1

Onderwerp: eerste opdracht en blokkerbol ---> goede combi

Vandaag dacht ik, even spieken bij de Blokker. Nou ja, gelijk weer naar buiten met die blokkerbol natuurlijk.
Hij was nu 'gewoon', dus zonder aanbieding 4,99, maar jullie heb het over ongeveer 8 euro. Is het dan wel dezelfde of is hij gewoon in prijs verlaagd.
Het is dus van le chef, roestvrijstaal met een ring om hem op te zetten, een garde en een rubberen ring en dopjes die nu in de vuilnisbak liggen. Ik vind hem best groot, maar wel leuk voor de taart die ik wil bakken. Of ik een taart wilde maken voor een meisje dat 11 wordt. YES! Natuurlijk. Dus donderdag testen en hopen dat ik hem ook netjes kan bekleden!

Hoeveel marsepein heb je trouwens nodig om zo'n bol te bekleden? (ik ga uit van mix op basis van 6 eieren)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

2

Re: eerste opdracht en blokkerbol ---> goede combi

Je hebt de goede te pakken hoor! Volgens mij zit je ook wel goed met de mix op basis van 6 eieren, maar als je hier even zoekt op blokkerbol kom je veel topics tegen. Waar je ook rekening mee moet houden, dat je er een ijzeren pen insteekt in het midden zodat ie in het midden ook gaar word. Ik heb er een ijzeren sateprikker in gezet en bij mij was ie gaar.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

3 Laatst bewerkt door Pooh (17-04-2007 12:29)

ow, ijzeren pin?
hmm, heb wel ergens spiezen van de grill? Gewoon er dwars doorheen steken? (van bovenaf dus h

4

Moet dat echt? Die prikker? Waarom eigenlijk? (wil altijd alles weten)

5

Door een ijzeren pin geleidt de warmte bezig, vraag me ook niet precies waarom, maar dat schijnt zo te zijn. Ik heb het maar gedaan en het werkte. Omdat de bol zo groot is, heb je kans dat anders je kapsel binnen niet gaar is.

Inderdaad pin van bovenaf er doorheen steken, ik heb een pin overdwars gehangen over de bol zodat ik daar de pin die erin zat eraan kon hangen. Ik heb ook al een keer gelezen dat iemand na een tijdje bakken er een vork in heeft gestoken.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

6

ik doe het zonder pin en het werkte - wel effe checken als de baktijd om is of hij gaar is (door erin te prikken)

ik doe er een mix in met 5 eieren, en dan heb ik de bolling en dan nog ongeveer 3 cm rand (als je begrijpt wat ik bedoel)

7

Hoi Pooh,

ik heb toevallig zaterdag ook nog bij de Blokker met de Le Chef-bol in mijn handen gestaan, maar hij was 8 euro en ik dacht: even niet....

Dus ik denk dat je toch een aanbieding te pakken hebt, of een verkeerde geprijsde, dat kan natuurlijk ook!

In ieder geval een goed product voor een hele mooie prijs!

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

8

Hier bij de Blokker is ie gewoon 4,99 hoor. Gek eigenlijk he, dat ze bij de Blokker verschillende prijzen hebben.

Kristien, hoe lang hou jij de Blokkerbol in de oven en wat voor oven natuurlijk, want ik zou het liever ook zonder die pen doen, wat een getob!!

9

Was gister ook bij Ikea, nog meer bollen! Ook roestvrijstaal, allemaal verschillende maten. Dus die boobs kan ik nu ook maken. Precies de goede maat ervoor.

10

ik heb een heteluchtoven, die al heel oud is - en werk met een oventhermometer. 180° (event ietsje minder beginnen) - de tijden zijn niet altijd hetzelfde raar genoeg - ik heb de bol eens gaar gehad in 40 min maar het heeft ook al eens meer dan een uur gekost.. ik controleer de eerste keer na 35 min (behalve als hij er echt nog niet gaar uitziet) - dan om de 5 of 10 min afh van hoe lang ik denk dat het nog gaat duren. Maar dus steeds voor ik hem eruit haal met zo'n pin testen of hij goed is.

11 Laatst bewerkt door Carla (18-04-2007 12:19)

Koenie schreef:

Hoi Pooh,

ik heb toevallig zaterdag ook nog bij de Blokker met de Le Chef-bol in mijn handen gestaan, maar hij was 8 euro en ik dacht: even niet....

Dus ik denk dat je toch een aanbieding te pakken hebt, of een verkeerde geprijsde, dat kan natuurlijk ook!

