1

Onderwerp: botercreme of pastijkreem

Hallo,

Ik wilde eigenlijk mijn taart bekleden met botercreme van de webshop, maar ik geloof dat dat niet zo'n slim idee is omdat er water in gaat en ik de taart later met fondant wil bekleden. Of kan dat wel gewoon? Welke botercreme moet ik dan gebruiken om mijn taart te bekleden voor het fondant of marsepein er overheen gaat?
Ik heb hier bij een molen (in belgie) pastijkreem gekocht. Is zeg maar die pudding die in puddingbroodjes zit. Ik heb dan alleen de mix en melk nodig. Kan ik dit dan wel gebruiken voor het bekleden van een taart en daarna een laag fondant of marsepein er over heen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes Natasja.

2

Re: botercreme of pastijkreem

Dat zou ik niet doen..door het vocht gaat de marsepein/fondant namelijk smelten
Je kunt het wel als vulling gebruiken maar dan moet je wel een dijkje botercreme spuiten en afstrijken met botercreme.

3

hoi natasja

nou volgens mij is het geen probleem om de botercreme van de webshop te gebruiken...heb ik namelijk ook gedaan en mijn fondant is niet gesmolten. wel bleef het een beetje zacht waardoor ik het bekleden wel moeilijk vond gaan. ik heb hier bij de recepten ook een botercreme recept gezien zonder water, ik geloof 100g boter 100g margarine en 200g poedersuiker (iig wel in die verhouding) die kan je ook goed als afsmeermiddel gebruiken.
sucses

groetjes samira
mijn taartjes

4

Ik heb ook de botercreme van de webshop al eens gebruikt en dat ging op zich goed. Alleen niet meer toen ik hem had ingevroren, de fondant smolt helemaal weg tijdens het ontdooien. Dan kun je beter "gewone botercreme gebruiken, dus zonder mix en dus ook zonder water (alleen boter en suiker dus, zoals het recept van Sammie)

Groetjes Ingrid :+ en Succes!

5

Kun je voor dat recept dan ook gewoon 200 gram boter gebruiken en 200 gram poedersuiker. Nouja mijn vraag is meer waarom er margarine of andere boter afgewisseld moeten worden?
Kan 200 gram margarine (al lijkt me dat niet lekker) niet gecombineerd worden met 200 gram poedersuiker?

Bedankt voor jullie antwoorden. Die pudding gaat het dus zeker niet worden haha.
Groetjes Natasja.

6

nou er zijn verschillende recepten voor botercreme (zie de zoekfunctie) ik denk dat de bedenker van dit recept half om half heeft gedaan ivm de sterke botersmaak.  ik ben zelf ook niet zo een fan van boter dus hoe minder hoe beter. ook heb ik hier ergens op de site (weet alleen echt niet meer wie het gepost heeft) gezien dat iemand alleen maar margarine (blue band geloof ik ) gebruikte om zo de botersmaak te vermijden. dus ik denk dat het kan maar heb er zelf geen ervaringen mee...mischien dat iemand die meer taartbak ervaringen heeft je meer kan vertellen?

groetjes samira
mijn taartjes

7

Ja hoor, je kunt ook alleen roomboter of alleen margarine gebruiken. Ligt eraan wat je lekker vindt. Ik gebruik het alleen om af te smeren en niet als vulling en dan vind ik het niet overheersend. De botercreme met mix van de webshop gebruik ik alleen nog maar als vulling!

Groetjes Ingrid :+

8 Laatst bewerkt door Petra81 (11-08-2007 07:21)

Ik maak de botercreme van de webshop anders: 100 gram mix, 100 gram poedersuiker, 100 ml water, 200 gram boter.
Ik vind hem anders zo boterig, zo kun je hem prima gebruiken om af te smeren, doe het namelijk altijd!

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!