwijl dat eigenlijk wel een custard is:)).

Ik heb verschillende custardpoeders in huis, heten zo maar hebben weinig van doen met de custardpoeder van Honig op een enkele of paar ingredienten na.........en ik durf er zelfs geen slag naar te slaan, alhoewel ik niet echt ver van de grens woon, wat onze Belgische leden onder custard (poeder) verstaan.

Ik hoop dat je begrijpt waarom ik dus wat voorzichtiger ben :)

I believe in Sandy Claws

9

Ik gebruikte vroeger no-egg altijd in mn pannekoeken en dit lukte prima!

10

hallo viv,
als het recept je uiteindelijk wel goed is bevallen. Kan je een kleine aanpassing maken door de hoeveelheid custard poeder in het recept dat ik gepost heb, te vervangen door maizena. Ik heb het gisteren getest en voor mij blijft het resultaat gelijk.

Wil je dat ik nog voor je kijk naar andere recepten uit dit boek?

11

Hoi Ria.
Wat fijn dat het zonder custard kan. Het recept is wel aardig. Zou er zo nooit voor kiezen maar het is goed te eten. Beetje extra zware cake zeg maar. Als ik me nog eens aan eivrije koekjes ga wagen dan mail ik je wel. Bedankt voor je hulp!!

Groetjes Viv