1

Onderwerp: decoratie op slagroomtaart

Voor a.s. donderdag een bestelling voor een slagroomtaart.

Er moeten naam en leeftijd op en een decoratie evt. iets met vogeltjes (daar houdt de meneer van) en/of blaadjes (doet aan plantenveredeling geloof ik).

Maar mijn vraag is nu dus: marsepein en fondant smelten waarschijnlijk vrij snel op de slagroom? Wie heeft hier ervaring mee?

Hoe zit het met royal icing? Zou dat ook smelten of blijft dat wel even goed?

Andere mogelijkheid is chocola...

Wie heeft ideeen/ervaringen??

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

2

Re: decoratie op slagroomtaart

ik heb eens op een slagroom marsepein gedaan en deze bleef gewoon goed, zelfs de dag erna nog.
ofwel heb ik geluk gehad, want ik had er ook schrik voor ...

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

Hier ook geen problemen met smelten. 's Morgens gemaakt en 's avonds was het sowieso nog goed, daarna was alles op ;)

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

4

Met slagroom is het altijd het beste te werken met marsepein, door de mix suiker met amandelen waarbij olie vrij komt is dit het materiaal wat het minst snel wordt aangetast door vocht.

Alle andere vormen ook royal icing wordt snel aangetast door de hygroscopische werking van suiker (suiker trekt vocht aan)

Wil je toch werken met bvb royal icing bloemetjes op de slagroom dan is het het beste deze aan de onderkant met de vinger even in te smeren met wat trex... Gumpaste bloemen nooit op slagroom leggen...die smelten binnen no time...

Wil je toch mooie bloemen op zo'n taart dan breng een dun laagje marsepein op de bovenkant aan en leg je bloemen op een plaque van bvb pastillage.

I believe in Sandy Claws