1

Onderwerp: smeltende fondant

Vorige week met een vriendin onze eerste puzzel taart gemaakt, hij was heel goed gelukt maar de fondant waar hij mee was bekleed ging smelten. We hadden als laag over de cake botercreme gedaan, kan je ook fondant direct over de cake doen? Kan iemand mij vertellen waarom mijn fondant al na een paar uur begon te smelten?
Groetjes MI

2

Re: smeltende fondant

Welke botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: smeltende fondant

Ik had een recept voor botercreme waar ook bakkersroom door moest, misschien dat dat het probleem is geweest. Ik had de taart buiten de koelkast in een tupperware taartdoos bewaard. Was bang dat ik in de koelkast condens vorm zou krijgen. Volgende keer ga ik het andere recept proberen.
Alvast bedankt.
P.s. Als ik tijd heb zal ik wel eens een foto van ons eerste baksel posten.

4 Laatst bewerkt door wietske (12-04-2007 19:45)

Re: smeltende fondant

Hoi MI,
Ik gebruik voor het afsmeren van de taart altijd alleen maar de gewone botercreme. De botercreme met banketbakkersroom gebruik ik alleen voor de vulling Je kan de taart (tenminste dat is mijn ervaring) beter in een kartonnen doos bewaren. Omdat de vulling vocht bevat ademt de taart. Met een kartonnen doos wordt het vocht door de doos opgenomen en zien je niets op je taart. Maar gebruik je de tupperware doos, die kan niet opnemen waardoor er dus condens op je taart komt en je taart kan gaan smelten, ook dus buiten de koelkast !

Ik denk dus dat je tupperware doos de grote boosdoener is geweest ! ;)

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

5 Laatst bewerkt door Franky (12-04-2007 20:51)

Re: smeltende fondant

De tupperware doos is  denk ik (zoals Wietske zegt) de grootste boosdoener omdat ik het zelfde probleem heb gehad met een engelse fruittaart.  Onder het fondant zit dan een dikke laag marsepein. En er zit geen vulling in. Ik had hem in een platic doos gedaan ipv een kartonnen
Ook ik gebruik voor het afsmeren over het algemeen het recept wat Marianne hierboven beschrijft. Maar heb ook de botercreme extra gebruikt en buiten de koelkast had ik geen probleem met smelten.

groetjes Francisca

6

Re: smeltende fondant

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips. Mijn taart staat intussenop de show-off.

Groetjes MI