1

Onderwerp: Chocoladecake

Heb donderdagavond een chocolade cake gebakken. Althans geprobeerd.
Heb het gedaan met 5 eieren, 125 gr suiker en 2 zakje vanillesuiker. En in plaats  van 150 gr cakemeel te gebruiken, wat ik normaal gebruik. en dit gaat wel goed. Heb ik ergens gelezen dat je dus 25 gr cakemeel kunt vervangen door 25 gr cacao.
Dit heb ik dus gedaan en gebakken. 180 graden 40 minuten.
Op zich lukte het wel aardig. Het rook echt naar chocolade cake.
De cake bleef ook goed op hoogte nadat ik deze uit de oven had gehaald.
Het probleem was dat ie van onderen volledig verbrand was. En de cake was ontzettend droog.
Wat heb ik fout gedaan???

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

2

Re: Chocoladecake

Bakmams schreef:

Heb donderdagavond een chocolade cake gebakken. Althans geprobeerd.
Heb het gedaan met 5 eieren, 125 gr suiker en 2 zakje vanillesuiker. En in plaats  van 150 gr cakemeel te gebruiken, wat ik normaal gebruik. en dit gaat wel goed. Heb ik ergens gelezen dat je dus 25 gr cakemeel kunt vervangen door 25 gr cacao.
Dit heb ik dus gedaan en gebakken. 180 graden 40 minuten.
Op zich lukte het wel aardig. Het rook echt naar chocolade cake.
De cake bleef ook goed op hoogte nadat ik deze uit de oven had gehaald.
Het probleem was dat ie van onderen volledig verbrand was. En de cake was ontzettend droog.
Wat heb ik fout gedaan???

Deels door de cacao en de hoge temperatuur.
Als je zoveel cacaopoeder toevoegd dan raad ik je aan een 10 tot 15 ml vocht toe te dienen in de vorm van water, melk of bvb een beetje chocolade likeur (extra smaak. Ook zou ik de temperatuur verlagen tot een 165 graden en de taart misschien iets langer te bakken mocht dat nodig zijn als je de taart controleert op gaarheid en je prikker komt niet schoon eruit na de gewone baktijd.

Een cake met zoveel eieren wordt trouwens behoorlijk droog, zeker als hij te lang in de oven staat.

Onthoud dat cacao meer vocht benodigt en dit uit de cake zal onttrekken en dat chocolade/cacao snel verbrandt in plaats van op te kleuren zoals suiker/meel.......

I believe in Sandy Claws

3

Oke dank je wel. Zal het volgende keer weer proberen, en dan zoals jij het vermeld.

Wat zou ik er aan kunnen doen dan om de gewone cake met zoveel eieren niet zo droog te laten worden. Dit is toch een gebruikelijk recept?

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

4

Bakmams schreef:

Oke dank je wel. Zal het volgende keer weer proberen, en dan zoals jij het vermeld.

Wat zou ik er aan kunnen doen dan om de gewone cake met zoveel eieren niet zo droog te laten worden. Dit is toch een gebruikelijk recept?

Zover ik kan zien is dit een soort biscuit? Een biscuit is vrij droog gebak, ik bak een biscuit nooit langer dan nodig is dan net gaar, ook laat ik een biscuit na afkoelen 24 uur rusten in een afgesloten container na deze te hebben getrempeerd met een siroop of likeur. Zo kan de taart zich rustig zetten en het toegevoegde vocht door de gehele biscuit verdelen.

Je kunt ook het begin tremperen achterwege laten en dit later doen als je de cake in schijven snijd en de plakken afzonderlijk tremperen.

I believe in Sandy Claws