1 Laatst bewerkt door Granny W. (02-09-2007 20:58)

Onderwerp: Fondantbotercreme

Dit is niet een recept van mij maar een oud bakkersrecept uit Engeland, Ik heb van een hele aardige dame in Engelenad een schattig oud boekje gekregen voor het maken en decoreren van zoete high tea items.

Ik heb intussen al aardig wat recepten eruit gemaakt en soms is de kwaliteit gewoonweg perfect.

Dit is een erg lekkere creme om te gebruiken in cakes maar ook om te spuiten erg prettig. Sommige mensen vinden deze botercreme veel lekkerder dan een standaard botercreme omdat je van de gruizeligheid van de poedersuiker af bent.

250 gram bakkersfondant
250 gram roomboter
3 el melk
paar druppels vanille essence (de smaak kun je natuurlijk aan passen)
alles op kamertemperatuur.

De fondant lichtjes opwarmen in een schaal au bain marie.
De schaal van de pan afhalen en nu de roomboter in stukjes toevoegen en de mixer erin zetten en net zo lang blijven mixxen totdat het licht en luchtig is, nu een klein scheutje melk toevoegen en blijven mixxen totdat je een goede lichte en luchtige creme hebt (je hebt niet altijd alle melk nodig) Hoe langer je mixt hoe lichter en luchtiger het geheel wordt, op het laatst de vanille toevoegen en even er goed doorheen mixxen.

In een goed luchtdicht afgesloten container te bewaren in de koelkast tot ongeveer 2 weken, voor gebruik uit de koelkast halen, terug laten komen tot kamertemperatuur en even goed doormixen met de mixer op hoogste stand.

I believe in Sandy Claws

2

Re: Fondantbotercreme

is die bakkersfondant rolfondant??

3

Re: Fondantbotercreme

ladypukky schreef:

is die bakkersfondant rolfondant??

Nope, bakkersfondant is het spul wat men gebruikt op tompoezen of koek of om petit fours mee te bedekken.

Je kunt het kopen (even spieken) helaas (nog) niet in de webshop, kon het tenminste niet vinden, maar bij een vriendelijke bakker, de sligro of bij
http://www.bakshoponline.nl/N_frame.htm … online.nl/

Ik dacht ook bij de boerenbond/welkoop (hadden ze wel maar of ze het nog hebben weet ik niet zeker aangezien ik het spul gewoon thuis laat sturen)

Het heet fondant, het is plakkerig spul meestal met een dun laagje siroop eroverheen.

I believe in Sandy Claws