1

Onderwerp: taart vullen met jam (en banketbakkersroom)

Ik ben sinds kort begonnen met het bakken van taarten, dus ik moet nog het e.e.a. leren.
Waar ik alleen steeds tegen aan loop is dat de jam in het biscuitdeeg trekt. Ik gebruik biscuitdeeg en dat vul ik eerst met een laagje jam en daarboven op banketbakkersroom met wat botercreme. De jam trekt alleen vrij snel in het deeg, waardoor het deeg de kleur van de jam aanneemt en er meteen een stuk minder lekker uitziet.
Heeft iemand hiervoor een oplossing?

Groetjes Jiska

2

Re: taart vullen met jam (en banketbakkersroom)

oh, dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad. Verwarm je de jam eerst zodat ie wat vloeibaarder word? Want dat doe ik nl niet. En doe je alleen jam als laag of doe je de banketbakkersroom in diezelfde laag of in een tweede laag?

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

3

Hoeveel jam gebruik je? Want als je de jam een eigen laag geeft, gaat daar met gemak bijna een pot op bij een taart van 24cm rond...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Bien, Marianne,

Bedankt voor jullie snelle reactie.
De eerste keer heb ik de jam niet verwarmd en de tweede keer wel. Beide keren trok de jam helemaal in de taart. Dus wel of niet verwarmen maakte bij mij geen verschil.

Ik heb voor de taart van ongeveer 24 cm bijna een hele pot gebruikt en voor de taart van 20 cm ongeveer een halve. Maakt de hoeveelheid jam uit voor het wel of niet doorlekken in het deeg?

Ik had overigens inderdaad wel de jam samen met banketbakkersroom aangebracht tussen 2 lagen deeg. Dus tussen de 2 lagen deeg in heb ik eerst een laag jam aangebracht en daarboven op de banketbakkersroom en dan afgesloten met de bovenste deeglaag. Zou dat het probleem zijn en moet ik eerst een laag deeg doen, dan jam, dan deeg en dan pas banketbakkersroom en dan weer afsluiten met een laag deeg?

5

Ja, dat doe ik wel, ik snij  mijn biscuit in 3 lagen (2x snijden dus), dan gaat er op de onderste botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Volgens mij scheelt het ook wat voor jam je gebruikt, halvajam is wat vochtiger dan extra jam en trekt dus sneller in. En ik denk ook dat een aparte laag jam beter is.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Ik gebruik ook altijd een aparte laag jam, misschien dat het vocht uit de banketbakkersroom samen met de jam in het biscuit trekt!?!?! Kan geen andere reden nl bedenken.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

8

Ik denk inderdaad dat probleem veroorzaakt werd doordat het vocht uit de banketbakkersroom met de jam in het biscuit trekt.
Voor het deeg maak ik overigens gebruik van de biscuit-mix van Soezie, dus dat moet volgens mij goed zijn.

Ik ga het binnenkort proberen met een aparte laag jam en dan zullen we zien... :) Ik ben benieuwd!

9

het is logisch dat de jam in je taart trekt als hij te dun is..

om het te voorkomen kun je chocolade smelten, daarna beetje afkoelen en vervolgens op je cake smeren, uitharden en dan je jam opsmeren...

http://www.groenlinks.net/koe%20in%20sloot.jpg

Ik zing mijn eigen wijsje!

11

:lol:

12

Duurde even voordat ik hem had.. maar uh.. :lol:  :lol:

13

het zal wel aan mij liggen, maar ik snap hem niet :o

groetjes, Vivian

14

Een gevalletje oude koe uit de sloot halen! Het plaatje is prachtig!!

Topic is van 2007!

Liefs, Zanoni

15

:lol:

16

:thumb: