1

Onderwerp: bloem???

Hai allemaal,

Ik bak mijn kapsels altijd gewoon met bloem, eieren, suiker en een beetje boter. Nu gaat dit in principe goed en ik vind het zelf ook heel lekker, maar sommigen anderen (tsja moet je ook wel eens rekening mee houden) vinden het (te?) stevig. Zeker in vergelijking met de taart van de banketbakker, want mijn kapsel is best luchtig nou dat ik de eieren en de suiker lang klop.

Mijn vraag is nu: zou het ook schelen wat voor soort en/of merk bloem gebruikt?
Ik wil best eens wat experimenteren. Dus wie gebruikt wat en wie heeft ervaringen???

Ik gebruik tot nu toe gewoon bloem uit de supermarkt... Vooral ivm de prijs (maar ja, op de totaalprijs van de taart gaat dat natuurlijk nergens over!) en ivm de verkrijgbaarheid (ik zit hier in een dorp en heb niet dagelijks een auto voor de deur).

Afijn, ik hoor het graag!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

2

Re: bloem???

lilo schreef:

Hai allemaal,

Ik bak mijn kapsels altijd gewoon met bloem, eieren, suiker en een beetje boter. Nu gaat dit in principe goed en ik vind het zelf ook heel lekker, maar sommigen anderen (tsja moet je ook wel eens rekening mee houden) vinden het (te?) stevig. Zeker in vergelijking met de taart van de banketbakker, want mijn kapsel is best luchtig nou dat ik de eieren en de suiker lang klop.

Mijn vraag is nu: zou het ook schelen wat voor soort en/of merk bloem gebruikt?
Ik wil best eens wat experimenteren. Dus wie gebruikt wat en wie heeft ervaringen???

Ik gebruik tot nu toe gewoon bloem uit de supermarkt... Vooral ivm de prijs (maar ja, op de totaalprijs van de taart gaat dat natuurlijk nergens over!) en ivm de verkrijgbaarheid (ik zit hier in een dorp en heb niet dagelijks een auto voor de deur).

Afijn, ik hoor het graag!

Kapselbeslag van de bakker is in 90 % van de gevallen een kant en klare mix zoals je hem ook koopt bij de webshop.

Wil je zelf toch een eigen kapselbeslag blijven maken (en ik vind dat prima :)) dan besef wel dat het luchtigste lichte kapselbeslag wordt gemaakt zonder boter, geen grammetje.......

Boter wordt gebruikt om een wat steviger kapselbeslag te maken. Voor taarten met meer zwaardere vullingen, ze zijn dus op weg om een cake te worden.

Maak eens een kapsel beslag zonder boter en verwarm suiker en ei tot 40 graden en klop je suiker en eieren minstens 8  minuten tot ze bijna wit zijn, klop ze nu nog een 2 minuten op halve snelheid, vervang een 10 % van je bloem door maizena, zeef je maizena en bloem even losjes in een schaal en zeef het nog een keer op je eimix, niet alles in 1 keer, spatel door totdat het goed vermengt is, nu de volgende hoeveelheid bloemmix, niet overmixen , stort en bak. Kies altijd voor een goede merkbloem, koop niet de goedkoopste bloem die je kunt kopen.

Ik vind persoonlijk kapsel niets...het is droog, luchtig, vrij smakeloos maar het is wat veel mensen willen, ik maak het bijna nooit.

I believe in Sandy Claws

3

Yup, daar was ik al bang voor... dat van dat kapsel van de bakker...
Zoals ik al zei vind ik mijn kapsel zelf erg lekker (vind het ook moeilijk om dingen te maken die ik zelf niet lekker vind!), er zit maar 25 gr boter in op 4 eieren, maar dat is genoeg om de smaak te geven. Je ziet inderdaad bij het toevoegen van de gesmolten boter al dat het wat minder luchtig wordt, hoewel niet superdramatisch...
De beschrijving van de mix methode van Granny W. doe ik ook altijd zo, wel ongeveer want ik houd er geen thermometer bij...

Enneh... merkbloem?? Ik kom niet verder dan Koopmans zeg maar, andere opties? Misschien groothandel die wat zou kunnen hebben??

