1

Onderwerp: mmf, fondant en marsepein te zoet

Misschien onder de minder zoetekauwen onder ons, hebben jullie ervaringen met het minder zoet krijgen van mmf, fondant en of marsepein. Ik gebruik al wel "zure" jammetjes, en zo min mogelijk suiker in de taarten zelf, maar wij vinden het bijna allemaal te zoet. Vriendlief stelde al voor om ipv water citroensap te gebruiken.

Tips zijn welkom!

En het staat hier wel verkeerd, wat een mooie taarten zijn er weer gemaakt!

2

Re: mmf, fondant en marsepein te zoet

citroensap lijkt me al een goed idee, ipv mmf, fondant of marsepein kan je meer met chocolade werken, dat smaakt minder zoet.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

belluna schreef:

citroensap lijkt me al een goed idee, ipv mmf, fondant of marsepein kan je meer met chocolade werken, dat smaakt minder zoet.

Dat is het andere euvel, manlief houdt niet zo van chocolade, en begint al te mopperen dat ik niets voor hem maak als ik alleen al een reep aan het smelten ben!

Dus tips zijn van harte welkom!!!!!!!

4

dan denk ik dat je meer naar de hartige taarten moet gaan :) : quiches en pizza's :D

of een plattekaastaart ofzo, of bavarois, of biscuit gevuld met mascarpone - het 'probleem' blijft dan natuurlijk als je er iets bovenop wil doen van decoratie..

5

Royal Icing met citroensap is minder zoet, dus misschien is dat een optie? Fondant en marsepein blijven natuurlijk zoet, hoewel marsepein minder zoet is dan fondant. En een beetje experimenteren met citroensap of citroenaroma is ook wel een goed idee.
Ik vind vulling met mascarpone, net wat Kristien zegt, ook lekker fris. En dan op smaak brengen met light-jam!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Ik vind zelf als vulling in de taart boter creme en sinaasappelmarmelade met cointreau toegevoegd (de drank kan uiteraard achterwege worden gelaten) erg lekker en niet zo zoet. De marmelade zorgt voor een lekker bittertje in de taart onder de fondant en deze combinatie wordt bij ons in de familie niet als mierzoet ervaren.

7

Ik ben ook niet zo gek op dat mierzoete gedoe en heb me ook al suf zitten denken om een vervangmiddel te vinden voor die poedersuiker. Ik overweeg om eens wat vloeiende bloem bij een deeltje te doen, gewoon om eens te proberen, met het risico dat het niet te vreten is natuurlijk... Ik laat het je weten of het lukt

Groeten,
Evelyn

Wil je mijn website zien? www.koekentiene.net

8

Volijnb schreef:

Ik overweeg om eens wat vloeiende bloem bij een deeltje te doen, gewoon om eens te proberen, met het risico dat het niet te vreten is natuurlijk
Groeten,
Evelyn

Ik dacht zelf aan maizena, maar inderdaad met het risico dat het niet te eten is!

9

In amerika heb ik taart gegeten met 'cream cheese frosting' of zoiets, meestal smeren ze dat met van die piekjes bovenop de taart. Dat is gemaakt van roomkaas met suiker erdoor. Dat is minder vet dan botercreme en minder zoet dan fondant en marsepein, zeker wanneer je het zelf maakt en wat zuiniger bent met suiker. Ik denk dat je dat net zo kunt gebruiken om mee te decoreren als botercreme, ik heb het alleen zelf nooit geprobeerd. Misschien weet iemand anders dat?

Een recept dat ik hier heb liggen:

60 gram boter, 120 gr roomkaas, 1 tl citroenrasp, 60 gram poedersuiker (genoeg voor de bovenkant van een 18 cm taartje)

Klop de boter luchtig, voeg de roomkaas toe en klop opnieuw luchtig. voeg de suiker en de rasp toe tot het geheel luchtig en stevig is.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!