1

Onderwerp: Durf het bijna niet te vragen,gelatine??

Gister zag ik op dit forum bij de ingezonden recepten, een zalig recept van Annelies voor Champagnecreme,maar ik heb een probleempje...

Ik heb nl nog nooit met gelatine gewerkt!!

Ik lees altijd van alles over "blaadjes/koken/uitknijpen",maar ik heb geen idee wat je dan met die blaadjes doet?? Blijven het blaadjes? Of gaat het om het afgegoten water? En wat moet ik uitknijpen? En is het lastig? Zijn er valkuilen bij het verwerken van gelatine?

Stom he? Maar ik wil nu voor m'n neefje die gaat trouwen zo graag een klein lief taartje maken, en dan lijkt die creme me zooo heerlijk,dat ik er nu toch maar gewoon voor uitkom...

Wie oh wie kan mij inwijden in de wereld van gelatine???

Reuze bedankt,
Nicole!!

De rest van mijn taarten vind je in:
http://www.mijnalbum.nl/Album=SQ3Q8HOR Veel kijkplezier!!

2

Re: Durf het bijna niet te vragen,gelatine??

Hahahahaha, ik heb ook dat probleem. Ik heb het 1 keer geprobeerd voor door de slagroom maar had het toen ook verkeerd gedaan. Ik had het uitgeknepen blaadje in een pannetje heet water gedaan en laten koken. Hahahaha

Volgens mij moet je het eerst laten weken in koud water en dan uitknijpen en dan het blaadje overgieten met een heel klein beetje heet water...

3 Laatst bewerkt door rianne1970 (08-03-2007 12:42)

hallo dames:

Ik laat het aantal gelatine blaadjes dat ik nodig heb eerst weken in een kommetje water,als ze zacht zijn uitknijpen en met een beetje water (een eetlepel ongeveer) op het vuur in een pannetje op laten lossen(niet koken),dit dan in zijn geheel onder kloppen of roeren door de substantie doen waar het bij moet!!

SUCCES!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

4 Laatst bewerkt door Lynneke (08-03-2007 13:55)

Je moet de blaadjes eerst even weken in koud water. (ongeveer 5 min.) Dan de blaadjes uit het water nemen en het water eruitknijpen. Dan de uitgeknepen blaadjes in de warme substantie doen die je wilt geleren.
(bij mij staat het op de achterkant van het pakje gelatineblaadjes :)  )

groetjes

Lynneke

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

5

Maar daar struikelde ik dus over, een eetlepel water in een pannetje dat is niets...dat verdampt voor de gelatine gesmolten is...

6

als het water te snel verdampt doe je iets meer water maar het moet echt weinig zijn,en het water hoeft niet echt heet te worden,als het maar goed warm wordt dan  'smelt' je gelatine!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

7

Je kunt gelatine-blaadjes ook oplossen in citroensap wat je heet maakt. Dan hoef je het verder ook niet meer uit te knijpen.
Zo gebruikte ik het wel eens in een kwarktaart.

8 Laatst bewerkt door Lynneke (09-03-2007 10:15)

michelle schreef:

Maar daar struikelde ik dus over, een eetlepel water in een pannetje dat is niets...dat verdampt voor de gelatine gesmolten is...

eerst week je de gelatine blaadjes in een bakje koud water, maakt niet uit hoeveel... daarna knijp je de blaadjes uit en voeg je ze toe aan de warme vloeistof die je dus dikker/puddingachtig wil hebben. Daar lossen de blaadjes helemaal in op. Dus je laat ze niet meer oplossen in een eetlepel heet water, maar gelijk in de warme/hete vloeistof waar je het aan moet toevoegen.

Werkt perfect bij mij.

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

Reuze bedankt voor alle tips en trucs! Ik ga het binnenkort een uitproberen met de champagnecreme!! Mmhhh!! :9
Groetjes,
Nicole!

De rest van mijn taarten vind je in:
http://www.mijnalbum.nl/Album=SQ3Q8HOR Veel kijkplezier!!