4

Ik gebruik gewoon het kapselrecept van hier op de site. Heerlijk luchtig en mislukt nooit.
Bloem maakt volgens mij niet uit welk merk. Ik neem altijd de goedkoopste van de Euroshopper.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

5

Naära schreef:

Ik gebruik gewoon het kapselrecept van hier op de site. Heerlijk luchtig en mislukt nooit.
Bloem maakt volgens mij niet uit welk merk. Ik neem altijd de goedkoopste van de Euroshopper.

Voor kapsel maakt het niet veel uit, de meeste mensen weten en proeven het verschil toch niet omdat kapsel slechts een kartonnetje is voor de vulling zeg maar.....

Maarer zijn heel veel verschillende soorten bloem en je merkt wel degelijk verschil omdat het bijdraagt aan de structuur, luchtigheid, smaak etc......

Goedkope bloem van zeg 20 cent de kilo is maar voor heel weinig zaken te gebruiken, voordeel ervan is dat als je het in bepaalde kneeddegen gebruikt dat je niet bang hoeft te zijn om het te overkneden want het heeft bijna geen eiwitten........maar het geeft nooit die smaak en kruim die een goede bloem geeft.

Koopmans patent is een redelijk alternatief, niet mijn keuze maar zeker geen slechte keuze. Ikzelf heb een voorkeur voer een tarwe puur van de molen, een half zeeuws, geeft prima resultaten en de Surfina van Soezie, erg breed inzetbaar en een prima bloem voor bakwerk en uiteraard een 00 extra fina italiaanse bloem, zeer geschikt voor bakwerk.

Ik maak weinig kapsel en het maakt mij eigenlijk niet uit of het van een mix komt of verse ingredienten, het smaakt toch niet :)

Ik maak echte caken, honderden verschillende met veel smaak en niet spul waar je van moet hoesten of afhankelijk bent van de vulling om de smaak te dragen :)

I believe in Sandy Claws

6

Het smaakt jou niet. Maar gelukkig zijn er ook veel mensen die het wel lekker vinden en niet hoeven te hoesten.

Ik heb ook aardig wat "echte" cakes gemaakt (ik noem het gewoon cake maargoed) en proef geen verschil tussen dure bloem of goedkope bloem. Maarja, ik ben dan ook niet zo'n fijnproever als jij, ben maar een simpel meisje ;)

7

Naära schreef:

Het smaakt jou niet. Maar gelukkig zijn er ook veel mensen die het wel lekker vinden en niet hoeven te hoesten.

Ik heb ook aardig wat "echte" cakes gemaakt (ik noem het gewoon cake maargoed) en proef geen verschil tussen dure bloem of goedkope bloem. Maarja, ik ben dan ook niet zo'n fijnproever als jij, ben maar een simpel meisje ;)

Geef mensen maar eens gewoon kapsel zonder iets erop of eronder...zijn ze zo beu hoor :))

Heeft niets met simpel  te maken, heeft te maken met ervaring en ook jij zal op den duur, als je je bakervaring verbreed.......en weten wat een bloem/meel wel en niet kan. Ik gebruik voor een chocoladecake al weer andere bloem dan ik voor een simpele vanillecake gebruik, gewoon om het 'gedrag' van de cacao te compenseren tijdens het bakken. Een wat zwaardere bloem als er bijvoorbeeld fruit of noten worden meegebakken etc. Zo kun je naast de methodes die je gebruikt, met vet, zonder vet, luchtigheid door eieren, bakpoeder, creammethode of alles in 1 mixen, warme of koude beslagen de uiteindelijk cake 'sturen' Bedrijven die mixen samenstellen kiezen ook kun bloemen en melen heel nauwkeurig om het beste product te kunnen maken wat iedere keer precies doet wat ze beloven :)

Ik bak niet alleen cake en kapsels maar vele andere soorten gebak, brood etc en dan moet je gewoon je bloem en melen kennen want er zijn zo vele soorten bloem en meel en het gebruik is zo verschillend, net als het effect dat het geeft.....

