1

Onderwerp: Blunder

Had ik voor me werk  een taartje gemaak met aardbeienmousse (Koenie) en  banketbakkersroom.

Botercreme aangevuld met vanilleextract (de duurdere variant)  en netjes aan me collega's verteld dat  er een theelepel vanille extract  inzit en dat het  voor 35% uit  alcohol bestaat (had zo'n maatlepeltje meegenomen) en dus verteld dat  de hoeveelheid alcohol verspreid  in  de gehele taart niet meer was dan een paar druppels en zeer waarschijnlijk allang verdampt was .

Dus  dacht zal niet zo'n probleem zijn,dacht je moet niet roomser zijn als de paus,  maar ze weigerden het  want alcohol is taboo  maar goed had het ze verteld  dus dacht bij mezelf ik heb   me plicht gedaan.

Achteraf ben ik best blij dat de collega's moslims het geweigert hebben ,  heb er echt niet  bij stilgestaan   dat gelatine van beenderen gemaakt wordt(wat ik eigenlijk  ver in het achterhoofd wel weet)  en er dus best wel beenderen bij zitten van knorretje cq krulstaart .

Is een ieder  zich hier van bewust ?

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

2 Laatst bewerkt door nnicole1234 (24-07-2007 21:02)

Re: Blunder

Nee geen idee maar voel het ook niet als mijn verantwoordelijkheid moet ik eerlijk zeggen.
Als iemand me vraagt wat er in mijn taart zit dan noem ik biscuit en de vulling en als dat voor hen niet genoeg is dan wil ik best verklappen wat mijn ingredienten zijn maar waar DAT dan weer van is gemaakt...daar haak ik echt af hoor :D

3

nnicole1234 schreef:

Als iemand me vraagt wat er in mijn taart zit dan noem ik biscuit en de vulling en als dat voor hen niet genoeg is dan wil ik best verklappen wat mijn ingredienten zijn maar waar DAT dan weer van is gemaakt...daar haak ik echt af hoor :D

Dat niet weet, dat niet deert, toch???? :D:D:D;)

Mijn website: Presentaart

4

Sja, dat is natuurlijk moeilijk, je wilt mensen niet in verlegenheid brengen door ze iets te laten eten waarvan ze er achteraf achter komen dat ze het niet mochten eten...Maar als je het zelf niet wist, kan niemand je iets verwijten :)

Nou staat mij bij, dat gelatine gemaakt wordt uit runderbotten, maar als je dat echt zeker wilt weten moet je even googlen. Maar ja, die zullen dan toch wel weer niet traditioneel geslacht zijn, vrees ik. Dus toch niet 100% halal. Ik weet niet goed hoe streng islamieten op dit vlak zijn.... Misschien dat

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Jozien schreef:

Ik weet niet goed hoe streng islamieten op dit vlak zijn.... Misschien dat

Mijn website: Presentaart

6

tja ik weet dat gelatine van beenderen wordt gemaakt... (net zoals sommige bloedverdunners via een prikje van varkensdarm wordt gemaakt (en dat wordt geen enkele patient verteld "ik heb nog een prikje voor u in de buik...TJAK!...zit er weer in hoor"...nog zo eentje) en ik gebruik toegevoegde gelatine alleen als het noodzakkelijk is. Al ben ik me er wel van bewust dat het in veel producten is verwerkt   eeuhhh in jam bijvoorbeeld. Niet al te veel bij nadenken....halal...koosjer...notenallergie...glutenvrij...koemelkallergie...diabetes...nierpatient...pffff moeilijk moeilijk moeilijk

groet Corinne

Groet Corinne

Een vegetarisch alternatief voor gelatine in Agar agar, verkrijgbaar bij de toko.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

Beautiful Creations schreef:

Een vegetarisch alternatief voor gelatine in Agar agar, verkrijgbaar bij de toko.

Heb ik al na gekeken  zover ik heb begrepen en gelezen heb  is de bindende kracht groter maar gaat het gebonden vocht weer na 6 tot 8 uur verliezen .

