1

Onderwerp: Slagroom met Klopfix

Ik heb een taartje gemaakt en ik wil hier op slagroomtoefjes doen. Nu is de slagroom uit zo'n spuitbus zo dat het instort nadat je het erop gespoten heb.

Is dat ook het geval met zelf geklopte slagroom met klopfix? Of kan je hier wel goede slagroom toeven van maken die gewoon in de koelkast goed blijven? (Zoals zeg maar op een tompoes van de bakker)

Zo niet, wat moet ik daar dan voor gebruiken??

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

2

Re: Slagroom met Klopfix

Daar is klopfix precies voor bedoeld!

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

3 Laatst bewerkt door Carin (20-05-2007 14:28)

Er staat ook een ander topic over hoe je goede slagroom klopt maar ik weet niet meer waar. Het is recent, van afeglopen week.

Sowieso GEEN verstevigers erdoor doen!!!!!!!!!!!!!!!! Dus ook geen klopfix!

Zelfgeklopt is inderdaad onvergelijkbaar met uit een spuitbus, tenzij je een proffesionele spuitbus gebruikt, maar ik nam aan dat je dat niet bedoelt.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4 Laatst bewerkt door Tigger (20-05-2007 14:48)

Huh?? wat nu, de een zegt wel klopfix en de ander niet?? (of snap ik het nu verkeerd?)

Ik heb gewoon een potje slagroom waar dus 2 eetlepels suiker in moeten. Dus daar wel klopfix bij en dan kan het dus 1,5 dag ofzo op de taart blijven staan zonder dat het instort??

Of kan ik dan beter botercreme gebruiken? Gemengd met cacao (tis een chocoladetaart)

5 Laatst bewerkt door Marleen (20-05-2007 15:32)

Ik gebruik in dat geval gebaksslagroom. Ik heb het recept ergens neer gezet, zal zo even zoeken

week 3 blaadjes gelatine in ruim koud water.
Roer in een hittebestendige kom 1 eierdooier, 25 gr suiker, 1 zakje vanillesuiker en 3 eetlepels koude melk door elkaar. Zet de kom op een pan heet maar niet kokend water (au bain marie) en klop het dooiermengsel tot het enigzins gebonden en schuimig is.
Knijp de gelatine blaadjes goe duit en roer ze door het warme dooiermengsel. Laat het mengsel iets afkoelen maar nog niet opstijven.
Intussen 1/2 liter ijskoude slagroom met 25 gr. poedersuiker stijf kloppen.
Roer  er het eimengsel luchtig en zet het 1 uur in de koelkast voordat je het gaat verwerken.

Hoeveelheden aanpassen als je een 250 ml. slagroomblikje gebruikt

6

Marleen schreef:

Ik gebruik in dat geval gebaksslagroom. Ik heb het recept ergens neer gezet, zal zo even zoeken

Roer in een hittebestendige kom 1 eierdooier, 25 gr suiker, 1 zakje vanillesuiker en 3 eetlepels koude melk door elkaar. Zet de kom op een pan heet maar niet kokend water (au bain marie) en klop het dooiermengsel tot het enigzins gebonden en schuimig is.
Knijp de gelatine blaadjes goe duit en roer ze door het warme dooiermengsel. Laat het mengsel iets afkoelen maar nog niet opstijven.
Roer  er het eimengsel luchtig en zet het 1 uur in de koelkast voordat je het gaat verwerken.

Nou ik heb toevallig alles in huis dus heb het maar zo gemaakt. Het staat nu in de koelkast.
Hopelijk blijft het inderdaad stijve slagroom op een taart.

Bedankt voor de tip!