Ik vind het al leuk dat je een echt warm kapsel maakt met boter, dat smaakt al een stuk beter vind ik persoonlijk :)

I believe in Sandy Claws

8

Ik heb helemaal geen behoefte om me zo ver te verdiepen in alle samenstellingen en eigenschappen. Iedereen z'n meug hoor maar ik doe dit gewoon voor m'n lol. Vind het leuk om een mooi en lekker taartje te maken maar verder zal ik er echt geen boeken en lappen tekst over gaan lezen. Dat doe ik enkel op dierengebied (maarja, dat is mijn passie).
Dus ik bak gewoon kapsels, cakes, koeken, broodjes en wat je verder ook maar kan verzinnen op de simpele maar toch lekkere manier. Vrienden en familie zijn blij met me en ik vind 't leuk. En verder maakt het me niet zo veel uit.

En nogmaals, er zijn echt mensen die het kapsel puur ook heerlijk vinden. Dat jij het niet lekker vind betekend niet dat niemand het dan lekker vind. Sommige mensen houden ook van champignons, ik ga er letterlijk van over m'n nek. Smaken verschillen ;)

9

Nah, ik ga gewoon een keer andere bloem kopen en eens zien of dat wat uitmaakt qua smaak en textuur. Dank aan Granny W. voor de opties die ze noemt, ik ga experimenteren! Mix is niet echt een optie voor mij, ik vind het veels te leuk om het allemaal zelf te doen en inderdaad verschillende recepten uit te proberen
Ik doe inderdaad ook regelmatig brood bakken en geloof zeker dat de soort bloem van belang is...
Nog een vraagje aan Granny W wat dat betreft: hoe bak jij zachte broodjes? Want dat is me nog nooit gelukt, heb toch altijd een stevige korst.

10

Lilo,
Je kan ook cakemeel gebruiken. Is ook van Koopmans te verkrijgen. Ook heel erg lekker hoor. Gebruik ik hier nu ook, vinden ze zelfs iets lekkerder als met bloem.  En dan wel zonder boter.
Succes met proberen.
Groetjes Gonnie

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

11

lilo schreef:

Nog een vraagje aan Granny W wat dat betreft: hoe bak jij zachte broodjes? Want dat is me nog nooit gelukt, heb toch altijd een stevige korst.

:) Veel mensen hebben mer moeite met een harde korst te verkrijgen.

Okee, eerst is een goede broodbloem, ik raad je aan om bvb boerenwit van Soezie te kopen, prima bloem (de bloem dus, geen complete mix), en je kunt er veel kanten mee op als je van zacht witbrood houdt. Ik denk niet dat ze het in een kleine verpakking hebben maar als je broodjes hier van bakt beloof ik je dat het echt allemaal zo op is :)) Te koop bij de Boerenbond (voor hen die Noordelijker wonen dan Lilo en ikke, die moeten bij Welkoop zijn, het kost een 3.50 ongeveer voor 2,5 kilo

Broodbloem is anders dan bloem die we gebruiken voor gebak, voor gebak ed gebruiken we een bloem die een korte kruim geeft, het bevat een klein aandeel eiwitten, voor brood gebruiken we een bloem met een veel hoger eiwitgehalte, door het kneden vormen de gluten lange kettingen die de elasticiteit geven die zo kenmerkend is voor brooddeeg, dit geeft een wat langere kruim, dit is de reden dat je brood kunt 'scheuren' terwijl je gebak kunt 'breken'......:)

Recept
250 gram broodbloem
140 ml handwarm water
4 gram droge gist
4 gram zout
8 gram suiker
1 EL (15ml) olijfolie (of gesmolten boter, roomboter, of een olie die je lekker vindt)
8 gram kleinbroodpoeder (optioneel maar echt een aanrader om boterzachte broodjes te krijgen, te koop bij de molen in Terheijden, ik weet niet zo gauw een molenwikel bij jou in de buurt, maar misschien heb je een aardige bakker die het je wil verkopen)

Gebruik je een BBM om je deeg te maken dan de producent zijn aanwijzigingen volgen om de ingredienten erin te doen en kies deeg(geen rijs laten doen maar eruit halen als de grote cyclus van kneden klaar is)

Water in de mixkom, de helft van de bloem erachteraan, gist erin en afdekken met de rest van de bloem, nu zout, suiker en okie toevoegen en eventuele kleinbroodpoeder.

