1

Onderwerp: Strik: aflevering twee

Ik heb de strik inmiddels meer dan 24 uur geleden gemaakt van fondant met tragant gom erdoor. Gemengd volgens de aanwijzingen op de verpakking. Maar hij hardt niet uit. Ben ik nu te vlug met oordelen? Ik had heus niet het idee dat 'ie nu al helemaal klaar moest zijn, maar een beetje aan het uitharden toch wel. Er is echter nog niets veranderd.
Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat ik zwarte fondant heb gebruikt? Ik vind dat spul op zo'n vreemde manier soepel.
Ik ga gewoon door met afwachten, kan er verder vrij weinig mee natuurlijk, maar ik vroeg me af of er iets fout aan het gaan is.

Bedankt voor het meedenken!

Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: Strik: aflevering twee

Sja, het is

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Strik: aflevering twee

Toen ik een hele tijd geleden mijn tragant bestelde in de webshop was de tylose tijdelijk niet leverbaar. Dus daarom tragant genomen. Volgende keer tylose...
Ik wist niet dat je voor zwart meer moest gebruiken, hoewel ik wel een vermoeden had want dat zwarte fondant is zo'n raar spul. Maar ik was bang dat als ik te veel zou nemen, het niet meer goed verwerkbaar zou zijn.
Er zitten proppen keukenpapier tussen nu, die haal ik er pas op het laatste moment uit, het heeft nog tot morgenavond laat de tijd. Zondagochtend vroeg wordt de taart opgehaald, dus ik maak hem morgenavond laat af, als de bubs weg is (wij hebben familie bbq morgen). De taart zelf staat al bekleed en al in de vriezer, alleen de strik en wat bloemetjes, rondjes iod erop doen.
Ik vraag me ook af wat er met ontdooien gebeurt, met de taart. Ik heb nog nooit een taart bekleed ingevroren. Hoop dat het lukt want over 3 weken organiseer ik onze jaarlijkse straat bbq,

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Re: Strik: aflevering twee

ik denk dat het ook afhangt van welke fondant je gebruikt. Eerst had ik er via de bakker, maar daar kon ik ook niets mee maken dat moest uitharden. Met die van Petticine lukt het wel, dat is na 24 zeker al merkbaar hard.

5 Laatst bewerkt door Carin (22-06-2007 22:53)

Re: Strik: aflevering twee

Hhhhmm... ik heb Pettinice gebruikt...
Meestal gebruik ik RegalIce maar deze is dus Pettinice.

Nou ja afwachten maar...

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

Re: Strik: aflevering twee

Ik vind toch altijd al dat die Pettinice sneller hard wordt dan Regal Ice.
Ook ik heb tragantgom in huis en gebruikt om de fondant stevig te krijgen (goed uit te laten harden) maar op een of andere manier was dat ook al geen succes !
Heb er meer bij gedaan dan voorgeschreven maar ook dat hielp niet...dus voor mij ook Tylose de volgende keer (hoop dat dat wel werkt )