1

Onderwerp: ronde taart tips?

ik heb zojuist een ronde taart bekleed maar wat een drama!!
mn eerste taart was een hart en mn tweede een rechthoek en die gingen veel beter en makkelijker....
ik had nu zoveel plooien en wist bij god niet hoe ik die moest wegkrijgen waardoor helaas de bovenkant van de cake ook is verschoven en er aan de achterkant 2 kleine scheurtjes zitten....

wie kan me tips geven voor een volgende keer?

2

Re: ronde taart tips?

Zelf leg ik de lap marsepein losjes over de taart en dan "veeg" ik de lap stukje voor stukje naar beneden. Als ik een wat groter stuk heb gedaan snij ik het overtollige weg en dan ga ik weer verder. Ik doe echt maar kleine stukjes tegelijk. Hoop dat het een beetje duidelijk is, want ik vind het wat moeilijk uitleggen zo. Mij lijkt juist een hart veel moeilijker, heb ik dan ook nog niet geprobeerd hoor hihi.
Groetjes,
Annita

3

Yup, ik leg de lap ook over de taart zodat de randen de taart nog niet raken. Dan pak ik het uiterste stukje en veeg met mijn andere hand de lap tegen de taart en iedere keer schuif je een stukje op totdat de hele lap erop zit.
De overige randen snij je eraf met een pizzasnijder.

Ik vond een rechthoekige taart juist een drama!

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

4

ik leg ook de lap op de taart en begin met 1 stukje maar de rest hangt toch al een beetje tegen de taart aan, hoe houd je dat dan van de taart af?

5

Ik trek het voorzichtig een stukje omhoog en strijk het dan voorzichtig glad, dan ga ik naar het volgende stukje. Als het allemaal glad zit dan duw ik het allemaal goed strak.

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

6

Er is hier ook een filmpje over, al weet ik de link niet meer, misschien iemand anders? of anders even zoeken via de zoekfunctie. Succes! Wat ook help is de lap aan de zijkant telkens een stukje optillen en dan weer gladstrijken. maar misschien is het ook algezegd.

7

Yup, heb ik zelf ook veel aan gehad, dit is de link:

http://www.atecousa.net/learn/satin_ice_1.shtml

8 Laatst bewerkt door nnicole1234 (23-03-2007 13:35)

Ik leg de marsepein over de taart heen en probeer het zo te leggen dan het de zijkanten minimaal of niet raakt (marsepein is dus aan de ruime kant)
Ik leg de zijkanten dan zo neer dat overal evenveel plooi zit dus voorzichtig de lap aan de zijkant wat optillen en verleggen.
Dan ga ik met een smoother over de bovenkant.
Vervolgens wrijf ik voorzichtig vanaf de bovenkant steeds een stukje naar beneden
Eerst 1 cm helemaal rond dan noen en stukje helemaal rond en zo verder.
Telkens als ik dat doe dan pka ik eerst de flap aan de onderkant beet en til die op.
Zo beetje bij beetje en stukje voor stukje (goed in de aten houdend dat de verdeling van plooi over de hele taart zit en niet aan 1 kant) ga ik naar beneden.

Pffff...lastig uitleggen hoor...
Heel veel geduld en langzaam werken !
En als het echt heel snel scheurt dan is misschien je lap iets te dun uitgerold (dikker gaat makkelijker...daar moet je even een evenwicht in zien te krijgen)

Succes ..het gaat vast lukken !!!
oja...en een grote ronde taart is makkelijker dan een klein rond taartje !

Groetjes Nicole
p.s. de ene keer gaat het mij ook beter af dan de andere keer...leuk randje onder er tegenaan en je ziet er niks meer van !

9

In het filmpje gebruikt die man fondant van wel bijna een halve centimeter dik. Ik rol meestal iets dunner uit en dan is de kans helaas ook groter dat 'ie scheurt...

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

10

echt enorm bedankt voor de tips!!! ik heb net het filmpje ook even bekeken en het lijkt allemaal zooooo makkelijk he...
ik denk dat ik te snel wil werken, volgende keer toch wat meer geduld proberen te hebben...

groetjes

hendrica