In ieder geval een goed product voor een hele mooie prijs!

Volgens mij zijn ze nu gewoon standaard 4,99 hoor. De oude prijs was toen 8,00 euro maar is later gezakt naar 4,99. Gewoon brutaal zijn en zeggen dat ze bij een andere blokker 4,99 zijn. Wedden dat je hem mee krijgt. Blokker Purmerend (meerdere filialen in Purmerend) verkoopt hem ook voor dit bedrag

12

ok

13

Ik test m'n taarten ook altijd even met 'n sateprikker of die gaar is. Stokje schoon, taartje klaar.

14

hhmm, bovenkant goed, onderkant nog niet (zonder ijzerding)
ik heb hem nu op alleen onderwarmte gezet en nog maar even langer erin.
Zou je ook gewoon ijzerdraad kunnen gebruiken? Heb niet echt andere pinnen, behalve die van de grill, maar die is zo lang.

15

Garde gesloopt, heb er toch een stuk of drie liggen en dat dikke draad daarvan heb ik er in gestoken, test 1, 2. Ik denk dat ik toch een nieuwe ga proberen, deze taart moet hardstikke droog zijn aan de platte kant omdat ie er al heel lang in zit. Zo meteen haal ik hem er uit en dan testen. Volgende keer maar dat draad erin, aan de bolle kant al en dan temperatuur opvoeren misschien.
Gelukkig had ik niks te doen vandaag...........

16

Ik moest mijn sateprikker ook ombuigen hoor, maar zo kon ik hem mooi over die andere 'hangen'.

Hou ons op de hoogte he, ik heb trouwens ook steeds de temperatuur opgevoerd en totaal heeft ie 45 minuten in de oven gestaan.

17 Laatst bewerkt door Pooh (18-04-2007 16:21)

temperatuur opgevoerd, eerst 140 - 10 minuten, 160 - 10 minuten, 180 - 10 minuten.
Daarna nog een kwartier op 180, prik er een sateprikker in, nat. Dus niet gaar.

ARRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG!!!!

15 minuten later:    huh, hij is gaar:S

Nou er nog uit krijgen.............

18

hahaha, de soap met de blokkerbol. Moest ook flink schudden hoor om hem eruit te krijgen, maar als ie er dan uit is.......wel mooi rondje dan hoor.

Welke bollen heb je bij de Ikea meegenomen, was er vanmorgen, maar vond ze niet goedkoop!? Kon ook niet kiezen!?

19 Laatst bewerkt door Pooh (18-04-2007 19:32)

Ze hadden kleine, boobformaat en van daaruit groter tot nog groter als die blokkerbol. De kleinste waren 2,50, dat vond ik niet duur hoor. 2 nieuwe borsten, 5 euro, kan mening kliniek nog wat van leren. De grootste was iets van 13 euro. Nou dan had je wel een behoorlijke voetbal. Als je toch bij Ikea komt, gelijk het draaiplateau meenemen h

20

Zijn dit dan volledig bolvormige bakvormen? Of zijn dit halve bollen?
Kan je dit gebruiken voor een barbie taart?

21

dan heb ik waarschijnlijk weer bij de verkeerde staan kijken, binnenkort nog maar eens langs. Draaiplateau heb ik ook niet gezien, maar daar ga ik zeker naar op zoek!!

22

Halve bollen zijn het en je kunt ze wel gebruiken voor een barbietaart. Wel goed vol doen, anders krijg je zo'n platte barbiejurk.
Ik vond zelf de taart niet lekker, heb hem uiteindelijk toch weggekieperd en een andere gemaakt, gewoon een ronde platte. Ik moet toch nog even oefenen met dat ding.

23

Wat een praktische tip met die pin. Ik heb de blokkerbol 1x gebruikt en de cake werd niet gaar van binnen ( ik werd er wel gaar van) Ik ga gauw een bbq-pen slopen ;-)

24

Wat een goede tip was dat zeg! Ik heb gewoon een cakemix gebruikt en hij was gaar! ik heb hem wel wat langer in de oven laten staan, hoewel de cake er prachtig uit zag heb ik toch wel het idee dat het iets ten koste ging van de smaak.

25

Vandaag heb ik bij de blokker gekeken voor de blokkerbol, maar ze hadden alleen bollen van wat kleiner formaat (geen beslagkom van le chef dus) er staat alleen rvs op. weet iemand of ik deze schalen/bollen ook in de oven kan plaatsen, ze zijn namelijk wel erg leuk, en kosten niet zoveel.
bedankt!
groetjes mare