7

ik heb 12 jaar gewerkt in de bakkerij
en we gebruiken de zelfde slagroom als uit de super
aleen per 15 liter :)
bakkers gebruiken ook nooit klop fix of zo
gewoon goed op kloppen

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

8

Dus gewoon een potje van de super? Ok, kan ik ook proberen

Ik heb nu de slagroom van Marleen gemaakt en deze is nu stijf en heb er voor proef 2 toefjes van gespoten en die staan nu in de koelkast in de hoop dat deze inderdaad niet inzakken.
Ben benieuwd

9

Als je goed heb geklopt blijft je slagroom veel langer als 1,5 dag op je taart staan. Mits je taart na 1,5 dag uberhaupt nog in je koelkast staat natuurlijk :D

Er zijn wel wat tip om een geweldige slagroom te krijgen:
klop VERSE en IJSKOUDE slagroom met minimaal 35% VETGEHALTE in een VETVRIJE kom met 30% SUIKER en dan komt het goed.
(veel meer dan 2 eetlepels suiker dus)

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

10

ook zonder zoveel suiker lukt het
ik doe altijd de helft van wat op het pakje staat
veel te zoet brrrrr

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

11

euh.ik snap alleen die VETVRIJE kom niet, als je room erin kiept met meer dan 35% vet.  BIj eiwitten moet je kom wel vetvrij zijn..maar toch niet bij vette room?

Erika

12 Laatst bewerkt door Samarel (20-05-2007 21:15)

Ik doe altijd klopfix door de slagroom, het blijft heel goed, stukken beter dan uit een spuitbus. Het zakte niet in oid, ook de volgende dag niet.

13

dat van die vetvrij dat klopt hoor.. vraag mij ook niet waarom :s 

Je kom moet echt superschoon zijn, altijd eerst met een goeie ontvetter uitschuren..
snap de logica ook niet, maar anders lukt het gewoon niet.

14 Laatst bewerkt door Lonnes (20-05-2007 23:50)

Met klopfix is het gemakkelijker om de slagroom stijf te laten blijven, ook als je 'verkeerd' opklopt.

"Vroegâh" zakte mijn slagroom ook altijd in en gebruikte ik klopfix, hup, nergens last meer van. Maar het blijft een beetje een andere structuur houden dan 'gewone' slagroom vond ik. Ook moet je oppassen voor klontjes.

Ik heb pas geleerd dat je de slagroom eigenlijk heel langzaam moet stijfkloppen. Toen ik dat probeerde werkte het inderdaad wel veel beter. Ik heb gewoon op de laagste stand van de (hand)mixer geklopt en toen het bijna goed is met de hand (garde) afgemaakt. Die slagroom bleef ook heel goed stijf.

Eerlijk gezegd lijkt me dat van die vetvrije kom onzin. Voor eiwit is het inderdaad wel nodig, maar voor vette slagroom...?? Dat de slagroom goed koud is is wel heel belangrijk.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

15

Marleen schreef:

Even nog een vraagje. Hoe lang kan ik deze slagroom in de koelkast bewaren? Ik heb hem zaterdag nodig om op te spuiten.

16

hmmm tja, ik maak het en dan gebruik ik het dezelfde dag. Geen idee eigenlijk hoe lang van te voren je het dus kan maken....

Volgens mij is het erg belangrijk om op het vetgehalte te kijken .

Heb toevallig vandaag bij AH gekeken .

Eigen merk van ah had 35 gr de 100 ml vet
en die andere 30 gr 100 ml

Zou  dus onmiddelijk  het eigenmerk pakken van ah 35 % .

Als je voor de slanke lijn gaat zet 30 % ook geen zode aan de dijk .

Panasonic SD 253 Hawo Novum graanmolen /Graef 185 Cassic(snijmachine) een Kitchenaid en bak(brood)  meestal in de steenbakoven Rofco B20      Blog : steenbakkertje

18 Laatst bewerkt door Marleen (19-07-2007 18:36)

dit recept komt uit het blue band kookboek voor gebak. en ik moet zeggen dat de slagroom zo erg lekker is, maar of het vetgehalte uitmaakt voor de houdbaarheid ? met meer vet zal hij wel vaster opgeklopt kunnen worden en ook langer zijn vorm vasthouden, als je hem dus alleen met wat suiker opklopt

19

Klopfix kijk eens wat er in zit!
Je hebt die rommel niet nodig.

20

zomaar schreef:

Klopfix kijk eens wat er in zit!
Je hebt die rommel niet nodig.

weet niet of ze nog kijken maar dit is een topic uit 2007 :)

Help mijn vrouw heeft een hobby

21

Ik vind wel fijn als van die oude onderwerpen eens bovenkomen want dan leer ik veel bij. Sommige dingen denk ik niet aan om ze eens opzoeken en als deze dan vanboven staan op het forum lees ik ze eens.