1

Onderwerp: Problemen met slagroom

Hoe het komt, weet ik niet, maar ik heb enorm veel last wanneer ik een taart maak met slagroom.
Ik neem altijd alles proper uit de kast of spoel het grondig af onder warm stromend water met dreft.  Bij het opkloppen lukt het soms al niet.  Ik heb de laatste keren gebruik gemaakt van versteviger, maar veel hielp dat niet.  Soms krijg ik hem gewoon niet goed opgeklopt.
Wanneer ik hem wel goed opgeklopt krijg zoals het moet, begint hij enorm slap en lopend te worden van zodra ik mijn lepel erin zet om een schep te nemen om te taart te besmeren of mijn spuit te vullen.
Wat doe ik verkeerd??  Kan iemand mij tips geven??  Is het hier te warm binnen??  Ik denk het eigenlijk nie, want meestal loop ik hier met 2 truien rond!!

Help mij!!!

groetekes Kris

Re: Problemen met slagroom

doe je er een klein beetje basterdsuiker door?
Ik gooi er meestal een zakje vanille suiker door dat gaat ook goed.

verder zou ik het ook niet weten sorry,

saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

3

Poedersuiker ipv gewone suiker daar word de slagroom ook steviger van. Deze tip kreeg ik laatst zelf op het forum. Volgens mij moet de slagroom wel goed koud zijn. Succes!

4

Hi Kris,

eerst deed ik 1 soeplepel bloemsuiker per 100 ml.
maar in 't school vertelde ze me dan hij dan sneller zuur wordt. wat we daar altijd / en huis doen.
300 gr suiker op 1 liter, anders valt hij veel te zoet uit. Je neemt van de S1 suiker, dit is die van Tienen waarop heel fijne suiker staat (of zoiets, maar er staat in elk geval op dat het ideaal is voor koude bereidingen). Mixen met de suiker erbij en dan als hij begint dik te worden, zo tegen het einde aan, verder kloppen met de hand!  werkt elke keer!
dus weg met klopklop en bloemsuiker!

x

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

5

Hoi Kris,

Het is voor het stijfkloppen van slagroom belangrijk, dat je slagroom, kom en gardes goed koud zijn. Was je je de laatste soms in heet water vlak voor het kloppen? Vooral bij een metalen kom kan dat een probleem zijn, want die houdt lang de warmte vast. Eerst even naspoelen met koud water voor het afdrogen kan dan helpen......

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Absoluut, ik laat de slagroom ook altijd in de koelkast staat tot ik bij wijze van spreken de kom en mixer klaar heb staan, verder gebruik ik ook poedersuiker in plaats van gewone suiker.

7

Ik gebruik altijd mijn kommen van tupperware en bloemsuiker.  Misschien eens met gewone suiker proberen.
Laat

groetekes Kris

8

Nou ik snap er niks van....
Gebruik altijd gewoon een kunstof kom en mijn handmixer gewoon uit de kast en de slagroom uit de koelkast.
Doe er een schepje gewone suiker in en mix de slagroom stijf....
mislukt nooit....

9

zo gaat het bij mij ook
maar dat het in de koelkast dat heb ik al wel ontdekt

10

klopper en kom kwartiertje in de koelkast net voor je de slagroom gaat opkloppen en wordt altijd stijf bij mij.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

11

Volgens het leuke boekje "olie op het pastawater" van Onno Kleyn

eerste voorwaarde is dat de slagroom koud is. Tweede dat, als je een electrisch apparaat gebruikt ,je een niet te hoge snelheid hanteert. Te snel kloppen tovert de slagroom namelijk om in boter. Suiker kan je bij slagroom meteen toevoegen.Dat hoeft niet halverwege.
Geklopte slagroom bewaren in de koelkast. Maar na verloop van tijd zal zich onder in de schaal een plasje vormen. Dat kan je er weer doorheen kloppen.

12

mischien een handige tip weet niet of jullie dit weten, maar zal vast wel :)
maar dacht laat het toch even weten.

maar ik hoorde dat je slagroom met een hoog vetpercentage moet gebruiken dus 40 % en geen 30, dan blijft het ook stijver en kan je er makkelijker mee werken wordt het niet waterig als je er mee spuit op je taart.

Hoorde ik vandaag van de familiebakker :D

Groetjes Stefanie
*Steef's taarten*

13

nnicole1234 schreef:

Gebruik altijd gewoon een kunstof kom en mijn handmixer gewoon uit de kast en de slagroom uit de koelkast.
mislukt nooit....

Nah..zo doe ík dat ook!!  Mislukt nooit

14

nnicole1234 schreef:

mislukt nooit....

Zo doe ik het ook, ik snap niet waar dat hele grondige onvet/koel/speciale suikersoort-ritueel voor nodig zou zijn..
Misschien mislukt het juíst door die hele rataplan aan maatregelen :lol:

15

Stefanie schreef:

mischien een handige tip weet niet of jullie dit weten, maar zal vast wel :)
maar dacht laat het toch even weten.

maar ik hoorde dat je slagroom met een hoog vetpercentage moet gebruiken dus 40 % en geen 30, dan blijft het ook stijver en kan je er makkelijker mee werken wordt het niet waterig als je er mee spuit op je taart.

Hoorde ik vandaag van de familiebakker :D

Normaal gezien staat dat idd op de verpakking: niet geschikt voor opkloppen (of zoiets) - ik heb me er zelf een paar keer in laten vangen - ik bleef maar kloppen en er gebeurde niets; bij die van 30 % (zonder vermelding op de verpakking) heb ik nog geen last gehad.

16

Kommen en gereedschapen afwassen met water en azijn!
Worden ze echt vetvrij van. Had ook vaak last dat het niet stijf werd en daarna deze tip gekregen. Helpt wel.

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.