Is geen punt als je die taart meteen in de broodmolen gooit  :D maar neem aan dat een overnachting met agar er niet in zit  doordat het gat lekken /smelten.

Of zijn er mensen die andere praktijk  ervaringen hebben.   
Dan wil ik/wij  dat graag weten .

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

9

die alcohol zit daar toch niet in voor de alcohol, is gewoon het oplosmiddel dus volgens mij verdampt dat gewoon als je het gebruikt.
Veel tincturen enzo van bij de apotheker bevatten ook alcohol als oplosmiddel maar ik beschouw dit toch niet als alcohol, je drinkt er toch geen glas van he.

10

Ja soms sta ik er ook niet bij stil !!!! Als ik chocoladetaart maak gaat er ook alchol door, maar dit zeg ik er wel bij het geven ervan als iemand zwanger is. Maar zoals je schrijft met het geloof te maken, ik zou niet eens weten wat bepaalde mensen wel of niet mogen  :o Ik heb er niet eens stil bij gestaan !!!!

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

11

Ik sluit me wel aan bij Kristien. Het niet mogen nuttigen van alcohol is voor zo ver ik weet gebaseerd op het drinken als consumptie. Als je er nou bewust likeur doorheen had gedaan is het wat anders.
Dat gelatine van beenderen wordt gemaakt, ach, nu je het zegt. Maar ik ga dat niet vooraf melden, vind het een beetje teveel van het goede hoor.

Maar uiteraard wel heel attent van jou :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

12

Als ik weet dat ze iets niet willen eten, dan zeg ik er ook bij dat het erin zit, of ik geef ze iets waar het niet in zit. Een vriendin van me at ook geen vlees en gelatine, die ga ik dus geen dingen geven waar gelatine in zit natuurlijk. Als het kan hou ik er rekening mee, ook met opdrachten, dan vraag ik of ze iets niet eten.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

13

Tja die gelatine... als mensen een taart van me krijgen of bestellen vraag ik niet of ze vegetarisch zijn.  Als mensen allergisch zijn of bezwaren hebben tegen bepaalde voedingstoffen moeten ze dit uit zich zelf aangeven. toch?

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

14

Mijn schoonfamilie reageert heel heftig of bepaalde (kunstmatige) geur- kleur- en smaak stoffen. Als ik ze iets zou voorzetten waar E-120 in zit, zouden ze de hele middag aggressief/depresief worden, zonder dat ze weten waarom. (De kleurstoffen dus) Ik vind het daarom belangrijk om zo biologisch mogelijk te bakken. Je weet maar nooit...

E120
Cochenille, Karmijn, Karmijnzuur, Carmine
Bereiding/oorsprong:
E120 is een rode kleurstof, onttrokken aan de geplette lijfjes van schildluizen. De luizen worden fijngestampt en het vocht wordt gemengd met andere stoffen (bvb. tin) om het kleurechter te maken.

Algemene opmerking:
Enkel de vrouwtjesluizen worden gebruikt. Er zijn 140000 luizen nodig om

15

riteke schreef:

Tja die gelatine... als mensen een taart van me krijgen of bestellen vraag ik niet of ze vegetarisch zijn.  Als mensen allergisch zijn of bezwaren hebben tegen bepaalde voedingstoffen moeten ze dit uit zich zelf aangeven. toch?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het dus ook geen blunder zoals je het zelf noemt, het is heel erg meedenkend dat je het nog zegt!!
Tja, en anders de volgende keer maar een baklava taart maken???!!

Lieve taartgroetjes van Annemieke!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=ITO7BKL3

16

Een blunder zou ik het ook niet willen noemen. Maar ik gebruik zelf nooit gelatine in een taart omdat wij zelf islamitisch zijn. En gelatine kan gemaakt zijn van varkens of runderbeenderen. De alcohol lijkt me echter geen probleem omdat die al lang verdampt is. Ik vind het wel netjes om het even te zeggen dat er gelatine in de taart zit, dan kan de persoon zelf beslissen of hij het eet of niet. In islamitische winkels is trouwens  halal gelatine te koop.

Berichten [ 16 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren