1

Onderwerp: slagroomtaart - de toefjes

Hai,

Als je een slagroomtaart koopt in de winkel zitten er vaak toefjes slagroom op. Deze lopen niet uit. Wordt dit gedaan met banketbakkersroom?
Heeft iemand een idee?
Ik heb een zakje banketbakkersroom van dr Oetker hier liggen en wilde dat proberen, maar het moet natuurlijk wel stevig blijven.

Groetjes,

Niels.

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

2 Laatst bewerkt door Marleen (22-06-2007 09:41)

Re: slagroomtaart - de toefjes

daarvoor kan je mijns inziens beter gebaksslagroom proberen. Ik heb het recept hier eerder op het forum gezet, zal eens kijken of ik het kan vinden

week 3 blaadjes gelatine in ruim koud water.
Roer in een hittebestendige kom 1 eierdooier, 25 gr suiker, 1 zakje vanillesuiker en 3 eetlepels koude melk door elkaar. Zet de kom op een pan heet maar niet kokend water (au bain marie) en klop het dooiermengsel tot het enigzins gebonden en schuimig is.
Knijp de gelatine blaadjes goe duit en roer ze door het warme dooiermengsel. Laat het mengsel iets afkoelen maar nog niet opstijven.
Intussen 1/2 liter ijskoude slagroom met 25 gr. poedersuiker stijf kloppen.
Roer  er het eimengsel luchtig en zet het 1 uur in de koelkast voordat je het gaat verwerken.

Hoeveelheden aanpassen als je een 250 ml. slagroomblikje gebruikt

3

wat ik altijd doe (of eigenlijk deed, want ik maak nu de taart af met marsepein ;) ) is de slagroom verstevigen met klopvast. of een ander merk slagroomversteviger.

er is altijd wel een reden voor taart

4

ik gebruik ook klopfix

Dank jullie wel voor jullie reakties; ik ga een en ander eens uitproberen. Kun je klopvast gewoon bij de AH kopen? Ik heb het volgens mij nog nooit zien liggen...

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

6

dracul schreef:

Dank jullie wel voor jullie reakties; ik ga een en ander eens uitproberen. Kun je klopvast gewoon bij de AH kopen? Ik heb het volgens mij nog nooit zien liggen...

klopfix hebben ze denk ik wel bij iedere supermarkt. Het is slagroom versteviger en zit in een zakje pakje van 5 geloof ik staat bij de bakproducten en je doet het door je slagroom heen. i.p.v. gewone suiker kan je ook poedersuiker toevoegen schijnt ook meer versteviging te geven

7

bij de echte bakker gebruiken ze niets er in
en ook niet extra vet ofzo
gewoon goed kloppen en niet tot het boter is
zet de rozetjes goed op de taart dan vallen ze er ook niet af
koop wel goede slagroom dus geen lidl of die buiten de koelkast kan

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

8 Laatst bewerkt door Carin (22-06-2007 19:10)

Je slagroom moet minimaal 35% vet bevatten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(dus geen 30 % omdat het "dan ook wel goed zal zijn")

E

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

9

1 derde suiker is dat niet veel tezoet
bij ons in de bakkerij werd gewerkt met 10% suiker
dat is zoet zat
mensen houden over het algemeen niet van te zoet

ja ieder zn smaak natuurlijk

en de kom vet vrij???
lijkt met een beetje dubbel op slagroom is ook vet dus dat is geen punt als de kom wat vet is

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

10

Zoals Carin het verteld werd het mij in engeland op school ook geleerd!
Daar hadden ze 3 soorten slagroom.  De single cream waar dus minder vet inzat kon je kloppen wat je wilde maar het werdt nooit stevig! De double cream heeft een hogere vetgehalte dan de slagroom hier en was dus altijd zeer stevig.
Aangezien ze daar geen suiker in de slagroom doen (vreselijk vies als je de nederlandse slagroom gewent bent)
weet ik niet of dat veel verschil maakt.

groetjes Francisca

groetjes Francisca