1

Onderwerp: zwarte fondant

ik wil voor het weekend een votbaltaart maken voor de man van een vriendin...
nu heb ik gisteren fondant zwart gekleurd, maar het blijft grijs....
wat nu.....moet ik de vakjes nog verven met zwarte kleurstof als ik ze uitgesneden heb...????????
help...

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

2

Re: zwarte fondant

Als ik zwart kleur doe ik er echt heel veel kleurstof bij en dan wordt het mooi zwart.
De kleur werkt nog wel wat door, dus je hebt kans dat het morgen nog iets donkerder is.

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

3

oke petra dan je..ik heb er nu extra zwart bij gedaan en hou het even in de gaten.....

groetjes

saskia

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

4

Je hebt er misschien niet zoveel meer aan, maar je kunt het beste je zwart maken met SK high strength (heb ik me laten vertellen, door iemand anders hier op het forum, ik weet niet meer wie dat was hoor!) Je kunt het bestellen bij de webshop, maar ja die zijn de komende dagen dicht. Wellicht woon je in de buurt?
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=299

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

5

Ik heb hier ook al vernomen dat je best van chocolade fondant vertrekt of gewoon een deel cacao door je fondant moet mengen. Als je heel veel zwarte kleurstof gebruikt, wordt je fondant naar het schijnt bitter.

Ik heb laatst ook een poging gedaan om royal icing zwart te maken en heb bijna het hele potje zwarte kleurstof(Wilton) erdoorheen gedaan,maar het bleef grijs!!!!
Ook door de botercreme bleef het vrij grijs,maar werd een dag later inderdaad donkerder!Maar echt zwart wou ik het niet noemen!
Als ik in het vervolg iets zwart wil hebben,dan bestel ik wel fondant of marsepein in het zwart!!
Groetjes Darlene

7

mensen ik zeg het nog een keer
koop norit dit is echt pik zwart
en echt niet schadelijk
we gebruikten het ook in de bakkerij

de rorit gewoon pletten met je roller en dan er door heen kneden
na een nachtje is het goed in gewerkt en prima uit te rollen

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

8

De SK high strength zwart heb ik ook, net van de week marsepein zwart gekleurd en ja gewoon een nachtje laten liggen, soms 2, het kleurt altijd door.

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9

ik had er nog wat zwart bij gedaan en het is al wel donkerder...ik durf er niet meer bij te doen ivm de smaak.....dus ik hou het zo....en ga van de week wel eens op zoek naar norit........nimfje..waar haal ik dat ?? apotheek of zo.....
ik ga morgen de taart afmaken en dan zal ik hem posten.....

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

10

Norit koop je bij drogidt en apotheek. Werkt goed en laxeert heus niet hoor, in die hoeveelheden. Gewoon niet erbij zeggen hoe je dat zwart gemaakt hebt hahaha.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

11

ik gebruik vloeibare kleurstof en daar heb je maar 1 druppeltje van nodig

Veel taart plezier

12

norit hoeveel tablettten op heoveel marsepein/fondant dan??

13

dat ligt er aan
gewoon door gaan tot het zwart is
en als het wat droog word een drupje water er bij doen

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

14

daar was ik inderdaad bang voor....dat ik de marsepein kleur met norit en vervolgens
iedereen heeeeeel nodig naar de wc moet...hahahahaha..maar ik ga het proberen...
en ga het niemand vertellen...hahahaha

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

15

ihihhi

16

Van Norit ga je echt niet aan de race hoor, wel ga je er wat zwarter van p..pen :) !
Je kunt het gewoon bij de drogist kopen!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

17

Maar dames, volgens mij zijn wij heel erg in de war  :o ... en ik ook hoor :o  ...

Van Norit ga je sowieso niet aan de race :/  ... het stopt  :s !!!!!

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

18

hahahahhahahaha....o ja.....

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

19

Ja wildde net zeggen. Je neemt het als je aan de ...... bent, is om te stoppen, haha!

Maar ook ik gebruik norrit en o wat wordt het mooi zwart. Aangezien niemand zoveel (alle zwarte gedeeltes) eet, is er geen effect.

20

ik gbruik ook norrit en het werkt bij mij ook goed!
Ik heb zelf die tip van de bakker gehad, die gebruikt het zelf ook

oook ik laat het een nachtje staan dan is het echt zwart hoor