1

Onderwerp: agar agar

Heeft iemand ervaring met agar agar? Ik gebruik liever geen gelatine en volgens mij kun je in de plaats daarvan agar agar gebruiken. Maar ik heb ook ergens gelezen dat dat niet heel lang stijf blijft. Wie weet hier meer over?
Nog een ander vraagje, als ik alleen slagroom door de kwark doe dus gewoon zonder gelantine kan dat ook? Of is het dan te nat om als vulling te gebruiken?

2

Re: agar agar

Ik heb werkelijk geen idee..., maarrr ik neem aan dat dit iets is wat je bij de Toko of Reformwinkel haalt? Want dan kunnen ze je er daar vast wel mee helpen. Ik zou ze gewoon even bellen, want waarschijnlijk weten ze het antwoord wel. Als je er net als gelatine ook van die pudding enzo mee kan maken, dan lijkt het me wel geschikt.

Alleen slagroom met kwark lijkt me erg slap. Grote kans dat dit zo je taart uit druipt...

Groetjes Evelien

3

bedankt evelien, ik denk dat ik de agar agar gewoon eens ga proberen. Je kent die inderdaad in reformwinkels en toko's kopen.

Hoi claartje,

ha ha wat een leuke vraag ik heb 15 jaar ervaring met agar agar maar dan op het lab!
mij maakten namelijk zelf voedingsbodems voor bacterien!
we steriliseerden het altijd 20 min op 120 graden dan afkoelen tot 56 endan in petrischaaltjes gieten dan stolde het in een kwartiertje of zo en bleef heel mooi zeker in de koelkast waren die schaaltjes(platen noemen ze dat op het lab.)minstends een maand goed.(en dus stijf)
dus ik zou zeggen gewoon doen alleen heb ik geen verstand van hoeveelheden voor de keuken maar ben weleens recepten tegengekomen met agar agar(zou niet meer weten waar).
groet, en laat even weten wat je bevindingen zijn als je gaat testen (dan haal ik even een pot op ha ha).
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!