1

Onderwerp: bloem

Als jullie het over bloem hebben in recepten, is dat dan zelfrijzende bloem of gewone bloem? Ik heb eigenlijk alleen ervaring met cake bakken (dus niet met biscuit) en daar gebruik ik altijd zelfrijzende bloem in. Maar mijn cakes rijzen steeds met een erge punt. Dat maakt dat als ik hem zou willen bekleden, ik er vrij veel van moet afsnijden.

Ik heb al ergens gezien dat een van de mogelijke problemen bij het bakken van biscuit, zou zijn dat je in het midden een kuil hebt. Dat is dus het omgekeerde van mijn probleem. Daarom vroeg ik mij af of jullie misschien gewone bloem gebruiken. Maar dan kan je biscuit toch helemaal niet luchtig worden?

2

Re: bloem

als er bloem genoemd wordt dan is dat niet de zelfrijzende, want aan zelfrijzend bakmeel is bakpoeder toegevoegd. zou je een recept hebben met ingredienten die al voor rijzen zorgen en je gebruikt dan ook zelfrijzend bakmeel ipv gewone bloem dan is het dubbelop.  ;)

3

Re: bloem

Pelusa1511 schreef:

Als jullie het over bloem hebben in recepten, is dat dan zelfrijzende bloem of gewone bloem? Ik heb eigenlijk alleen ervaring met cake bakken (dus niet met biscuit) en daar gebruik ik altijd zelfrijzende bloem in. Maar mijn cakes rijzen steeds met een erge punt. Dat maakt dat als ik hem zou willen bekleden, ik er vrij veel van moet afsnijden.

Ik heb al ergens gezien dat een van de mogelijke problemen bij het bakken van biscuit, zou zijn dat je in het midden een kuil hebt. Dat is dus het omgekeerde van mijn probleem. Daarom vroeg ik mij af of jullie misschien gewone bloem gebruiken. Maar dan kan je biscuit toch helemaal niet luchtig worden?

zoals hierboven geschreven, bloem is geen zelfrijzende bloem.

Als je biscuit gebakken is draai je altijd je biscuit om, zowel om af te koelen als te versieren, dus bovenkant met teut wordt onderkant.  Als de teut echt te fel is snij je er best een stukje af... maar misschien valt dit te verklaren door de zelfrijzende bloem.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

4

Re: bloem

Voilà, dat weet ik dus ook weer.

Ik maakte vooral 4/4 cake vroeger en daar stond in mijn recept dat het zelfrijzende bloem moest zijn. Dat is natuurlijk heel leuk als je de cake niet bekleedt.