10 minuten  op de laagste stand kneden, 10 minuten op een iets hogere stand.

Deeg uitnemen (ook uit de BBM) platslaan en in drieen vouwen, kwart slag draaien en oprollen, een schaal nemen, insmeren met een beetje olie, deeg erin doen, even eht deeg draaien, doek eroverheen en wegzetten op een warme plek voor 20 minuten.

Deeg eruithalen en platslaan op een met bloem bestoven werkvlak, in drie vouwen,  kwart slag draaien en nu tijdens het oprollen de zijkanten erin duwend een bol vormen, op de naad terig in de schaal leggen en weer 20 minuten laten rust.  Intussen bakblik bereiden, insmeren emt een beetje olie, bestuiven met bloem of alternatief het bakblik bekleden met een bakmat of een stuk bakpapier.

Deeg platslaan, in drieen vouwen, oprollen en op de naad laten rusten voor 5 minuten met de schaal omgekeerd boven eht deeg .

De rol uitnemen, deze iets langer rollen en nu verdelen door de rol in gelijke stukken te snijden, er gaan ongeveer 6/8 broodjes uit deze hoeveelheid.

ieder stukje platmaken, in drieen vouwen en oprollen en op de naad op het bakblik plaatsen met niet meer dan 2 cm ruimte tussen de broodjes.

Doek erover en op een warme plaats laten rijzen voor 45 minuten.

De oven voorverwarmen op 180 graden hete lucht oven of 200 conventioneel.
(ik zet de broodjes al in de oven met 150 graden)

een klein beeetje ei losmaken en mixxen met dezelfde hoeveelheid melk, met een boterkwastje de bovenkanten even afkwasten met dit mengsel, eventueel nu sesamzaaf, of maanzaad over de broodjes strooien.

In de oven schuiven en tussen de 15 en 20 minuten bakken, zijn ze mooi goudbruin, direct verwijderen uit de oven, te lang maakt ze te droog van binnen en dat hebben we nodig voor de korst :)

Meteen van het blik afhalen en op een rooster plaatsen om af te koelen, het vocht in de broodjes maakt nu de korst zacht met behulp van het toegevoegde vet. Je wilt nooit meer andere broodjes :)
Nadat ze afgekoeld zijn bewaren in een goed sluitende plastic zak (ik gebruik Ziploc voor het gemake)

Regelmatig wordt mijn site geupdate en er zullen nog veel broodrecepten volgen, meestal als basis gebruik ik boerenwit van Soezie dus mogelijkheden genoeg om je 2.5 kilo geheel te benutten, van een speciaal kruidenkransje voor bij de pasta tot een zoete Butterzopf (die er al op staat) en bij jong en oud altijd zorgt voor een glimlach als ze die eten met wat boter en jam :)
Ik heb het adres in mijn profiel al aangepast.

Wil je kleinbroodpoeder een keer proberen om te kijken wat het doet dan email je adres maar even naar cake@danuta.nl en dan stuur ik je een portie om te proberen :)

Voor hen die dit lezen en denken, tjonge jonge wat een werk allemaal, het is een heel verhaal maar veel werk is het niet, veel is gewoon tijd die verstrijkt tussen de korte werkperiodes in, heb je dit een paar keer gedaan doe je het tussen je andere werkjes door, ik heb gewoon een eierwekkertje staan daarvoor, en eerljk hoor, er is niets zo heerlijk als vers eigengemaakt brood en kids en partner etc eten het onder je vingers vandaan... :)

I believe in Sandy Claws

12

Granny W. schreef:

er is niets zo heerlijk als vers eigengemaakt brood en kids en partner etc eten het onder je vingers vandaan... :)

Inderdaad! Ik bakte vroeger (was een jaar of 16) elke zondag een hele berg broodjes. Een aantal werden gelijk opgegeten en de rest ging in de vriezer en nam ik doordeweeks mee naar school. Meiden waren altijd stikjaloers op m'n broodjes en smeekten om stukjes :)

13

Naära schreef:
Granny W. schreef:

er is niets zo heerlijk als vers eigengemaakt brood en kids en partner etc eten het onder je vingers vandaan... :)

Inderdaad! Ik bakte vroeger (was een jaar of 16) elke zondag een hele berg broodjes. Een aantal werden gelijk opgegeten en de rest ging in de vriezer en nam ik doordeweeks mee naar school. Meiden waren altijd stikjaloers op m'n broodjes en smeekten om stukjes :)

Hier willen ze al jaren niets anders meer, voor mijn man bak ik volkoren soorten met zaden of noten, masteluin etc, voor mezelf en mijn dochter verschillende soorten wit, harde korst, zachte kosrt, chewy duitse broodjes, gekruide broodjes voor bij de maaltijd, zoete rolletjes voor bij de koffie, noem maar op en ik bak het :))

I believe in Sandy Claws

14

Zou ik ook wel willen maar buiten de tijd en energie kost het me ook te veel geld. En m'n man zou het toch niet waarderen (kind ook niet, die vreet gewoon alles, maakt niet uit of het superlekker is of n

15

Naära schreef:

Zou ik ook wel willen maar buiten de tijd en energie kost het me ook te veel geld. En m'n man zou het toch niet waarderen (kind ook niet, die vreet gewoon alles, maakt niet uit of het superlekker is of n

I believe in Sandy Claws

16

Ha Granny W.!!!

Hartstikke bedankt voor de moeite van het uittikken van het hele verhaal. Super. Ik ga het binnenkort proberen.  (met of zonder kleinbrood poeder, Terheijden is vanuit hier trouwens wel te doen, dus dat wordt zowiezo een keer een bezoekje dat stond al op de lange termijn planning....)

Ik denk dat mijn kinderen er ook zeker van gecharmeerd zijn. Die eten dan juist weer bijna niks (hoewel het heeeeel langzaam vorderingen maakt). Ze eten alleen wat ze echt lekker vinden, iets anders krijg ik er niet in! (geruststelling: ze zijn vrij groot en stevig en bijna nooit ziek, dus ergens gaat het goed) Maar deze broodjes gaan daar volgens mij helemaal aan voldoen.

Nogmaals dank.

17

Granny W. schreef:
Naära schreef:

Geef mensen maar eens gewoon kapsel zonder iets erop of eronder...zijn ze zo beu hoor :))

Heeft niets met simpel  te maken, heeft te maken met ervaring en ook jij zal op den duur, als je je bakervaring verbreed.......en weten wat een bloem/meel wel en niet kan. Ik gebruik voor een chocoladecake al weer andere bloem dan ik voor een simpele vanillecake gebruik, gewoon om het 'gedrag' van de cacao te compenseren tijdens het bakken. Een wat zwaardere bloem als er bijvoorbeeld fruit of noten worden meegebakken etc. Zo kun je naast de methodes die je gebruikt, met vet, zonder vet, luchtigheid door eieren, bakpoeder, creammethode of alles in 1 mixen, warme of koude beslagen de uiteindelijk cake 'sturen' Bedrijven die mixen samenstellen kiezen ook kun bloemen en melen heel nauwkeurig om het beste product te kunnen maken wat iedere keer precies doet wat ze beloven :)

Ik bak niet alleen cake en kapsels maar vele andere soorten gebak, brood etc en dan moet je gewoon je bloem en melen kennen want er zijn zo vele soorten bloem en meel en het gebruik is zo verschillend, net als het effect dat het geeft.....

Ik vind het al leuk dat je een echt warm kapsel maakt met boter, dat smaakt al een stuk beter vind ik persoonlijk :)

Ik ben 'n kapsel met helemaal niks toch echt niet beu en neem dat vaak mee naar het werk als snack, smaakt voor mij precies het zelfde als eierkoek, gewoon heel erg jammie.

Echter voor m''n deeg gebruik ik geen bloem, maar zelfrijzend bakmeel, dan wordt het vanzelf al wat luchtiger. Ze worden misschien niet superhoog, maar wel super lekker. Wil ik toch 'n hoge taart, bak ik er gewoon twee en plaats die op elkaar, dan heb ik een super hoge taart voor een paar centen.

18

Naära schreef:
Granny W. schreef:

Hhaha hier idem ditto. Als ze aluminiumfolie pakketjes in de diepvries zien liggen (oftewel muffins) dan verdwijnen ze zo. En ook voor m'n brood doen ze 'n moord, krijg er zelfs bestellingen voor als ze op vakantie gaan.

