1

Onderwerp: slagroom

Hallo allemaal,

Inmiddels heb al gelezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik krijg mijn slagroom niet stijf genoeg (zoals van de bakker) om er mooi mee te kunnen spuiten. Ik heb alle tips geprobeerd, maar ik denk dat de bakker stiekum

Bedankt voor het kijken, groetjes Ilona
www.taartentrots.nl

2

Re: slagroom

Ik heb tot nu toe geen probelemen gehad met het opstijven van slagroom. Ik doe ook eerst de beslagkom en de garde eerst ontvetten met citroensap. Ik heb gewoon zo'n klein flesje citroensap en daar doe ik een beetje sap op.

3

Nog een heel topic over slagroom:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=8204

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4 Laatst bewerkt door steenbakkertje (15-07-2007 08:58)

Als ik slagroom ga kloppen staat bij mij alles ruim van te voren  in de ijskast.

Dus de kom , garde van de kitchenaid ,suiker  en uiterraad de slagroom zelf .

Volgens mij is dat het geheim  !  en het vetgehalte moet geloof ik  een minium waardehebben  dacht  iets van 30 % (wie het weet  vertel !!).

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

5

Ik heb gewoon meestal de slagroom van melkan, of een iets goedkopere van de aldi ofzo. Slagroom erin, mixer aan op de hoogste stand, tussen door een zakje vanillesuiker, beetje gewone suiker en klop fix erin. Na een tijdje is het gewoon goed stijf.
Nooit problemen gehad, behalve 1 keer, toen heb ik op een te lage stand gemixt en leek het blurrie.
Slagroom komt dan gewoon uit de koelkast, de rest niet.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

ik zet mijn materiaal niet in de koelkast.
Hierbij mijn succes-recept :cool: :
- haal de room uit de koelkast
- haal de mixer boven en de kom
- room in de kom
- per 100 ml room 1 soeplepel fijne suiker
- mixer op volle kracht
- zodra hij dik wordt en  lijntjes achterlaat, dus m.a.w bijna goed is, dan STOP je en
- klop je hem verder stijf met de hand, dan voel je echt hoe ver je kan gaan

En wat hebben we geleerd, Piet :cool:
- altijd room van meer dan 20 % vetgehalte
- geen klop-klop
- geen fix
- geen poedersuiker (want dan wordt hij sneller zuur)

Succes verzekerd!

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

7

Ik koop literpakken bij de Sligro, is hele vette slagroom geloof ik. Is echt bijna moeilijk om dat een beetje slap te houden (over aardbeien bv).

8

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik geen  echt voorzorgsmaatregelen neem wanneer ik slagroom maak.  gewoon alles in de kom kiepen en mixen maar..succes verzekerd!!  :cool

9

uit de andere topic is bij mij de tip van Marleen heel goed geworden en heerlijk!:

week 3 blaadjes gelatine in ruim koud water.
Roer in een hittebestendige kom 1 eierdooier, 25 gr suiker, 1 zakje vanillesuiker en 3 eetlepels koude melk door elkaar. Zet de kom op een pan heet maar niet kokend water (au bain marie) en klop het dooiermengsel tot het enigzins gebonden en schuimig is.
Knijp de gelatine blaadjes goe duit en roer ze door het warme dooiermengsel. Laat het mengsel iets afkoelen maar nog niet opstijven.
Intussen 1/2 liter ijskoude slagroom met 25 gr. poedersuiker stijf kloppen.
Roer  er het eimengsel luchtig en zet het 1 uur in de koelkast voordat je het gaat verwerken.

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

10

Hallo allemaal,
bedankt voor alle reacties. e.e.a. had ik al geprobeerd, maar ik liep zelf ook al te denken aan de sligro. Je zou denken dat de profs daar ook hun slagroom vandaan halen. Wat betreft de grote -formaat verkoop van de Sligro: dat doe ik gewoon in porties in de vriezer. Als het zover is laat ik jullie beslist het resultaat weten.

Groetjes Ilona

Bedankt voor het kijken, groetjes Ilona
www.taartentrots.nl

11

Hallo,
Ik gebruik altijd de houdbare slagroom van de ALDI met klopfix. De slagroom moet wel zo koud mogelijk zijn(desnoods een kwartiertje in de vriezer). Eerst op de hoogste stand en geleidelijk aan naar de laagste. Deze slagroom wordt ook niet snel zuur.
Gr. Mariska.

12

HELLUP.....mijn slagroom wordt niet stevig. Ik heb nu al meer dan 15 minuten gemixt maar het blijft pap.

Het is deze; wat kan ik hier aan doen??

week 3 blaadjes gelatine in ruim koud water.
Roer in een hittebestendige kom 1 eierdooier, 25 gr suiker, 1 zakje vanillesuiker en 3 eetlepels koude melk door elkaar. Zet de kom op een pan heet maar niet kokend water (au bain marie) en klop het dooiermengsel tot het enigzins gebonden en schuimig is.
Knijp de gelatine blaadjes goe duit en roer ze door het warme dooiermengsel. Laat het mengsel iets afkoelen maar nog niet opstijven.
Intussen 1/2 liter ijskoude slagroom met 25 gr. poedersuiker stijf kloppen.
Roer  er het eimengsel luchtig en zet het 1 uur in de koelkast voordat je het gaat verwerken.

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

13

Slagroom kopen van min. 30% vetgehalte. Maar met 35% of 40% wordt het superstijf, ook zonder klop klop!

14

Als je het echt stijf wilt hebben, kun je er ook mascarpone doorroeren. Wordt heel erg stijf. Iets minder luchtig dan slagroom, maar de smaak is hetzelfde.
Succes ermee!

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi