1

Onderwerp: help! nationale feestdag

Heb net mijn allereerste officiele taartbestelling gekregen :) 
Ik moet voor een aantal koks (:s heel kritisch dus) een taart maken van 10 personen voor de 21ste juli.  Het moet iets typisch belgisch zijn (een vlag ofzo). 

Iemand ideeen?   en ook: ik heb de zwarte wilton kleur pasta, maar daarmee krijg ik de fondant en marsepein niet ECHT zwart, eerder donker grijs.  En zal waarschijnlijk voor een vlag toch echt zwart nodig hebben.  Iemand een tip om het zwarter te krijgen?

2

Re: help! nationale feestdag

Volgens mij gebruiken ze daar wel eens norit voor, maar daar moet je 'n voorstander van zijn.

Wat voor nationale feestdag is het?

3

de belgische :)

Ik dacht een andere kleurpasta te bestellen (die SK moet volgens catherine wel lukken) maar hij moet vrijdag hier zijn en vrees ervoor dat dat nog gaat lukken..

4

Ja, maar wat vieren jullie dan??

5

euhm. wel de nationale feestdag he.. dat hebben ze toch in elk land, niet?

Lang leve Belgie :) iedereen heeft dan verlof, alle vlaggen hangen buiten, enz.. de dag dat belgie onafhankelijk werd, dat de eerste koning zijn eed aflegde.

6

Op zich moet je marsepein ook echt zwart krijgen met die kleurstof hoor? Goed wat gebruiken, weer inpakken en donker wegleggen, dan kleurt het nog verder door. Evt. doe je vlak voor je het gebruikt nog meer kleurstof er door. Ik zou wel marsepein ipv fondant dan gebruiken.

Als idee, misschien de vorm van Belgi

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

je gaat de belgische vlag maken? vierkante bakvorm?
misschien met aan de zijkant bakjes friet en pintjes?  kwestie van typisch belgisch te blijven :cool:

't is wel een heel kristisch publiek dat je hebt, stress .... stress ..... stress, maar je brengt het er goed vanaf, daar ben ik zeker van!

zwart maak je best een paar daag op voorhand, de kleur wordt intensiever ...

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

8

Het wapen van Belgie?
http://www.radio1.be/radio1_master/programmas/hsa/r1_hsa_20050717/wapen-belgie-20050118-153824.gif

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

9

euhm, dat lijkt mij nu NET iets te ingewikkeld voor iemand die nog maar net op zondag heeft leren puzzelen :)

10

ik heb eens een italiaanse vlag gemaakt, zal de link effe zoeken, zoiets kan je ook voor Belgi

11 Laatst bewerkt door riteke (18-07-2007 10:32)

Hoi, leuke opdracht hoor!
Voor zwarte fondant of marsepein (wij zijn erg fondant fan) gebruiken wij altijd de kant en klaar gekleurde Fondant. Deze is echt git zwart.
Het is inderdaad een leuk idee zoals Kristien heeft gehad om een vlag te maken en de belgie als silhouet erop te plakken. je hoeft dan ook niet te puzzelen (geen stress:-)
PS: Koks zijn ook maar mensen hoor ;)  en let wel het zijn geen bakkers :-D

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

12

h

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

13

Kristien, ik had iets in gedachten zoals jouw taart.. de belgische vlag met daarop onze landkaart...

Ik weet alleen niet hoe je drie kleuren marsepein naast elkaar moet uitrollen en toch nog de rechte lijnen moet behouden... en dat het dan ook niet uit elkaar gaat vallen of de botercr

14 Laatst bewerkt door kristien (18-07-2007 12:03)

hey,

ik heb toen de taart gemeten en uitgeteld hoeveel cm de stroken moesten zijn - dan uitgerold en weer gemeten en met een scherp mes en een lat gesneden (dus elke kleur apart). Uiteindelijk is dit dan niet 100 % gelijk omdat het toch een beetje uitrekt. Echt grote verschillen snij je bij. En dan tegen elkaar aanleggen zo dicht mogelijk. Eventueel leg je de gesneden lappen even in de diepvries, en dan de taart op, dan rekt het ook niet zo mee (wel snel want het is in een wip ontdooid). Ik heb gekozen voor toefjes aan de rand omdat dat toch ook een beetje camoufleert dan het niet helemaal recht is. En als je de laag botercreme erboven maar heel dun maakt komt het er ook bijna niet tussenuit hoor.

15

ik ben benieuwd naar het resultaat !!!

16

dus je legt ze gewoon naast elkaar? je rolt ze niet aan elkaar?

Ik dacht dat het op dezelfde manier moest zoals je bijvoorbeeld groen voor gras en blauw voor lucht aan elkaar rolt..

17

ik zou het toch aan elkaar rollen, anders maak je kans dat er een beetje botercr

18

Hoe doe je dat dan?  Kan je me dat stap voor stap even uitleggen? heb het nog nooit gedaan...

19

zoals je voor gras en lucht gedaan hebt.
De banden naast goed naast elkaar leggen en er dan even over met de roller zodat het

20

heb het nog nooit gedaan, daarmee..

Zal het eens proberen :) nu maar hopen dat de stroken dan een rechte lijn blijven..

21

maak ze niet te dun en dan zachtjes gelijkmatig rollen, 't lukt je zeker en vast en zoniet ... effe uit elkaar halen en opnieuw beginnen ;)