Ik bak ook gewoon voor m'n plezier al m'n hele leven, taarten, koekjes, cakes, muffins, scones, kerstbroden (die dus veeeeeeeeeeel lekkerder is als die van de bakker), broodjes en alles gaat altijd ook hier op.

En ik gebruik ook geen speciale bloem. Gewoon de goedkope van de supermarkt. Ik denk eerder dat de smaak/resultaat ligt aan hoe je het bereidt dan wat voor meel/bloem je gebruikt.

19

Granny W. schreef:

Ik bespaar juist een hoop geld, wat ik vroeger naar de bakker bracht in een maand doe ik nu 3 maanden mee...en is het precies naar mijn zin :))

Het maakt toch niet uit hoe en wat iemand bakt? Het belangrijkste toch is of die persoon er plezier in heeft en z'n eigen gebak gewoon lekker vindt. Ik klojo ook maar wat aan en iedereen vindt m'n taarten geweldig lekker en er perfect uitzien. Dan is het toch prima.

Er zijn er hier die er professioneel mee bezig zijn, maar er zijn er ook die het gewoon voor de lol doen. En of ze hier m'n taarten wel of niet mooi vinden, heel eerlijk, maakt mij niet zo veel uit, als ik hem maar mooi en vooral lekker vindt. En tenzij het echt mislukt is (wat maar zelden gebeurt) zijn ze altijd heel erg lekker en mooi. Wat ik ook bak.

20

lilo schreef:

Ik denk dat mijn kinderen er ook zeker van gecharmeerd zijn. Die eten dan juist weer bijna niks (hoewel het heeeeel langzaam vorderingen maakt). Ze eten alleen wat ze echt lekker vinden, iets anders krijg ik er niet in! (geruststelling: ze zijn vrij groot en stevig en bijna nooit ziek, dus ergens gaat het goed) Maar deze broodjes gaan daar volgens mij helemaal aan voldoen.

Nogmaals dank.

Kids mee laten helpen, genoeg handelingen waarbij ze kunnen helpen en kids eten bijna alles, of in ieder geval proeven wat ze zelf mogen maken :)

I believe in Sandy Claws

21

Neeltje schreef:

Het maakt toch niet uit hoe en wat iemand bakt? Het belangrijkste toch is of die persoon er plezier in heeft en z'n eigen gebak gewoon lekker vindt. Ik klojo ook maar wat aan en iedereen vindt m'n taarten geweldig lekker en er perfect uitzien. Dan is het toch prima.

Er zijn er hier die er professioneel mee bezig zijn, maar er zijn er ook die het gewoon voor de lol doen. En of ze hier m'n taarten wel of niet mooi vinden, heel eerlijk, maakt mij niet zo veel uit, als ik hem maar mooi en vooral lekker vindt. En tenzij het echt mislukt is (wat maar zelden gebeurt) zijn ze altijd heel erg lekker en mooi. Wat ik ook bak.

En gewoon lekker blijven doen, maar vergeet niet Neeltje, alles wat ik of anderen hier schrijven wordt door veel mensen gelezen, hobbyisten, liefhebbers, mensen die zo nu en dan een taartje bakken maar ook mensen die verder willen gaan en of zijn....

Ik schrijf voor het gehele scala aan publiek wat hier leest en daar houd ik altijd rekening mee.....als ik specifiek maar  1 persoon wil beantwoorden dan doe ik dat via email...... :)

Ik probeer in mijn antwoorden, hoe simpel de vraag ook, alles mee te nemen, zowel voor de beginneling als de gevorderde.  En sorry maar ik ken maar erg weinig echte goede decorateurs die vinden dat hun taarten er geweldig en perfect uitzien........... :)

I believe in Sandy Claws

22

Granny W. schreef:
Neeltje schreef:

En gewoon lekker blijven doen, maar vergeet niet Neeltje, alles wat ik of anderen hier schrijven wordt door veel mensen gelezen, hobbyisten, liefhebbers, mensen die zo nu en dan een taartje bakken maar ook mensen die verder willen gaan en of zijn....

