1

Onderwerp: Zelf rode rolfondant maken

Hallo,

Ik wil graag een klein rood met wit taartje bakken. (mijn allereerste!)
Nu heb ik 1 kg witte rolfondant gekocht. Voor het rode gedeelte werd mij rode rolfondant (voor de mooiste kleur) aangeraden. Allen dan zit ik met 2 kg fondant
(15 euro) voor 1 klein taartje. Wie kent er een mooie rode kleurstof waarvan de fondant ook echt rood wordt i.p.v. roze? En hoelang kun je fondant bewaren? Kun je het invriezen?

Ik hoor het heel graag!

Groet,
Manon

2

Re: Zelf rode rolfondant maken

Bij de webshop kun je ook fondant per 250 gr. kopen. Of anders inderdaad kleuren, met de SK pasta krijg je het wel echt rood, evt. heeeeel klein tipje zwart erbij doen.
Succes!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Het probleem met rood is dat je nogal veel kleurstof moet gebruiken, dit heeft natuurlijk nadelen zowel voor de gezondheid van sommigen als voor de totale doorkneedtijd etc.

Met zulke donkere/felle kleuren kun opteren voor aangekleurde fondant te kopen maar je kunt ook dubbellaag werken.

Je maakt een kleine hoeveelheid die kleur die je creeren wilt en rol dit uit ter grote van 10 bij 10 cm, nu pak je de benodigde hoeveelheid witte fondant en rol ook dit uit tot dezelfde maat, leg de witte op de kleur plak en nu beiden tegelijkertijd uitrollen tot de grote bereikt is om te gebruiken.......

Voor hen die officieel werken, houd er erg in dat voor het toevoegen van kleurstoffen er een maximum toegevoegde kleurstoffen grens bestaat per kilo product.

Fondant is lang houdbaar dus wat extra is niet weg, ook kun je de meeste fondant, mits zeer goed luchtdicht verpakt invriezen voor zeker een jaar.

I believe in Sandy Claws

4

Ik gebruik de gel food colors van Spectrum en daar heb je echt niet veel voor nodig om een mooie rode kleur te krijgen.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

5

Hoi Bien,

Krijg je dan echt rood of roze? En waar kun je die bestellen?

6

Ik heb intussen heel wat verschillende kleurmiddelen gebruikt maar om rood te krijgen met welke gel dan ook in fondant moet je de toegestane hoeveelheden met een 300 % overschrijden en wordt de boel vies plakkerig.........ik gebruik bijna nooit een gel om te kleuren, hoogstens een hint om een bepaald marbeling effect te geven.

Andere mogelijkheden voor een prima kleuring is airbrushen of gekleurde fondant te kopen.

Er geeft in mijn opinie maar 1 soort kleurmiddel een echt rood en zwart zodat je binnen de toestane norm krijgt en dat is geen gel.......maar een poeder,
Sugarflair Extra Colours Extra strength colours, het geeft een goede kleur en tast de structuur van de fondant niet aan, alleen het potje openmaken kan problematisch zijn.het stuift like hel en het kleurt echt alles :)

I believe in Sandy Claws

7 Laatst bewerkt door Bien (23-08-2007 16:20)

Je krijgt dan echt rood, kijk maar eens in mijn album, de laatste pokemon taart was voor de helft rood. Ik gebruik altijd een gel, ook voor zwart en ook daar een voorbeeld van in mijn album. Maar....ik gebruik altijd marsepein, weet niet of het anders is met fondant.

Ik koop het altijd bij Planet Cake in Rotterdam.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

8

en het is niet plakkerig!?!

9

Ik heb geen idee! Het is mijn eerste taart en er werd mij door iemand ander aangeraden om witte rolfondant te gebruiken omdat dat lekkerder is en wit. (marsepein is toch roomkleurig?) Ik ben benieuwd. We zien wel.
Bedankt he!
Mooie taarten bak je trouwens! PLAATJES!!

10

Granny: dat airbrushen dat lukt ook goed? Mijn probleem: ik heb 1 kg witte rolfondant en ik wil een half rode en half witte taart maken! Lijkt me niet te airbrushen toch?

