1

Onderwerp: mislukte mokkacreme

Ik heb gisteren de mokkacreme geprobeerd op de wijze van 'quinesha' (zie recepten)

Jammer, hij is mislukt ... :s

Misschien de verkeerde boter gebruikt?

De smaak vond ik niet echt lekker, en op het eerste gezicht zag hij er goed uit maar na een tijdje begon hij precies te kabbelen.

Heb een beetje gebruikt als laagje tussen een stukje cake en dan ganache erover en ik de koelkast gezet.
De rest van de mokkaboter in een potje gedaan en ook in de koelkast gezet.
(dat was gisterenavond)
Vanmorgen keek ik in het potje en de mokkaboter was zo een vettige brij geworden en onderin het potje zat er precies vloeibare koffie, een rare blubber!

De mokkaboter tussen de cake was wel nog goed van vorm, maar zoals ik al zei was de smaak niet zo best. Ik heb hem wel gebruikt tussen een kant en klare cake met vanillesmaak, misschien niet zo beste combinatie.

Ik heb de koffiepoeder zo los door de eidooiers gedaan, niet eerst opgelost in water. Maar nu zie ik staan: eidooiers 'stijf' kloppen. Ik heb ze geklopt, maar dat krijg je toch niet zo stijf als eiwit?

Ik weet het niet wat ik verkeerd gedaan heb, maar ik denk dat ik volgende keer weer gewoon botercreme maak met poedersuiker en een beetje opgeloste koffie erin.
Nadeel daarvan is dat je de poedersuiker er zo goed door proeft en 'voelt'.

Misschien nog een tip voor mij? Dan kan ik het nog eens proberen ...

Groetjes,

2

Re: mislukte mokkacreme

Waarom de mokkacr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

ik maak zelf meestal mokkacreme door wat sterke oploskoffie ipv water door de botercreme (roomboter met poedersuiker) te doen.

Kijk voor al mijn taarten op:
de taarten van Anne

4

Ik heb de botercreme mix besteld bij de webshop, donderdag wordt het geleverd, dus dat zal misschien wel makkelijker gaan.

@merleyne: zo deed ik het tot nu toe ook altijd (nou ja, altijd, lees: de vorige keer)

maar dan vond ik dat je de structuur van de poedersuiker zo hard kon 'proeven', hij was zo wat korrelig. Bij het receptje van quinesha las ik dat je de suiker moest laten smelten, dus ik dacht, dat is het, dan heb je een mooie egale creme.

Niet dus ...

Maar onze tv kok Piet Huysentruyt (belgie) maakt hem ook zo als quinesha, ik ga eens kijken op zijn site of er misschien een vershil is.

Oh ja, daarnet nog even geproefd van mijn taartje en toch maar in de vuilbak gekieperd ... erg jammer! :(

Groeten
Els

5

elsdr schreef:

Niet dus ...

Maar onze tv kok Piet Huysentruyt (belgie) maakt hem ook zo als quinesha, ik ga eens kijken op zijn site of er misschien een vershil is.

ik was ook aan Piet aan het denken toen ik het recept las, maar de suiker wordt er wel warm aan toegevoegd, en de truk zit het ook in het witkloppen van de eieren met de suiker.

hieronder even het recept:

Cr

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

6

Jaaaaaaaa! Die was het!

Bedankt Kathleen!

Maar: wanneer voeg je er een smaakje/kleurtje aan toe?
Want nu ik het opnieuw lees staat er nergens koffie in. Ik dacht dat Piet ook een recept had voor mokka.

7

ik zou zeer straffe koffie (giet hem zelf een aantal keer door) op het einde er door mengen, mag lauw zijn, maar niet heet. Zelf gebruik ik ongeveer 5 soeplepels op 750 gr boter.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!