1

Onderwerp: hele strakke taart - hoe?

Hai,

Het lukt mij vrij aardig om fondant over een taart te verspreiden en het lukt mij ook vrij aardig om dit strak te krijgen. In een demofilmpje op internet gooiden ze echt heel veel botercreme, zodat ze vervolgens een messcherpse 'hoek' in de taart kregen, echt heel mooi om te zien. Doen jullie dat ook door enorm veel botercreme te gebruiken, of zijn er nog andere tips?

Groetjes,

Niels.

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

2

Re: hele strakke taart - hoe?

Ik gebruik juist heel weinig botercreme onder de marsepein.
Voor mijn ronde taarten gebruik ik een springvorm gekocht bij Blokker (merk Kaiser) daar zit een super strakke bodem in zonder randje of wat dan ook dus als ik dan heel weinig botercreme er op doen en daarover de marsepein is de taart vaak ook super strak.
Als je van die engelse bakblikken koopt zoals hier in de webshop dan hebt je hetzelfde natuurlijk..een goed blik doet de helft van de truc ;)

3

Een goede bakvorm doet niet alleen maar de helft, maar nog meer!!! Een taartpan werkt nog mooier dan een springvorm (en ook handiger maar dat is mijn mening).

Verder je fondant niet te dun uitrollen. Hoe dikker, hoe mooier het erop zit. Als je die prachtige engelse bruidstaarten weleens ziet... o zo mooi... vergeet dan niet dat daar mintens een halve centimeter fondant op zit EN DAAROVER nog eens een halve centimer marsepein!!!!!
Vind je het gek dat het mooi en strak is??? Maar te eten is het niet meer...
Ikzelf rol mijn fondant nooit dikker uit dan 3 mm, liever nog dunner zelfs, maar als het echt strak moet zijn 3 mm. En natuurlijk maar

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Als ik mix van de webshop gebruik worden mijn taarten ook veeeeeeel rechter dan wanneer ik zelf biscuitmix maak! Verder gebruik ik altijd bakpapier wat ik ook nog eens invet en met bleom bestrooi zodat ze  niet blijven plakken en mooi gaaf uit de vorm komen.

5

Wat een fijn onderwerp. Merk nu dat ik mijn fondant/mars. veeeel te dun uitrol. Vandaar niet zulke strakke taarten dus! Dan maar wat minder lekker....

Mmm... ik doe liever ook zo min mogelijk botercreme op de taart, maar soms zie je taarten die bijna een rechte hoek hebben tussen het horizontale en verticale vlak. Dat ziet er wel heel strak uit. Op het demofilmpje op internet zag ik dat ze er enorm veel botercreme opdeden, lieten opstijven in de koelkast (en de botercreme was dan haarscherp afgesneden) en daarna gingen bekleden.
Ik vroeg me dan ook af of dat de enige mogelijkheid is/was, maar logisch is natuurlijk hoe beter je basis is (de cake) hoe strakker je taart kan worden, zonder al teveel botercreme...

Niels.

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

7

Die mooie scherpe hoeken die jij bedoelt zijn gebakken in een taartpan. Niet in een springvorm.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

aangezien al m'n taartspulletjes nog ingepakt liggen, moest ik noodgedwongen een nieuwe springvorm kopen (aaah, zielig he? ;)), en kocht ik er een van de blokker (een kleintje, 20 cm), die helemaal geen ribbeltje of iets in de onderkant of zijkant had. M'n taart kwam er perfect uit helemaal recht. Ik heb maar een beetje botercreme gebruikt voor de kleine luchtbelletjes en voor het plakken en de zijkant (na het vullen toch niet helemaal perfect recht meer). Toen had ik ook echt behoorlijk rechte hoeken, geen ronde zoals normaal, dus het kan wel in een springvorm.

Mijn website: Presentaart