1

Onderwerp: Kletskoppen

Recept gevraagd voor kletskoppen.

Van een hele lieve oude dame (buurvrouw van mijn moeder) heb ik heel veel ouderwetse bakspullen gekregen. Zij is 91 jaar, haar nieuwe keuken wordt volgende week geplaatst, en daarom is ze de oude keuken aan het uitmesten.
Ze heeft nu besloten maar niet meer zelf te bakken. Omdat ze "niet zo jong" meer is.
Daarom gaf ze een zak vol bakspulletjes aan mijn moeder, voor mij dus. Wie weet heb ik er wat aan???

Nou jazeker!! Er zitten bijvoorbeeld borstplaatvormen in de vorm van een ster in, die dingen kun je tegenwoordig niet meer kopen! En een prachtige zeer goede kwaliteit bakpan, een ronde, nog helemaal nieuw, nooit gebruikt. En nog veel meer...

Het klapstuk was echter een stapel van die kegeltjes om kletskoppen omheen te vouwen. Om die gevulde hoorntjes te kunnen maken. Dat wil ik dus op korte termijn gaan doen, maar ik heb geen recept.

Iemand hier misschien een recept van kletskoppen???

Morgen maak ik even een leuk klein taartje voor haar, als bedankje.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2 Laatst bewerkt door José (08-06-2007 22:50)

Re: Kletskoppen

Ik heb even snel voor je gezocht. Hier staan 2 recepten voor kletskoppen. Ik heb dat vroeger ook vaak gedaan, maar weet zo even niet meer precies het recept wat ik ervoor gebruikte, maar het komt toch veelal op hetzelfde neer.

http://www.suikerinfo.nl/nl/recepten/results.php

P.s. moet je trouwens bij zoek even kletskop invoeren ;)

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

3

oh ik dacht al.......
dat je de dames op de chat bedoelde

nee ik heb geen recept voor kletskoppen, maar met die hoorntjes maakte ik bladerdeeg hoorntjes

cateren is ook gebakjes maken :)

4

Ik ging eens googlen wat kletskoppen eigenlijk zijn, op de wikipediapagina voor Kletskopje staat ook een recept.

5

o ja er gaat geen verjaardag voorbij met roomhoorntjes !!

Maar eh... kletskoppen zijn toch plat en rond, daar heb je geen vormpjes voor nodig ??

6

Bedankt voor de reakties. Ik ga me er eens in verdiepen. En inderdaad, deeg dat wil ik ook eens proberen, maar dat koop ik gewoon ingevroren.
Ik ben zo blij als een klein kind met deze oude mallen, waar je tegenwoordig niet meer aan kan komen!

Als je kletskoppen rond vouwt als ze warm zijn dan worden het zeg maar een soort cornetjes en kun je ze na afkoelen vullen met creme. Ze heten dan anders, ik weet niet hoe. Maar het is wel erg lekker!!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7

hmmmm, wat voor creme doe je er dan in ?

ik heb de hoorntjes gekocht in Alkmaar in een bakwinkel, ze zijn inderdaad bijna nergens te vinden en laatst nog eens een stuk of 10 via marktplaats gekocht.
Gewoon 4 reepjes snijden van een plakje bladerdeeg uit de diepvries en dan die nadat het vormpje is ingevet erom heen rollen en dan beetje water of ei erop en suiker erop doen, 25 min in de oven en klaar

8 Laatst bewerkt door wendy (10-06-2007 11:17)

ja marleen, die jij beschrijft is om te vullen met slagroom. Was mijn favorite gebakje als kind zijnde. :D
Met kletskoppen horentjes is het vaak gevuld met mocca. of vanille creme. Eigenlijk dus gewoon botercreme en dan in de koelkast zodat het opstijft. Ik denk dat de botercreme mix hier erg geschikt voor is.
Ik heb de kletskop horentjes ook wel eens gemaakt, dat wil zeggen, rolletjes, want ik heb die vormpjes dus niet. Het is wel tricky hoor, moet met de goede timing en snelheid. anders breken ze, zo vervelend als je al de gebroken stukken op moet eten. ;) :lol:

9

wendy schreef:

ja marleen, die jij beschrijft is om te vullen met slagroom. Was mijn favorite gebakje als kind zijnde. :D
Met kletskoppen horentjes is het vaak gevuld met mocca. of vanille creme. Eigenlijk dus gewoon botercreme en dan in de koelkast zodat het opstijft. Ik denk dat de botercreme mix hier erg geschikt voor is.
Ik heb de kletskop horentjes ook wel eens gemaakt, dat wil zeggen, rolletjes, want ik heb die vormpjes dus niet. Het is wel tricky hoor, moet met de goede timing en snelheid. anders breken ze, zo vervelend als je al de gebroken stukken op moet eten. ;) :lol:

lekker opvullen met banketbakkersroom en dan bovenop de hoorn nog een toef slagroom, extra lekker. Laatste verjaardag had ik op de slagroom dan nog een vlinder gedaan, heel vrolijk effect, zelfs de bakker maakt ze niet zo luxe