1

Onderwerp: kleurstoffen

van het weekend de laatste restjes opgemaakt van de marsepein en fondant die ik nog overhad van mijn eerste bestelling. nu wil ik graag opnieuw inslaan en had het plan om 1 kilo marsepein of fondant  te kopen en potjes kleurstof te kopen om zelf te gaan kleuren. nu lees ik over vloeistof, poeders en gel....weet gewoon niet wat ik het beste kan doen. wat is jullie ervaring en wat raden jullie aan?

groet coprinne
hmmm typen met 1 vinger van de niet dominante hand gaat niet echt handig en ontzettend traaaaahaaaaag (muv de aaaaa's ;))

Groet Corinne

2

Re: kleurstoffen

Ik werk altijd met pasta kleurstof en dat gaat prima. Kleurt mooi en niet zo veel van nodig!!

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

3

Re: kleurstoffen

Inderdaad, gel of pasta. Het verschil is niet zo groot in gebruik.
Poeders zijn er eigenlijk voor om met een kwastje op te brengen, dus niet om door-en-door te kleuren.
De vloeibare kleurstoffen zijn wat minder praktisch in gebruik bij marsepein of fondant, omdat dat dan plakkerig wordt en je weer extra poedersuiker moet toevoegen. Intensief kleuren met vloeibare kleurstof is dus wat lastiger.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Re: kleurstoffen

kijk ik word alweer wat wijzer...thnx!!!!

en waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :D:D:D

Groet Corinne

5

Re: kleurstoffen

Ik zou wat meer dan 1 kilo tegelijk inslaan want dat is wel zo op, ik denk max. 3 taartjes bekleden en versieren en dan mogen ze niet eens groot zijn. En wat altijd gebeurt, als je zelf kleurt wordt het wel eens te donker of zo en dan wil je er weer wat extra blanke marsepein bijdoen en dan gaat het nog harder....
Maar dan heb je strakjes wel weer een aantal kleurtjes voor een leuke restjestaart!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6 Laatst bewerkt door corinne (07-06-2007 21:43)

Re: kleurstoffen

tom poes schreef:

Ik zou wat meer dan 1 kilo tegelijk inslaan want dat is wel zo op, ik denk max. 3 taartjes bekleden en versieren en dan mogen ze niet eens groot zijn. En wat altijd gebeurt, als je zelf kleurt wordt het wel eens te donker of zo en dan wil je er weer wat extra blanke marsepein bijdoen en dan gaat het nog harder....

tja een kilo is ook eigenlijk niets...al moet ik toegeven dat ik de taartjes vrij dun bekleed 2 a 3 mm, anders vind ik het zo zoet....ik vraag me af of het bekleden van de taarten makkelijker gaat als de bekleding wat dikker maakt.

Maar wat kleuren betreft heb ik toch nog een vraagje. mengen jullie de kleuren zelf mbv van primaire kleuren...of hebben jullie een kant en klare set van 24 flesjes van wilton die ik te koop zie staan in de webshop.

groet Corinne

Groet Corinne

7

Re: kleurstoffen

ik ben begonnen met 3 primaire kleuren. maar dan valt op dat je paars nooit echt mooi paars wordt, en je oranje en bruin niet zo als je wil....
en tja..dan koop je weer es een potje oranje, en dan weer es een potje....en zo breidt het assortiment steeds verder uit.

Erika

8

Re: kleurstoffen

Kleurtjes mengen gaat eigenlijk ook beter door 2 bolletjes marsepein in verschillende kleurtjes te mengen (eerst in het klein proberen en dan dezelfde verhoudingen grotere porties als de kleur bevalt) dan meteen te proberen met je sateprikkertje kleurstof de goeie kleur te maken.... dat lukt maar zelden meteen!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"