lilo schreef:Nog een vraagje aan Granny W wat dat betreft: hoe bak jij zachte broodjes? Want dat is me nog nooit gelukt, heb toch altijd een stevige korst.
Veel mensen hebben mer moeite met een harde korst te verkrijgen.
Okee, eerst is een goede broodbloem, ik raad je aan om bvb boerenwit van Soezie te kopen, prima bloem (de bloem dus, geen complete mix), en je kunt er veel kanten mee op als je van zacht witbrood houdt. Ik denk niet dat ze het in een kleine verpakking hebben maar als je broodjes hier van bakt beloof ik je dat het echt allemaal zo op is
) Te koop bij de Boerenbond (voor hen die Noordelijker wonen dan Lilo en ikke, die moeten bij Welkoop zijn, het kost een 3.50 ongeveer voor 2,5 kilo
Broodbloem is anders dan bloem die we gebruiken voor gebak, voor gebak ed gebruiken we een bloem die een korte kruim geeft, het bevat een klein aandeel eiwitten, voor brood gebruiken we een bloem met een veel hoger eiwitgehalte, door het kneden vormen de gluten lange kettingen die de elasticiteit geven die zo kenmerkend is voor brooddeeg, dit geeft een wat langere kruim, dit is de reden dat je brood kunt 'scheuren' terwijl je gebak kunt 'breken'......:)
Recept
250 gram broodbloem
140 ml handwarm water
4 gram droge gist
4 gram zout
8 gram suiker
1 EL (15ml) olijfolie (of gesmolten boter, roomboter, of een olie die je lekker vindt)
8 gram kleinbroodpoeder (optioneel maar echt een aanrader om boterzachte broodjes te krijgen, te koop bij de molen in Terheijden, ik weet niet zo gauw een molenwikel bij jou in de buurt, maar misschien heb je een aardige bakker die het je wil verkopen)
Gebruik je een BBM om je deeg te maken dan de producent zijn aanwijzigingen volgen om de ingredienten erin te doen en kies deeg(geen rijs laten doen maar eruit halen als de grote cyclus van kneden klaar is)
Water in de mixkom, de helft van de bloem erachteraan, gist erin en afdekken met de rest van de bloem, nu zout, suiker en okie toevoegen en eventuele kleinbroodpoeder.
10 minuten op de laagste stand kneden, 10 minuten op een iets hogere stand.
Deeg uitnemen (ook uit de BBM) platslaan en in drieen vouwen, kwart slag draaien en oprollen, een schaal nemen, insmeren met een beetje olie, deeg erin doen, even eht deeg draaien, doek eroverheen en wegzetten op een warme plek voor 20 minuten.
Deeg eruithalen en platslaan op een met bloem bestoven werkvlak, in drie vouwen, kwart slag draaien en nu tijdens het oprollen de zijkanten erin duwend een bol vormen, op de naad terig in de schaal leggen en weer 20 minuten laten rust. Intussen bakblik bereiden, insmeren emt een beetje olie, bestuiven met bloem of alternatief het bakblik bekleden met een bakmat of een stuk bakpapier.
Deeg platslaan, in drieen vouwen, oprollen en op de naad laten rusten voor 5 minuten met de schaal omgekeerd boven eht deeg .
De rol uitnemen, deze iets langer rollen en nu verdelen door de rol in gelijke stukken te snijden, er gaan ongeveer 6/8 broodjes uit deze hoeveelheid.
ieder stukje platmaken, in drieen vouwen en oprollen en op de naad op het bakblik plaatsen met niet meer dan 2 cm ruimte tussen de broodjes.
Doek erover en op een warme plaats laten rijzen voor 45 minuten.
De oven voorverwarmen op 180 graden hete lucht oven of 200 conventioneel.
(ik zet de broodjes al in de oven met 150 graden)
een klein beeetje ei losmaken en mixxen met dezelfde hoeveelheid melk, met een boterkwastje de bovenkanten even afkwasten met dit mengsel, eventueel nu sesamzaaf, of maanzaad over de broodjes strooien.
In de oven schuiven en tussen de 15 en 20 minuten bakken, zijn ze mooi goudbruin, direct verwijderen uit de oven, te lang maakt ze te droog van binnen en dat hebben we nodig voor de korst 
Meteen van het blik afhalen en op een rooster plaatsen om af te koelen, het vocht in de broodjes maakt nu de korst zacht met behulp van het toegevoegde vet. Je wilt nooit meer andere broodjes 
Nadat ze afgekoeld zijn bewaren in een goed sluitende plastic zak (ik gebruik Ziploc voor het gemake)
Regelmatig wordt mijn site geupdate en er zullen nog veel broodrecepten volgen, meestal als basis gebruik ik boerenwit van Soezie dus mogelijkheden genoeg om je 2.5 kilo geheel te benutten, van een speciaal kruidenkransje voor bij de pasta tot een zoete Butterzopf (die er al op staat) en bij jong en oud altijd zorgt voor een glimlach als ze die eten met wat boter en jam 
Ik heb het adres in mijn profiel al aangepast.
Wil je kleinbroodpoeder een keer proberen om te kijken wat het doet dan email je adres maar even naar cake@danuta.nl en dan stuur ik je een portie om te proberen 
Voor hen die dit lezen en denken, tjonge jonge wat een werk allemaal, het is een heel verhaal maar veel werk is het niet, veel is gewoon tijd die verstrijkt tussen de korte werkperiodes in, heb je dit een paar keer gedaan doe je het tussen je andere werkjes door, ik heb gewoon een eierwekkertje staan daarvoor, en eerljk hoor, er is niets zo heerlijk als vers eigengemaakt brood en kids en partner etc eten het onder je vingers vandaan... 
I believe in Sandy Claws