1

Onderwerp: marsepein te zoet

hallo,

volgende week wordt mijn zoontje 1 jaar en nou wil ik graag zelf een taart voor hem maken. het zou dan de allereerste taart worden die ik in mijn leven maak! dus al heel wat uurtjes research achter de rug. nou heb ik van de week alvast een proeftaartje gemaakt (zou zonde zijn als het mislukt en we zonder taart komen te zitten op de verjaardag). ik heb hem eenvoudig gehouden 2 lagen gevuld met botercreme (van de webshop) en frambozenjam. vervolgens met blauw gekleurde marsepein bekleed en met icing gedecoreerd. uiterlijk was goed gelukt, al zeg ik het zelf ;-)
maar helaas vond niemand hem hier in huis te vreten. na een hap werden we al misselijk van de zoetigheid. :-(

Nou had ik iets gelezen over citroenzuur om icing wat minder zoet te maken, maar mijn vraag is kan ik het ook gebruiken om marsepein wat minder zoet te maken?
of zijn er mischien andere mogelijkheden dan marsepein om de taart te bekleden die dan minder zoet zijn?
verder vond mijn man de taart ook echt boterig smaken (daar had ik zelf niet echt last van) een taart van de banketbakker smaakt niet boterig, maar ik neem aan dat zij toch ook gewoon botercreme gebruiken?
nou ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, ik wil zo graag de taart zelf maken.

groetjes samira
mijn taartjes

2 Laatst bewerkt door Tasch (05-07-2007 08:05)

Re: marsepein te zoet

Hallo sammie,

De taarten die bekleed worden met fondant of marsepein zijn over het algemeen erg zoet.  Ik snij daarom altijd kleine stukjes. Verder kun je met de vulling ook wat zoetigheid voorkomen. Aarbeienvlaaivulling of kersenvlaaivulling is niet zo zoet als jam. In plaats van botercreme kun je b.v. chocoladecreme gebruiken. Er staan onder het kopje recepten ook frisse vullingen op basis van b.v. lemoen. Het kapsel maak ik zelf altijd van moscovisch biscuitmix. Deze vind ik zelf niet zo zoet. En als het dan nog te zoet is  eet de fondant of marsepein dan maar niet op. Gebeurt bij ons soms ook. Sommige mensen vinden het te zoet dus die laten het liggen. Wat betreft de botercreme moet ik zeggen dat ik die van de webshop ook erg boterig vond. Ik heb hem alleen gebruikt toen het erg warm was en ik denk dat het daaraan lag. Ik ga hem binnenkort nog eens proberen als het minder warm is. Ik gebruik normaal 125 gram boter en 375 gram poedersuiker op smaak gebracht met vanille aroma. is tevens een prima opvulmiddel. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes Natascha.

3

Ikzelf vind de botercreme van de webshop helemaal niet boterig. Wel is het heel boterig als je het zelf maakt van alleen boter en suiker. Maar wat wel kan schelen is als je geen echte boter gebruikt hebt. Dus als je 'm hebt gemaakt met margarine. Dan wordt het ranzig.

Marsepein kun je niet minder zoet maken. Ik zou althans niet weten hoe want je kunt er geen vloeibare dingen doorheen doe.

Je kan natuurlijk ganache over je taart doen maar ikzelf vind dat nooit zo mooi. Je kunt je taart eigenlijk niet

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

hallo natascha en carin,

bedankt! voor jullie vulling tips, ik zal me daar eens in verdiepen.
natascha die chocoladecreme waar je het over hebt, kan ik dat dan als vervanging voor de botercreme gebruiken ook voor het besmeren van de buitenkant? en wat is het recept er dan van?
nog een ander vraagje, ik zat me eigenlijk net te bedenken dat ik de bovenkant van de taart eventueel ook kan bekleden met ouwel? heeft iemand hier ervaring mee, is dit ook zoet?

groetjes samira
mijn taartjes

5

Hoi Sammie,

Ik gebruik door de botercreme die onder de laag marsepein komt altijd een heel klein beetje citroenzuur zodat het niet zo mierzoet is. De taart bekleed ik zelf met een combinatie van de helft marsepein en de helft fondant. Verder rol ik die zo dun mogelijk uit en ik snijd niet zulke grote stukken van de taart anders is het veel te machtig.
Succes!

Gr. Ingrid

6 Laatst bewerkt door Tasch (05-07-2007 08:12)

Hoi Sammie,
Wat betreft de ouwel zou ik hem zelf niet zomaar op de taart aanbrengen. Deze wordt meestal op een taart die bekleed is met b.v. fondant aangebracht. Of het rechtstreeks op de taart kan worden aangebracht weet ik niet, maar lijkt mij niet zo geschikt. Voor de chococreme los je 200 gr. chocolade op in 200 ml koelverse slagroom. Laat het enkele uren afkoelen in de koelkast. Klop hem dan op met de mixer. De ongeklopte versie is ganache. Wat betreft de botercreme denk ik dat je zelf moet proberen wat je lekker vind. Mijn botercreme is erg zoet maar niet boterig en voor de het minder zoet te maken kun je ook citroenaroma erin doen. Maar nogmaals dat is ieder zijn smaak en daar kun je alleen achter komen door het uit te proberen. Om de chocoladecreme te gebruiken om de taart mee in te smeren zou ik niet doen, omdat de slagroom de fondant kan oplossen. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes Natascha.

7

Je kan een ouwel rechtsreeks op de taart plakken (heb ik weleens uitgeprobeerd vanwege het uitproberen zeg maar, maar ik doe eht verder nooit omdat het niet mooi is). Je kan ook op fondant plakken. In beide gevallen plak ik met piping gel die ik zelf maak.

Een ouwel kun je niet gebruiken om te bekleden!!! Maar het is wel leuk ter decoratie, bijvoorbeeld: http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXXDD6FF.jpg

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep