Onderwerp: blinde vulling
wat bedoelen ze met blinde vulling?wat moet ik gebruiken en waar kan ik het halen.en hoeveel moet ik precies hebben??dit is namelijk nieuw voor mij
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » blinde vulling
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
wat bedoelen ze met blinde vulling?wat moet ik gebruiken en waar kan ik het halen.en hoeveel moet ik precies hebben??dit is namelijk nieuw voor mij
meestal gebruiken ze hier volgens mij spliterwten of kikkererwten voor o.i.d. het is namelijk iets wat je over je deeg heen strooit omdat het deeg een langere baktijd nodig heeft dan de vulling. na het bakken gooi je het weg of was je het af. Je hebt dit geloof ik ook in een soort ijzeren balletjes. Het is wel aan te raden er eerst bakpapier tussen te leggen en daarop je "blinde vulling"
dit vond ik met googlen:
Blind bakken
Dit heeft niets te maken met het wel of niet goed kunnen zien tijdens het koken!
Met blind bakken bedoelt men het voor- of gaarbakken van taartbodems met behulp van een 'blinde' vulling. Met deze vulling wordt een 'nep'-vulling bedoeld, meestal bestaande uit gedroogde peulvruchten of speciale gewichtjes. Hiermee wordt de taartbodem opgevuld als deze gebakken wordt.
Blind bakken gebeurt alleen bij taarten waarvan de vulling anders eerder gaar zou zijn dan het deeg en bij taarten waarvan de vulling niet wordt meegebakken.
dus eerst het deeg in en bakvorm dan het bakpapier en dan de erwtjes??waarom moet het er over heen dan??ik snap niet wat voor zin het heeft>>
het deeg gaat dus 2 keer de oven in.een keer zonder ''echte'' vulling en nog een keer met alles erop en er aan?
Je gebruikt dit bij een taart van korstdeeg waar een verse vulling inkomt die niet meegebakken moet worden, bijvoorbeeld vers fruit. Een enkele keer gaat de taart na het vullen nog wel een poosje de oven in bijv. bij kwark oid. Als je de blindbakvulling niet zou gebruiken dan 'blaast' het bladerdeeg zich op tot een grote luchtbel en krijg je geen mooi 'bakje' voor je (fruit)vulling of gaat die blaas in ieder geval stuk bij het vullen.
oke dus ik doe het deeg in een vorm.doe er bakpapier op en dan doe ik er allemaal erwtjes op...het klopt he??misschien een stomme vraag maar hoe koop je die erwtjes in een zakje of in een blikje?
ik heb het zelf nog nooit gedaan dus mee rweet ik er ook niet over. De erwten/bonen o.i.d. koop je volgens mij gewoon in zakken in de supermarkt, je moet geen natte blik vulling gebruiken, dus gedroogde bonen/peulvruchten
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » blinde vulling