1

Onderwerp: als het bakken klaar is

ik heb nu de kapsel in de oven zitten en als alles klaar is mag ik hem dan al gelijk uit de bakvorm halen?

en als hij is afgekoeld kan ik hem dan in de koelkast bewaren tot ik hem morgen ga versieren?

groetjes esther28

2

Re: als het bakken klaar is

Hoi Esther,

Je kunt hem het best even een minuut of 10 a 15 laten afkoelen, dan is ie niet meer zo heet en kun je hem gemakkelijk 'lossen'. Je kunt hem het beste niet in de koelkast, maar gewoon goed afgedekt bewaren. Eerst moet ie helemaal afgekoeld zijn, en dan in plasticfolie wikkelen (of in een pedaalemmerzak stoppen, doe ik zelf altijd).

Groetjes en succes!

Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

oke dank je wel.

4 Laatst bewerkt door manika (15-02-2007 18:04)

hoi,

ik zie dat je antwoord hebt gekregen !!!! Als ik de kapsel uit de oven haal laat ik hem afkoelen in de vorm, als ik hem pas volgende dag bekleed verpak ik hem in plastic folie maar doe het niet in de koelkast !!!!Vaak zet ik het gewoon op mijn aanrecht of in de broodtrommel.

Succes met de taart bekleden.,

groetjes

manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

5 Laatst bewerkt door esther28 (15-02-2007 18:51)

ik zie nu dat hij iets is ingezakt met het afkoelen.wat heb ik verkeerd gedaan?

en hij is ook niet zo heel hoog gerezen.had hem graag tot aan het rand willen hebben.hij is ongeveer tot de helft van de bakvorm.

6

Meestal betekent inzakken dat je hem er te vroeg hebt uitgehaald..... Heb je met een satehprikker getest of ie gaar was? Ik vergeet het ook wel eens, maar dat moet je eigenlijk altijd doen.....

Om hem mooi hoog te krijgen heb ik drie tips:
1. neem biscuitmix van de webshop! mislukt eigelijk nooit.
2. leg je eieren voor je begint in een badje van warm water.
3. verhoog de temperatuur tijdens het bakken geleidelijk van 140 naar 180 graden.

Succes de volgende keer!

Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

ik heb er een sateprikkertje door gehaald.en hij ging er makkelijk weer uit en er bleef niks aan kleven.

de eieren heb ik ook in een bakje warm water gehad.

ik heb gewoon mix uit de supermarkt gekocht.is ook wel net zo makkelijk.

ik heb de temperatuur tijdens het bakken niet geleidelijk verhoogd.

maar waarom moet dat dan?rijst hij dan meer?

8

Als je de temperatuur tijdens het bakken gelijkmatig verhoogt rijst je taart juist iets gelijkmatiger, dus minder met een bult in het midden.

En mijn taarten zakken ook altijd wat terug hoor, tijdens het afkoelen. Volgens mij komt dat gewoon omdat de hete lucht die in je taart opgesloten zit in de luchtbelletjes dan afkoelt en het geheel daardoor een beetje krimpt (ik weet niet of ik het goed 'verklaar' maar dat idee heb ik dus...)

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

9

oke.dan ligt het misschien toch niet aan mij.

10 Laatst bewerkt door esther28 (16-02-2007 13:58)

wilde mijn taart open snijden,wat blijkt is hij nog te klef:-(

heb hem toch 45 min in de oven gehad op 180 graden.hoe kan dat? moet ik hem zeker toch langer in de oven houden?  ( combi-magnetron)

heeft er iemand misschien een oplossing voor mij?

11

Dit probleem heb ik nou ook.
Ik heb een taart gebakken van de mix uit de shop.
Oven 170 graden wat op het zakje staat en dan 35 tot 40 min.
Taart is klaar ik heb een paar keer geprikt met een sateprikker en er bleef niks aan hangen.
Nu heb ik de taart dus helemaal versiert we willen de taart natuurlijk opeten en we snijden de taart aan zien we dat de boden niet helemaal gaar is.

Wat gaat er verkeert?

12

Geen flauw idee, ik gebruik geen mixen en heb 'n gewone oven. Denk dat het toch iets met de temperatuur is geweest. Staat er in het boekje van de combi niet of je temperaturen moet aanpassen als deze staan aangegeven voor 'n gewone oven?

13

ik doe een 26 cm taart 40 minuten op 175 a 180 graden, hier gaat dat uitstekend, nog niet misgegaan. Een maat groter gaat nog niet goed, 1ste keer echt mislukt, 2de keer na 50 min op 180 nog net niet gaar (nattig van binnen, wel te doen voor een eigen taart maar niet voor de verkoop...)

