1

Onderwerp: Boek taart, vraagje aan Saskia!

Hoi Saskia,
Ik zag dat jij een mooie taart in de vorm van een (dicht) boek hebt gemaakt. Ik heb van mijn moeder de vraag gehad om voor haar werk een taart te maken in de vorm van een boek. Ze werkt namelijk bij een grote boekenwinkel en heeft te horen gekregen dat ze een vast contract krijgt. Ze had een jaar contract en was bang dat die niet verlengd werd omdat ze zo vaak ziek is de laatste tijd  ( schildklier en gezwellen in haar nek) Ze is nu zo ontzettend blij dat ze mag blijven! We vonden jouw taart allebei heel mooi.

Zou je het erg vinden om mij uit te leggen hoe je het hebt gedaan? Ik vraag me vooral af of je aan de onderkant ook marsepein hebt gedaan (de kaft)
En hoe je het oude effect hebt gemaakt. En wat is de afmeting van deze taart?

Alvast bedankt,

Groetjes Chantal

2

Re: Boek taart, vraagje aan Saskia!

Saskia heeft al een wat uitleg over haar boek gegeven hier op het forum :

Eerst heb ik eens goed rondgekeken op het wilton forum.
Toen ik een boek gevonden had heb ik de maakster om instructies gevraagd!

De onderkant is gewoon een dun randje bruin dat tegen het wit aan ligt.
Onder de taart zelf zit dus niets.
Het wit van de bladzijden is marsepein heb eerst gemeten hoelang een strook moest worden om drie zijkanten van de taart te bedekken toen de hoogte van de taart gemeten en een passende strook gesneden die losjes opgerold en daarna tegen de zijkant van de taart weer afgerold.(even smootheren en klaar)
met een lineaal de bladzijden erin gedrukt toen een bruine lap gemeten die de boven en achterkant bedekt met een cm overlap.Precies uitgesneden over de rolstok en er voorzichtig op gelegd.
De onderachterkant met het paletmes een beetje ingestopt zodat het een ronde rug lijkt.
Daarna dus met donkerbruin gesponst en met een kwastje ook de bladzijden een beetje bruin geverft.
Er zit geen tragant in de kaft en hij ging een beetje hangen dus heb ik er een rolletje bruin onder geplakt(zie je toch niet van bovenaf) En bij oude boeken hangt wel vaker iets(net als bij oude vrouwen ha ha)

Misschien ben je hier al een eind mee geholpen ???

Groetjes Nicole

3

Re: Boek taart, vraagje aan Saskia!

Ja zeker dat helpt een boel! Dankje!