1

Onderwerp: natuurlijk kleuren

Ik las juist dat Marianne natuurlijk vloeibaar kleurstof had gekocht.
Wat ik me altijd al afgevraagd heb is of je marsepein ook natuurlijk kunt kleuren zonder smaakje vb met rode bietensap,...
Heeft hier iemand al ervaring mee en welke kleuren kan je dan met wat kleuren?

2

Re: natuurlijk kleuren

ik ben ook erg benieuwd naar natuurlijke keurstoffen, in natuurvoedingswinkels heb ik het al gevraagd, maar die verkopen het niet.
Groetjes, Claartje

3 Laatst bewerkt door karentje (18-03-2007 21:10)

op de website ven "roosviçee" staat ergens iets van glazuur ermee kleuren. En in Nederland hebben ze daar veel kleurtjes en smaakjes in. Wij moeten ons met het basissmaakje tevreden stellen snif snif
http://www.roosvicee.nl/cgi-bin/index.c … _gebakkoek Hier zie je een voorbeeldje , dus het is mogelijk.

Dit is toch puur vruchtenstroop zonder toegevoegde suikers en zo.

4

ik ben benieuwd waar Marianne dat heeft gekocht, op internet kan ik het ook niet vinden. Ik probeer mijn taarten zoveel mogelijk biologisch te bakken, alleen de kleurstof blijft een probleem.
Groetjes, Claartje

5

Ik denk dat het met ingekookt bietenrood of spinaziewater zeker moet lukken, maar uiteindelijk heb je dan vloeibare kleurstof die natuurlijk dezelfde nadelen heeft als de synthetische vloeibare kleurstof, plakkerig worden, lastig te kneden e.d.

Even gekeken bij de tips voor het kleuren van eieren:
rood - bieten
groen - spinazie
paars / blauw - bosbessen of rode kool
bruin - koffie
geel - saffraan of koenjit

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

De optie Roosvicee heb ik een keer geprobeerd; bij het kleuren van marsepein of fondant geen succes :nooo
De kleuren die ik heb gekocht zijn Geel en Rood van SuperCook, gekocht in de Supermarkt in Engeland; ze hadden daar behalve deze twee natuurlijke kleuren ook natuurlijke smaakstofjes, die heeft Inge gekocht. Het zijn vloeibare kleuren trouwens.

Adi heeft in mijn topic over natuurlijke kleurstoffen een tijdje terug ook wat kleuren genoemd; Pandan voor groen en inderdaad koenjit voor geel. Uiteindelijk heb ik toen met cacao gekleurd, dan krijg je een scala kleurtinten tussen beige en donkerbruin.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Ik zag wel dat ze de roosviçee eigenlijk in plaats van het water bij de poedersuiker doen, zonder het eiwit weliswaar. misschien kleurt het dan wat feller.
maar het zal altijd fletser blijven dan met de andere kleurstoffen , denk ik.

8

Ik heb ook even gekeken, maar ze kleuren het met Lessini, zo natuurlijk is dat volgens mij niet, er zitten in ieder geval kunstsuikers in!

Groetjes,
Mir

9

ik heb een hele poos geleden in een reformzaak natuurlijke kleurstofpoeder gekocht.
deze gingen per gram .heb er een hele poos mee gedaan. en ik zou niet meer kunnen zeggen wat het koste .
mischien kunne jullie het daar nog eens navragen.
groetjes grobbelia