1

Onderwerp: RI direct op taart spuiten?? stempelen?

Voor dit weekend wil ik een taart maken die ik wil versieren met een randje van Royal Icing. Het is een soort bloem-motief achtig herhaald patroontje.
Is het handiger om deze direct op de taart te spuiten? Wat als nadeel heeft dat het veel vergt van mijn natekentechnieken en het dus niet heel mooi gelijk zal worden.

Daarnaast heb ik wel eens ergens gelezen dat je het ook kan stempelen... Maar hoe werkt dat?
Spuit je het dan eerst op een bakpapiertje (overtrekken is dan dus wel mogelijk) en dan op de taart? of op een andere manier? Maar hoe krijg je het dan op de taart??

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar kan niet vinden wat ik zoek....
ik hoop dat jullie kunnen helpen.

groetjes

Lynneke

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

2

Re: RI direct op taart spuiten?? stempelen?

ja kan het papier met patroon op de taart leggen en dan overtrekken,dan zie je de indruk in de taart en die spuit je dan weer over met je icing!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

3

Re: RI direct op taart spuiten?? stempelen?

je kunt ook met stijve RI het patroon overtrekken op een glasplaatje of kunstof plaatje, even laten drogen en dat dan als stempel gebruiken.
De RI laat dan een sfdruk achter in je fondant.

4

Re: RI direct op taart spuiten?? stempelen?

ik snap dat systeem van stempelen eignelijk ook niet goed..
Wacht je tot de RI hard is om de afdruk te maken?  of doe je het terwijl ie nat is zodat hij overzet naar de taart?

5

Re: RI direct op taart spuiten?? stempelen?

Kellyke schreef:

ik snap dat systeem van stempelen eignelijk ook niet goed..
Wacht je tot de RI hard is om de afdruk te maken?  of doe je het terwijl ie nat is zodat hij overzet naar de taart?

Dat vroeg ik me ook af... als je 'nat' stempelt dan krijg je toch geen mooie gladde lijntjes....?

Rianne, jouw tip vind ik ook een goeie, die ga ik zeker onthouden!

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

6

Re: RI direct op taart spuiten?? stempelen?

Heb laatst op mijn groen/witte taart met kopjes geprobeerd een randje te stempelen met icing. Ik heb het geprobeerd met natte icing, maar zoals voorspeld kreeg ik rafelige, platte lijntjes en het zag er dus echt niet mooi uit.
Als je het met droge icing doet is dat alleen om de afdruk te maken en moet je het daarna nog eens overspuiten???
De tip met het patroon op papier en dan overtrekken heb ik ook geprobeerd, maar ik kreeg de afdruk niet duidelijk genoeg op de taart en harder drukken werkte ook niet, het papier scheurde aan alle kanten.
Ik wacht op de gouden tip :-)

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

7

Re: RI direct op taart spuiten?? stempelen?

Sorry, ik zie nu dit topic opeens weer...

Ja het is de bedoeling dat je RI op het plaatje eerst hard wordt zodat de Ri in de fondant een afdruk achterlaat waarna je het patroon zo over kunt trekken met RI op de taart.
Als je dan ook nog wilt gaan brushen dan zou ik de RI die je op de taart spuit een heel klein beetje dunner maken dan verft het beter en rollen de lijntjes niet weg

8

Re: RI direct op taart spuiten?? stempelen?

Wat Nnicole schrijft klopt helemaal. Ik heb het pas geleden geprobeerd en dat gaat prima. De eerste keer dat ik het deed had ik alleen mijn beklede taart te hard laten worden. Je moet de icing dus eerst, minimaal 1 dag van te voren zodat het goed kan uitharden, op een hardplastic plaatje (bijvoorbeeld cd hoesje) in spiegelbeeld maken Je fondant moet gewoon nog goed zacht zijn, wil je de icing erin kunnen drukken. Met marsepein werkt het nog beter omdat dat nog zachter blijft. Dus na het bekleden meteen decoreren.
Succes

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

9

Re: RI direct op taart spuiten?? stempelen?

ah, nu snap ik het :Y
Ga ik zeker weer een keer proberen!!

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties