1

Onderwerp: plakkerige deegroller

Hallo allemaal,

Omdat ik bij de bakker in het dorp geen leuke taart voor mijn dochter (bijna 1) kon vinden ben ik op internet gaan zoeken. En hier terecht gekomen. Ik heb 2 dagen zitten lezen om zoveel mogelijk te weet te komen want ik heb nog nooit een taart gebakken zelfs geen appeltaart. Had dus ook niks in huis. Een deegroller gekocht van hout maar nou twijfel ik aan die aankoop. Rol keurig mijn fondant uit op tafelzeil waar het aan blijft plakken en ook aan de deegroller. Als het dan loslaat is het ruw met onverwijderbare plukken fondant zowel aan mijn deegroller als aan het tafelzeil. Nou weet ik dat je dan poedersuiker moet gebruiken, maar de deegroller dan?

2

Re: plakkerige deegroller

De deegroller kun je ook met iets poedersuiker inwrijven.

groetjes Francisca

3

Misschien helpt het om de deegroller in te smeren met wat boter? Hier gebruiken ze ook iets anders, plantaardig vet ofzo, of zelfs frietvet. Werkblad ook insmeren met beetje vet, en volgens mij moet je bij het uitrollen, de lap steeds een beetje draaien.. Ik heb zelf nog nooit een grote bol fondant of marsepein uitgerold, alleen kleine, dus spreek niet uit ervaring :)

4

Helenk schreef:

Een deegroller gekocht van hout maar nou twijfel ik aan die aankoop. Rol keurig mijn fondant uit op tafelzeil waar het aan blijft plakken en ook aan de deegroller. Als het dan loslaat is het ruw met onverwijderbare plukken fondant zowel aan mijn deegroller als aan het tafelzeil. Nou weet ik dat je dan poedersuiker moet gebruiken, maar de deegroller dan?

Neem het tafelzeil en bestuif het met een beetje poedersuiker door een zeefje heen en leg je geknede rol fondatn hier op.

Neem wat poedersuiker op je handen en smeer ze in met dit peodersuiker, nu 'streel' je even met je handen de deegroller en leg naast je een beetje poedersuiker op je werkblad.

Neem nu de deegroller en rol een keer stevig over je fondant, 1 keer maar en gelijk eraf, hand even door de poeder suiker halen en even je roller mee strelen, de fondant een kwartslag draaien zodat hij niet komt vast te zitten op het zeil, dit blijven herhalen een paar keer, nu probeer je 2 keer te rollen en dan je deegroller even met je hand met een beetje poedersuiker insmeren, fondant weer een kwartslag draaien, net zolang totdat je gevoel krijg voor wanneer de fondant de neiging krijgt om te plakken. werk rustig, trek er de tijd voor uit om te leren omgaan met je materialen anders frustreert alles, alles moet geleerd worden, zelfs taartenbakken en fondant rollen :)

I believe in Sandy Claws

5

Goude tip, haal bij de  bouwmarkt een pvc pijp van 2 euro, daar blijf niets aan plakken!!!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

6

Bien schreef:

Goude tip, haal bij de  bouwmarkt een pvc pijp van 2 euro, daar blijf niets aan plakken!!!

Ik weet dat het werkt maar even een puntje ter overweging, bouwmarkt pvc pijp is niet voedselveilig en kan bewerkt zijn of bevatten in het proces met middelen die vrij komen met het gebruik van voedsel die niet gezond zijn.
Ik gebruik op niets wat voedsel betreft wat niet speciaal voor voedsel is gemaakt.

I believe in Sandy Claws

7

Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips, ik denk dat ik inderdaad te driftig met mijn deegroller tekeer ben getrokken op het fondant, voor taarten bakken gelden dus ook de drie RRR-en, haha. Ga vanavond weer eens proberen.

8

Helenk schreef:

voor taarten bakken gelden dus ook de drie RRR-en,

Relaxe..... Rubbisch and Rock and roll............. :)

I believe in Sandy Claws

9

Granny W. schreef:
Helenk schreef:

voor taarten bakken gelden dus ook de drie RRR-en,

Relaxe..... Rubbisch and Rock and roll............. :)

:lol:  :lol:   :lol:

groetjes Kim http://www.mijnalbum.nl/Album-VWDN4MEV
Begin elke dag met een stralende lach!

10

Hoi allemaal,

Nou het is gelukt, wel niet zo mooi als jullie ze maken maar ik was toch wel zeer tevreden met mijn taart. Hij was klaar en binnen een uur was ie op ook. Smaak was heerlijk. Alleen mijn dochter vond hem niet lekker. de cake niet, de vulling niet en het marsepein ook niet. Ze houd ook al niet van slagroom en vla enz..
Dus ik denk dat ze liever een broodtaart gevuld met smeerkaas wilt.
Ik heb nog een maand voordat ze jarig is, dus ik zal nog wat verschillende vullingen op haar uitproberen.

Iniedergeval bedankt voor de tips, ik heb nu een nieuwe hobby.

11

mss het best bij aan schaffen van een deegrol een plastieke pakken met er een rubbere band op ik heb er niet veel last mee dan met de deegrollen in school dat zijn houtere en die gaan veel moeilijker dan mijne deegrol