1

Onderwerp: scheuren in marsepein

Ik heb al een aantal taarten gemaakt en steeds blijft het marsepein scheuren als ik het op het kapsel doe.

Vooral de zijkanten zijn vaak een ramp.

het uitrollen vind ik ook lastig, het kost heel wat moeite om het mooi dun en goed uitgerold te krijgen.

Ik probeer dan zonder poedersuiker, met bakpapier erop maar dat lukt niet. En met poeder suiker wordt het marsepein  mat.

Iemand tips ????

Ilse

2

Re: scheuren in marsepein

Heb je wel eens uitgerold op een plastic tafelzeil, dat doe ik altijd en nog nooit scheuren gehad. Ik gooi het met plastic en al op de taart en haal dan pas het plastic eraf!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

3 Laatst bewerkt door Carina (28-06-2007 08:12)

Sorry, ik kan je niet helpen. Ik werk met mmf. Ik vind dat dus superspul. Scheurt (haast) nooit. Even afkloppen (nok nok). Maar die tip van Bien ga ik wel even onthouden. Ik neem aan dat ze hem omdraait, dus plastic aan de bovenkant :lol:

Wat voor marsepein gebruik je? Wellicht is de verhouding van de marsepein niet goed. En hoe dun wil je het uitrollen dan? Want als het te dun wordt, scheurt het bij mij ook. Daarnaast is het ook erg warm weer geweest en dat helpt er ook niet aan :(
Ik hoop dat iemand je nog van goede tips kan voorzien (kijk ik ook meteen even stiekem mee ;) )

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

4

Hoi Ilse, balen zeg!! Ik merk wel dat de marsepein van de webshop (of in ieder geval van dat merk dat zij gebruiken) wel de beste is om uit te rollen. Verder heb ik nog een filmpje voor je waar je op ziet dat ze gelijk de bovenzijkanten van de taart even aandrukt zodat het niet verder gaat "hangen" en scheuren.
De poedersuiker moet alleen onder de marsepein komen he, zorgen dat het er niet opkomt dan moet het wel lukken denk ik. Ik gebruik wel een tafelzeil trouwens, vind ik wel errug makkelijk.
Sukses!!

Hier komt het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=We26gwKS_tw

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

5

Hoi even een vraagje over dat tafelzeil,

Bij mij blijft de marsepein of fondant daar soms ook aan kleven, wat doe ik dan fout,

Gebruik maizena om kleven tegen te gaan.

Groet Edith

6

Ik heb dit probleem eigenlijk nog niet gehad. Inderdaad alleen aan de onderkant bepoederen en niet al te dun uitrollen.
Succes, Dorien

Groeten Dorien.

7

Ik gebruik helemaal niets op mijn tafelzeil en het is nog nooit blijven plakken!?! Maar heb wewl eens met fondant gewerkt en dat bleef dus wel plakken op het zeil!?!?!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

8

Ik heb laatst een workshop gedaan en daar kregen we de tip om gepasteuriseerd eiwit met een kwastje op je marsepein te 'verven'. Dan verdwijnen de poedersuiker vlekken

Lieve taartgroetjes van Annemieke!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=ITO7BKL3

9

Hoi,

Ik koop altijd mijn marsepein bij de webshop, die werkt perfect !!!!!! Ik rol het altijd uit op vet vrij bakpapier en hierdoor kan je het makkelijk oppakken !!!!!

Succes.

groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

10

Ik heb gisteravond voor het eerst marsepijn uitgerolt, had bij you tube gezien dat je er bloem onder moet doen als je het uitrolt. Ik had nog weinig marsepijn dus het moest erg dun worden. De marsepijn veel draaien en af en toe wat bloem eronder doen en steeds draaien naar het rollen. Wanneer je het dan over de taart gaat leggen op rollen op je deeg roller en er eventueel wat bloem opdoen zodat het niet plakt. Wanneer het over de taart ligt pak je een kwastje en je veegt zo de bloem er weer af. Werkte geweldig. Succes ermee

Groetjes Jojanneke

11

Jojanneke schreef:

Ik heb gisteravond voor het eerst marsepijn uitgerolt, had bij you tube gezien dat je er bloem onder moet doen als je het uitrolt. Ik had nog weinig marsepijn dus het moest erg dun worden. De marsepijn veel draaien en af en toe wat bloem eronder doen en steeds draaien naar het rollen. Wanneer je het dan over de taart gaat leggen op rollen op je deeg roller en er eventueel wat bloem opdoen zodat het niet plakt. Wanneer het over de taart ligt pak je een kwastje en je veegt zo de bloem er weer af. Werkte geweldig. Succes ermee

Je mag NOOIT bloem gebruiken bij je marsepein hoor !!!
Bloem is namelijk altijd besmet met van alles en nog wat dus die mag je alleen gebruiken als het wordt meegebakken (werd ons verteld door de taartarchitect bij de TROS workshop)

12 Laatst bewerkt door Jojanneke (02-07-2007 09:35)

nnicole1234 schreef:
Jojanneke schreef:

Je mag NOOIT bloem gebruiken bij je marsepein hoor !!!
Bloem is namelijk altijd besmet met van alles en nog wat dus die mag je alleen gebruiken als het wordt meegebakken (werd ons verteld door de taartarchitect bij de TROS workshop)

http://www.youtube.com/watch?v=We26gwKS_tw
Hier vertellen ze dat ze bij planet cake gewoon bloem gebruiken (cornflouer, schrijf je het zo) om dingen uit te rollen.
Daar had ik het dan ook vandaan. Laten ze precies zien hoe je een taart moet bekleden.

Groetjes Jojanneke

13

Corn flour is volgens mij maïzena, geen bloem...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

14

Marianne schreef:

Corn flour is volgens mij maïzena, geen bloem...

klopt Marianne

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

15

oke dank jullie wel, dan voortaan dus maïzena. Ben er nog niet ziek van geworden en ik heb een heel gevoelige buik, als ik maar iets eet wat mijn buik niet tolereerd is het feest. Dus nu geluk gehad.

Groetjes Jojanneke

16

Jojanneke schreef:

oke dank jullie wel, dan voortaan dus maïzena. Ben er nog niet ziek van geworden en ik heb een heel gevoelige buik, als ik maar iets eet wat mijn buik niet tolereerd is het feest. Dus nu geluk gehad.

Ze waren me al voor zag ik...inderdaad maizena mag wel.

17

ik vind de smaak van maizena niet zo fantastisch dus ik gebruik bloemsuiker.. goed openstrooien op tafel en dan uitrollen.. na elke rol draai je de marsepein of fondant een kwart dan blijft het helemaal niet plakken...

draaien is dus de boodschap :)