11

Thx Nonkie, waar kom je trouwens vandaan, anders mag je zo wat kleurstof bij  me komen halen!!

Wel snel want ik ga zaterdag op vakantie!

12

Bien schreef:

Je krijgt dan echt rood, kijk maar eens in mijn album, de laatste pokemon taart was voor de helft rood. Ik gebruik altijd een gel, ook voor zwart en ook daar een voorbeeld van in mijn album. Maar....ik gebruik altijd marsepein, weet niet of het anders is met fondant.

Ik koop het altijd bij Planet Cake in Rotterdam.

Bij marsepein krijgt de kleur een andere intensiteit door de kleur van de marsepein en door de verdeling van de amandelolie en de grovere textuur, waardoor veel minder kleurstof nodig is :)

I believe in Sandy Claws

13

Nonkie schreef:

Granny: dat airbrushen dat lukt ook goed? Mijn probleem: ik heb 1 kg witte rolfondant en ik wil een half rode en half witte taart maken! Lijkt me niet te airbrushen toch?

:) Is alleen maar interessant als je al een airbrush hebt anders wordt de taart wel erg duur en alles kan geairbrushd worden.

Je kunt de gel proberen maar ik ben bang dat er alleen een donker ceriseroze inzit voor je met de meeste gelkleuren met fondant.
Ik heb daar altijd zo de pest in dat ik gewoon rode fondant koop, bespaart mij een hoop gekneed en gescheld :)

I believe in Sandy Claws

14

He Bien, ik woon in Wierden (Overijssel) dus dat is helaas geen optie! Maar wel lief jouw aanbod!
Granny: ik ga die kleurstof (dat poeder denk ik bestellen; waar haal jij dat? Van Spectrum?

15

Nonkie schreef:

He Bien, ik woon in Wierden (Overijssel) dus dat is helaas geen optie! Maar wel lief jouw aanbod!
Granny: ik ga die kleurstof (dat poeder denk ik bestellen; waar haal jij dat? Van Spectrum?

In de webshop hier hebben ze een prima paste rode kleur die een redelijk rode kleur oplevert zonder al te plakkerig te worden....je kunt kiezen uit poinsetta of nasturtium. I zou je aanraden om een rood poeder van SK mee te bestellen. Je kunt dan de fondant kleuren emt de paste en als de taart bekleed is met een kwastje het fondant nog iets roder te kleuren door het poeder met een kwastje op te  brushen. (maar volgens mij kun je nog steeds beter een klein pakje rode rolfondant kopen :))

Extra rood poeder van Sugarflaire kun je in Nederland denk ik niet kopen, ben het tenminste in de Nederlandse shops nog niet tegengekomen.
Dat kun je bestellen in Engeland bij verschillende webshops. bvb bij :
http://www.apieceofcakethame.co.uk/

I believe in Sandy Claws

16 Laatst bewerkt door Tasch (24-08-2007 14:30)

Hallo, Je zou ook de Wilton color mist spray kunnen gebruiken. Je spuit je fondant dan rood. Ik vond het alleen niet zo heel erg makkelijk om hem egaal rood te krijgen. Kijk anders in mijn album eens naar de ajax taart. gr. Natascha.

17

Weet iemand ook of je die kleurstof in poedervorm ergens in de winkel kunt kopen?
Ik heb volgens mij maar een heeeeel klein beetje nodig maar betaal alleen aan verzendkosten al 7,50!! Ik ben geen taartenbakster dit is een eenmalig ding!!
Gr Nonkie

18

Nonkie schreef:

Weet iemand ook of je die kleurstof in poedervorm ergens in de winkel kunt kopen?
Ik heb volgens mij maar een heeeeel klein beetje nodig maar betaal alleen aan verzendkosten al 7,50!! Ik ben geen taartenbakster dit is een eenmalig ding!!
Gr Nonkie

Ik heb net gekeken maar ik heb geen grammetje meer en ik heb vanmorgen mijn bestelling naar Engeland al weggedaan, misschien heeft iemand anders hem in huis, succes.

I believe in Sandy Claws