De oven dus misschien toch iets hoger voor Diaantje,en misschien de combi langer voorverwarmen voor Esther???

Tips voor het gaar krijgen van de 28 cm zijn ook welkom...

groetjes CIska

14

Nou ik weet niet of een bloemnagel er van onderen in leggen iets is?? Dat zorgt er ook voor dat de warmte beter geleid. Ik had een paar maanden geleden ook een taart proberen te bakken van biscuitmix van Soezie, maar dat mislukte ook, maar misschien dat met die bloemnagel dat dat iets is??

15 Laatst bewerkt door nnicole1234 (18-03-2007 09:09)

Een van mijn laatste taarten van 25x25 heb ik ongeveer 50 min op 175 graden in een hete lucht combi-oven gehad.
Hij was net gaar (een heeel piepklein plekje zag ik nog wat glanzen in het midden nadat ik 'm open sneed maar dat was niet meer nat dus niet erg)

16

Ik bak echt minimal op 45 minuten (10 + 10 + 25) met het recept voor biscuit hier van de site. Dan check ik de gaarheid en of het biscuit een beetje meegeeft (veerkracht heeft), vaak doe ik er dan nog wel 5 minuten bij.

Zo'n bloemennagel is ook een goed idee, en anders misschien je oven toch wat hoger?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

17

gebruiken jullie een oventhermometer? het kan zijn dat de temp die de oven aangeeft niet de juiste is..

18

Gisteren mijn eerste kapsel gebakken in een combimagnetron. Na weken speuren voor tips op het forum het volgende gedaan.

De oven voorverwarmd op 100 graden. Vervolgens 20 minuten op 150 graden (140 doet ie niet). Vervolgens ongeveer 25 minuten op 175 graden.(ook 180 graden doet ie niet)  Rijzen als een gek, kwam 4 cm boven de rand uit maar bleef wel heel. Er zat wel een bult in het midden maar die zakte keurig in tijdens het afkoelen. Dus nu is hij praktisch gelijk aan de bovenkant. Bij het opensnijden bleek het kapsel keurig gaar te zijn. Ik ben zo trots als wat.......:)

19

Ik heb ook een combimagnetron, dus met heteluchtoven. Deze tip heb ik zelf van de site afgehaald en mijn kapsel is nog nooit mislukt met de mix van de webshop.
15 min op 150 graden
15 min op 160 graden
15 min op 175 graden

grotere of kleinere taarten pas ik gewoon een beetje qua tijd aan.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

20

Voor mij werkten de volgende tips:
*Echt superlang mixen: 10 minuten
*Mijn oven op 200 c zetten. (ik heb geen thermometer, anders had ik gekeken hoe heet mijn oven  nu werkelijk wordt)
* minimaal 45 minuten in de oven

ps. welke mix uit de supermarkt gebruik je? Ik ben nog nooit een tegen gekomen dus misschien kijk ik verkeerd!

21

Diaantje schreef:

Dit probleem heb ik nou ook.
Ik heb een taart gebakken van de mix uit de shop.
Oven 170 graden wat op het zakje staat en dan 35 tot 40 min.
Taart is klaar ik heb een paar keer geprikt met een sateprikker en er bleef niks aan hangen.
Nu heb ik de taart dus helemaal versiert we willen de taart natuurlijk opeten en we snijden de taart aan zien we dat de boden niet helemaal gaar is.

Wat gaat er verkeert?

Ik had in het begin ook problemen met mijn combimagnetron.
Ik heb de mix uit de shop en begin met 10 minuten op de 150 graden en om de 10 minuten verhoog ik die tot 180. Mijn taart staat overigens vaak wel heel erg lang in de oven voordat ie goed is, zo'n 50 tot 60 minuten

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

22

Ik heb hetzelfde probleem. Maar kan ik de taart nog wel gebruiken?? Kwam er net achter met doorsnijden dat hij nog wat nattig is...
Ik moet de taart maandag af hebben. Wat denken jullie?? Gewoon gebruiken, of toch liever een nieuwe bakken??

23

Een 'kleffe' cake is toch ook heeeeeeeerlijk :P :P :P ! Gewoon afmaken die taart en genieten, al verdiend 'ie misschien van binnen niet helemaal de 1e prijs...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

24

Dank je wel Yvonne,

Ik vind het zelf ook niet zo erg hoor, hoort ook eigenlijk wel bij oma, haha, net als oma's natte cake, vind ik ook heerlijk!

Ik ga weer verder en als hij af is, volgt de foto!