1

Onderwerp: ook een fondant vraagje?

Ik ben bezig geweest met de fondantglazuur uit het boek van Peggy Porschen. Ik had voor kant en klare fondant die van Pettinice gebruikt. Hij was niet heel  erg vloeibaar. Kan hij dan langer in de magnetron?  Ook wil ik er eigenlijk een witte chocolade smaak aan geven kan dat? Heeft iemand precies het recept zo gedaan?

Groetjes
beginnende bakster!
Cathelijne

2

Re: ook een fondant vraagje?

Witte chocolade smaak? Waarom doe je dan niet gewoon alleen witte choco?

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Ze schrijft in haar boek dat je eerst een laagje marsepein moet doen en dan die fondantglazuur. Ik begin net (eerste echte project) dus doe echt alles volgens het boek. Bedoelt u dat ik er witte chocolade glazuur moet maken en daarin dopen ipv die fondant glazuur? Kan je dat dan ook kleuren? Wil namelijk die super vlindergebakjes maken!!

4

Pooh bedoelt waarschijnlijk dat je witte chocolade smelt (in de magnetron of au bain marie) en je het gebak daarmee bestrijkt (of erin doopt). Eventueel op laten drogen en daarna een tweede laagje zodat het goed dekt.
Peggy is inderdaad erg van de dubbele lagen maar dat doet geloof ik niemand hier, het lijkt me veel te veel en veel te zoet.

Meer verstandigs kan ik er niet over zeggen, maar misschien iemand anders nog?

5 Laatst bewerkt door Sansan (28-07-2007 21:59)

Kans is dan wel groot dat je chocolade 'dof' stolt, ipv een mooi glanslaagje krijgt. Staat minder mooi en is minder appetijtelijk (vergelijk een mooi glanzende bonbon maar met een doffe bonbon). Voor de smaak maakt dat verder niet uit. Het lijkt me wel lekker :)!

Nog een tip: pas op met chocolade smelten in de magnetron, het kan absoluut, maar neem een laag vermogen en liever een paar keer korte tijd dan een langere periode achter elkaar invoeren. Witte chocolade verbrandt sneller in de magnetron dan melk en pure chocolade. (melkchocolade stinkt in ieder geval enorm als het verbrand is, dus je weet 't meteen als het te laat is :+...)

6

Ik heb ook al eens PP's fondantglazuur gemaakt. Hij stolde idd snel, dus moest ie af en toe opnieuw in de magnetron. Ik vond het een heel geklieder trouwens :D :D :D Jij ook?

Wil je een witte chocoladesmaak? Dan heb ik twee tips:

1) gebruik de fondant van de webshop van het merk Ballina, die wordt verkocht met witte chocoladesmaak.
2) maak ganache ipv fondantglazuur. Toevallig heb ik er net in een ander topic het recept daarvoor geciteerd van Lara van tartacadabra punt nl, ik heb hem nog onder de knop. Ik zet hem hier ook wel ff neer:

Lara: Zelf gebruik ik dit recept om over de taart te gieten, je krijgt dan zo'n prachtig glimmende chique chocotaart! Maar je kunt het ook als vulling gebruiken, ik zal beide varianten hieronder geven. Als je ganache wilt maken met witte chocolade zijn de verhoudingen wat anders, je hebt dan meer chocola nodig.

300 gram pure chocolade (of melk/witte chocolade)
3 dl slagroom (in het geval je witte chocolade neemt, dan gebruik je 125 ml)

Hak de chocolade in kleine stukjes. Verhit in een steelpannetje de slagroom tot net aan de kook en roer er beetje voor beetje de chocoladestukjes doorheen. Je kunt het vuur gewoon uitzetten, de pan is warm genoeg om alles te laten smelten.

Als je het wilt gebruiken om de taart te bedekken dan laat je het iets afkoelen en giet het vervolgens over de taart heen, vanuit het midden naar beneden laten lopen. Als je een andere vulling gebruikt dan de ganache, kun je het beste eerst een dijkje/ring spuiten met ganache en daarbinnen de vulling doen. Als je daarna eerst de zijkanten insmeert met redelijk vloeibare ganache, even laat opstijven, en vervolgens het van bovenaf erop giet, krijg je het mooiste effect! Het dijkje gebruik je zodat je vulling niet gaat uitlopen met het gieten van de ganache en het een behoorlijke rommel gaat worden. Althans dat was mijn eigen ervaring :-) Het handigst is ook om de taart op een rooster te zetten met een groot bord of schaal eronder voordat je de chocoganache eroverheen gaat gieten.

Groetjes en succes!

Jozien.

PS: Ja hoor, ook ganache kun je kleuren. Wel pas toevoegen als alle chocolade goed gesmolten is.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!