Ik schrijf voor het gehele scala aan publiek wat hier leest en daar houd ik altijd rekening mee.....als ik specifiek maar  1 persoon wil beantwoorden dan doe ik dat via email...... :)

Ik probeer in mijn antwoorden, hoe simpel de vraag ook, alles mee te nemen, zowel voor de beginneling als de gevorderde.  En sorry maar ik ken maar erg weinig echte goede decorateurs die vinden dat hun taarten er geweldig en perfect uitzien........... :)

Ik zeg ook niet dat ik ze er perfect uit vind zien, maar degene die ze mee opeten. En ik zal nooit 'n perfecte decorateur worden, die ambitie heb ik niet met maar 'n paar taartjes per jaar. En dan heb ik het over 'n stuk of 5 misschien. En dan neem ik het ruim en moet ik heel wat verzinnen om taartjes te bakken ,want eigenlijk hoef ik dat maar 1 keer per jaar en dat is op mijn verjaardag.

Ik vind alleen dat je vaak neerbuigend overkomt voor de mensen die het net als ik voor de leut doen. Ik ga geen kapitalen uitgeven aan 'n taart die binnen 15 min weer op is. Dat vind ik dus echt zonde van m'n geld. Ik ben zeer zeker geen beginneling in het bakken, daarvoor is 35 jaar toch een te lange tijd. En ik durf wel met zekerheid te zeggen dat mijn gebak lekker is,  ook met de bloem van 19 ct van de supermarkt en ook zonder decoratie want m'n gebak heeft altijd al lekker gesmaakt, anders zou ik het niet blijven doen.

Daar moet je een groot onderscheid in maken in bakken en decoreren. Want als iemand pas aan het decoreren, of zoals ik het maar gewoon noem, versieren is begonnen, wil niet zeggen dat deze persoon voorheen nooit heeft gebakken.

23

Granny W. schreef:
lilo schreef:

Nogmaals dank.

Kids mee laten helpen, genoeg handelingen waarbij ze kunnen helpen en kids eten bijna alles, of in ieder geval proeven wat ze zelf mogen maken :)

Helaas gaat dat hier niet op, heel heel misschien proeven, maar ik krijg al gauw vieze (en vooral eigenwijze gezichten) als het ze niet aanstaat. Ik heb wat dat betreft (tot nu toe) verkeerde kinderen gekweekt, maar ze zijn nog relatief klein en geduld werkt het beste! En gelukkig zijn ze verder behoorlijk leuk uitgevallen! Eigenwijs heeft zo zijn voor- en zijn nadelen...

Ik ga straks de broodjes maken voor bij soep vanavond, na bezoek aan de BB. ook weer een gelegenheid om mijn nog relatief nieuwe Kitchenaid uit te proberen.

24

lilo schreef:

als het ze niet aanstaat. Ik heb wat dat betreft (tot nu toe) verkeerde kinderen gekweekt, maar ze zijn nog relatief klein en geduld werkt het beste! En gelukkig zijn ze verder behoorlijk leuk uitgevallen! Eigenwijs heeft zo zijn voor- en zijn nadelen...

Ik ga straks de broodjes maken voor bij soep vanavond, na bezoek aan de BB. ook weer een gelegenheid om mijn nog relatief nieuwe Kitchenaid uit te proberen.

Ach..de mijne was ook zo, intussen kookt ze zelf, eet veel dingen wel..soms heeft het gewoon tijd nodig, kleine kids moeten een nieuw soort voer meestal 20 keer voorgezet krijgen en proeven voordat ze aan een smaak wennen en soms is dat nooit, wij volwassenen eten nu eenmaal ook niet alles :))

Als je de Kitchenaid echt in gaat zetten dan draait hij binnen de kortste keren iedere dag :)

Ennuh..eigenwijsheid concentreert zich met jaren dus.........(ieks :))

I believe in Sandy Claws

25

Neeltje schreef:

Ik vind alleen dat je vaak neerbuigend overkomt

Mijn naam staat bij het postje dus je kunt er voor kiezen om deze posts niet meer te lezen :)

Groets

danuta

I believe in Sandy Claws

Berichten [ 1 tot 25 van 38 ]

Pagina's 1 2 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren