1

Onderwerp: afwerken

Bij mij zie je door het marsepein heen altijd nog de rand waar de taart is doorgesneden en gevuld. Daar zit een soort gleuf in de taart. Ik heb wel geprobeerd om het met botercreme af te smeren, maar het wordt niet echt mooi strak. Hoe doen jullie dat? MOet ik gewoon meer botercr

2

Re: afwerken

Na het afsmeren met botercreme zet ik de taart altijd enige tijd in de koelkast. (ca 1 a 1½ uur)
daardoor wordt de botercreme lekker hard en kun je de taart echt goed strak bekleden.

Gr martine

Gr. Martine, Mijn taarten zie je op    klik-hier-maar         of-hier

3 Laatst bewerkt door nnicole1234 (12-04-2007 12:52)

hmm...ik smeer de zijkanten altijd dicht met botercreme en ga er dan met een plat mes langs.
Bij het bekleden druk ik de marsepein niet helemaal tegen de zijkanten aan...doe het zeg maar heel zachtjes, een beetje tikkend totdat de plooien weg zijn en dan ga ik er als laatste met een smoother nog even langs..
Meestal heb ik dan niet veel randen meer die je ziet (zag bij mijn laatste borstentaart dat er nog wel wat zichtbaar was maar bij de andere taartengaat het zo wel goed)

Als je heel goed kijkt kun je het nog wel zien ..maar dat vind ik wel acceptabel.
Ik werk meestal met een vrij dunne laag marsepein/fondant..met een dikkere laag zie je minder.

4

Ik doe het zelfde als Nicole, ik doe altijd de zijkanten dus die spleet extra dik met botercreme, nou ja dik zodat je die 2 helfden niet meer ziet !!!!!!!!

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

5

Hoi Claartje, ik maak altijd een dijkje van botercreme en die spuit ik dan op de rand van de taart. Als ik de gedeelten dan weer op elkaar leg dan komt er dus wat botercreme naar buiten wat ik dan afsmeer. Daarna de taart nog gewoon afsmeren en dan zet ik hem zeker een uurtje in de koelkast. De botercreme is dan uitgehard en dan krijg je je marsepein er hartstikke mooi omheen. Maar het is inderdaad zo dat als je je marsepein erg dun hebt, en dan vooral bij lichte kleuren je de randen toch een beetje blijft zien. Straks in de zomer kan het zelfs zo zijn dat je randen uit gaan bulken :D Door de warmte 'smelt' de botercreme weer en door de zwaarte van de marsepein zakt het dan (soms) een beetje uit.

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

6

harstikke bedankt voor alle tips en adviezen, ik ga lekker verder oefenen. Het is maar goed dat ik volgende week jarig ben!

7

Het helpt ook wanneer je je lagen zo precies mogelijk weer op elkaar legt, dan heb je niet zo'n groot 'gat' om weg te werken, zeker niet wanneer je je dijkje botercreme dicht tegen de rand spuit (zie Wietske's tips). Een truc om je lagen weer netjes op elkaar te krijgen, is bijvoorbeeld een lik botercreme op de rand te smeren voor je lagen gaat snijden. Je kunt ook cocktailprikkers in elke laag steken.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!