1

Onderwerp: waarom lukt mijn biscuit niet?

Goedenavond allemaal,

Vol goede moed begon ik vandaag aan mijn eerste taartje.
Via het schema alles netjes opgezocht en de aantal liters 'gemeten', de juiste hoeveelheid water, mix (bij Piece of Cake gekocht) en eieren in de keukenmachine gedaan, en hup, de oven in.

Ten eerste rees mijn biscuit nauwelijks (misschien 2 cm) en ten tweede is mijn bovenkant helemaal hard. Er zit een soort korst over. Neem aan dat dit niet echt hoort? Heb de vorm niet te lang in de oven laten staan (gewoon de aangegeven minuten) dus daar kan het niet aan liggen.

Moet morgen dus opnieuw beginnen (de taart is voor zondag) Dus hebben jullie tips voor me?

Groetjes,
Mabel

Re: waarom lukt mijn biscuit niet?

Wees  is wat uitgebreider.
Wat heb je gedaan.
Hoelang gemixt etc

Je hebt het over een keuken machine wat voor .

Als je bijv  de gardes helemaal onderdompeld sla je  geen lucht in het beslag  dan is het resultaat  meer een koek dan bisquit.

Dus vertel is ..... !!
  volgens mij zijn die garde(s) van dergelijke machines nogal klein (foto'tje).

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

3

Uhm even denken, ik heb een Kenwood mixer, met 2 haken dicht op de bodem. Ik heb 10 minuten gemixed zoals aangegeven op het pak. Volgens mij had ik het helemaal goed gedaan, tot dat ik eraan voelde dat ie uit de oven kwam.

Denk nu dus dat het komt omdat er geen lucht in het beslag zat. Maar hoe kan ik dat oplossen dan?

Geen haken gebruiken  maar de gardes en deze niet laten "verzuipen" :D
Het beslag in de kom neemt ook in volume toe tijdens het mixen.

De eieren  in iedergeval op kamer temp laten komen de  meeste leden leggen ze  in warm/heet water.

De lucht die je in het beslag  slaat gaat in de oven uitzetten dus "rijst" het.

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

5

Zet de biscuit gewoon in een luchtdichte container weg voor de nacht, en kijk morgen nog eens, gewoon je vinger erop leggen en duwen.

Dan zul je merken dat de 'korst' waarschijnlijk zacht is geworden, neem daarna een appelboor en neem een testrondje uit het midden van de cake en controleer of het luchtig is of niet en eetbaar :))

Meestal valt het mee.

Je kunt gemixed hebben dat er te weinig lucht in zit maar kan ook zijn dat de structuur erg fijn is geworden door overmixxen, dan rijst hij niet zoveel meer maar is gewoon goed eetbaar en is de verdeling van de kruim erg fijn.

Als je te weinig gemixed heb door het gebruik van kneedhaken inplaatst van draadwhisks dan heb je kans dat er geen structuur is ontstaan en is de binnenkant taaieg en geeft geen fijne kruim.

I believe in Sandy Claws

6

het zal idd wel aan je haken liggen. verder moet je ook 10 minuten mixen op de hoogste stand. de mix gaat idd erg stijgen onder het mixen, is dat gebeurd?
ik zet hem dan 10 minuten op 150 gr en dan doe ik de oven naar 175gr, dan zie je hem zo stijgen.
succes!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

7

steenbakkertje schreef:

gardes en deze niet laten "verzuipen" :D

Ik mix nog met een handmixer dus dan is het makkelijk om ze niet te laten verzuipen. Maar hoe doe je dat dan met een staande mixer? Want dan kan je niet even de gardes omhoog halen om er wat extra lucht in te brengen.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

8 Laatst bewerkt door steenbakkertje (25-08-2007 10:11)

Maar hoe doe je dat dan met een staande mixer? Want dan kan je niet even de gardes omhoog halen om er wat extra lucht in te brengen.

hieronder de kloppertjes van een gewone mixer en mijn kloppertje van de kitchenaid heavy duty  zolas je waarschijnlijk wel kan zien   zal het kloppertje van dea kitchenaid niet zo snel verzuipen :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NL7VOSH6.jpg

9

Nou waar het aan lag, lag het. Vanochtend ben ik even naar de shop gereden, nieuwe mix gehaald, en het gaat nu prima! Gelukkig maar, want morgen moeten ze klaar zijn voor mijn nichtjes 1e verjaardag.

Ik laat het nu even afkoelen, en vanavond ga ik de taart bekleden.
Ik zal er wel een foto opzetten als ik klaar ben...

In iedergeval bedankt voor het reageren...

Groetjes,
Mabel