1

Onderwerp: bloem wordt niet hard

Hoeveel tantragom ik ook in het marsepein doe, volgens de gebr.aanw van taartopmaat, eerst 2 uur opstijven, goed afgedekt en dan bewerken.. maar hoe lang duurt het voordat je bloem dan hard wordt???

Ik wilde de bloem leuk (gerbera) met die gekrulde randen.. nouwie.. maar goed, ik heb nog een heel klein beetje de randjes kunnen krullen en sinds gisteravond in een taartdoos in gepakt dus misschien is tie uiteindelijk wel hard geworden

maar nouwie...

2

Re: bloem wordt niet hard

Je moet wel zo'n 24 uur laten drogen hoor, het hangt ook een beetje af van de dikte van het fondant of marsepein van je bloem, iets duns droogt veel sneller dan dikkere creaties.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

het hangt ook af van de soort fondant hoor. Vroeger haalde ik die via de bakker, en die kreeg ik NIET hard, ook niet na 2 dagen en met tylose. Nu heb ik Pettinice en die wordt wel hard. Bloemen nog niet geprobeerd maar met mannetjes lukt het wel.

4

Ik had laatst ook problemen met de strik. Die werd ook niet goed hard. Na 3 dagen was hij gelukkig wel hard genoeg om hem op de taart te leggen maar helemaal uitgehard was hij niet.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

Ik vergeet nog te zeggen dat ik dus niet begreep hoe het kwam. Ik kan je dus niet helpen. Misschien is de warmte die in huis hangt (bij ons is het nog steeds 26 graden binnen) hoewel het buiten niet eens zomer meer is, er ook debet aan?

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

Het (vochtige) weer heeft zeker ook invloed op het wel of niet drogen van de fondant/marsepein.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

7

Je zei dat je hem een in taartdoos had liggen. Maar het was toch wel eentje die niet luchtdicht afsluit. Je moet het nl gewoon (zeg maar in de kamer op een bord o.i.d., met evt een vliegennet eroverheen) laten drogen. En zeker niet in de koelkast, want dar is het ook vochtig. Maar daar had je het niet over, dus dat zal wel niet.
Enfin, misschien wist je dit al wel... :O

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

8

Heeeeeey Snoes!!

Nou, ik heb net van alles besteld hoor!! Hahahaha......San vindt je taart helemaal leuk en lekker en ik ook!!

Ik ga me er dus aan wagen........wel slecht voor je portemonnee zeg......

Ennuh, de bloem was perfect hoor!! Zacht is toch veel lekkerder dan hard!! ;-)

XXX

9

WAAAAAAAAAHAHAHAHAHa die joepie, nu ook taartmaakverslaafde, hihihihi!!!! komisch, haha LOL

Voor de anderen, nee, had m niet in de ijskast, gewoon in de kamer, maar idd misschien wat te warm en net geen stukje marsepein van deze site.. maar ga gewoon door met oefenen.. (misschien ook wat te ongeduldig na 2 uurtjes wachten, hihihi)

is ook mijn eerste keer!!!

nou joep, ben benieuwd wat je allemaal gaat maken hoor!!!