1

Onderwerp: Toch weer: het rijzen van het kapsel

Als ik mijn kapsels maak heb ik het volgende probleem: op zich wil het wel rijzen, maar vooral in het midden en gebeurt er eigenlijk langs de randen van de vorm niet heel erg veel, hooguit een cm of 2 o.i.d. Gisteren een halve (ikea)-bol gemaakt en het midden is dan op een gegeven moment zelfs boven de vorm uit, terwijl de rand wel 5 cm lager zit of zo. Het wordt dan een beetje onmogelijk modelletje, soort van paddestoelenhoed. Bij het afkoelen zakt het hele hoge stuk dan toch ook wel weer wat in, wat eigenlijk gelukkig is in dit geval want dan normaliseert het weer wat.
Mijn combimagnetron vertrouw ik toch ook niet helemaal, ik denk dat ik toch ook maar even zo'n oventhermometer ga kopen.
Of zou het nog aan het invetten (Baukje-spray) kunnen liggen, ik stuif ook wel eens wat poedersuiker tegen het ingevette, had ik ook wel eens gelezen...
Tips?

Tot taarts,

Yvonne

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

2

Re: Toch weer: het rijzen van het kapsel

Als ik het beslag in de vorm doe dan schuif ik het meeste beslag naar de randen toe, in het midden zit dan maar een klein laagje. Ik voer de temperatuur langzaam op. Voorverwarmen op 140, dan 10 min, dan 10 min op 160 en nog tien min op 180. Over het algemeen komen mijn kapsels dan redelijk recht uit de oven. Ik leg de vorm meteen ondersteboven op het taartrooster en dan is het kapsel recht.

3

Volgens mij las ik van de week nog ergens dat als het aan de zijkant niet rijst, dat dat heel waarschijnlijk aan de temperatuur van je oven zou kunnen liggen. Is het wat om met 10 graden hoger te beginnen?
Zoals Annelies het doet, doe ik het ook trouwens, met dat verschil dat ik niet 180 graden op 10 minuten maar op 25 doe, mijn biscuit (als ik 5 eieren gebruik, die van de recepten hier op het forum) heeft altijd wel 45 minuten in totaal nodig.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Er staat weer een kapsel in de oven, en WEER wordt het een soort kussen, 't is nu een rechthoekige vorm van siliconen :( Ik heb de tip van Annelies geprobeerd, maar het beslag vervloeid meteen weer 'waterpas' dus dat levert niks op. Ook de oven meteen wat hoger gezet. De zijkantjes doen gewoon haast niet mee met het hoger worden!
Wat gaarheid e.d. over mijn afgelopen taartjes verder niets te klagen...

Is er toch nog iemand met een andere tip?

Tot taarts, Yvonne

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Misschien helpt het om het gehele bakblik aan de zijkanten te bekleden met bakpapier. Laat het ongeveer 2 tot 5 cm boven de rand van de vorm uitkomen.(Dit schijnt de warmte evenredig te verdelen in/over de vorm). Dan als normaal je beslag in de vorm en in de oven.
Lijkt me trouwens alleen handig met ronde en vierkanten vormen, anders is het wel heel lastig bekleden van de zijkanten/vorm.
succes

6

tom poes schreef:

maar het beslag vervloeid meteen weer 'waterpas' dus dat levert niks op.

Mijn beslag is altijd heel erg stijf!!! Kan je bijna pieken in maken! Klop je het niet lang genoeg?

Voor al mijn taarten zie:
http://www.leoniewalvis.mijnalbums.nl

7 Laatst bewerkt door monicajanneman (22-02-2007 00:41)

hoi,
na veel oefenen kwam ik erachter dat het heel stijf moet zijn , bij slagroom denk je dat het bijna goed is zeg maar, dit krijg je door langer op de hoogste stand te mixen
als hij aleen in het midden rijst en de zijkanten niet de temp lager zetten dan gaat het gelijkmatiger ik zelf bak op 140 graden 30 min en dan op 150 graden voor 15 min en dan is hij vrijwel recht.
ik hoop dat je het snapt en anders lees ik het wel

monica

gr monica
En mijn website is in de lucht www.monicake.nl

8

Ik klop het beslag ook echt 10 minuten, dan word het heel stijf, je kunt er pieken uit trekken. Verder moet je niet meer dan 2/3 van het bakblik vullen. Heb gisteren bijvoorbeeld ook alle 3 de taartblikken tot bovenaan gevuld en alle 3 zijn opgebold (had teveel beslag gemaakt en vond het zonde om het weg te gooien). Op zich kan je dit natuurlijk weer wegsnijden.
En ik doe de eieren met het water in een bakje en laat ze 10 sec in de magnetron opwarmen. De eieren moet kamertemperatuur zijn en ik vergeet ze altijd voor de tijd uit de koelkast te halen. Werkt echt prima!
groetjes marije

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

9

Ik heb zelf dus ook het probleem dat ik echt een toeter op mijn kapsel krijg. Iedere keer weer. Ik klop lang genoeg, ik doe de temperatuur langzaam omhoog. En toch een toeter.

Wat ik meestal doe is de bovenste koepel eraf halen met de taartzaag, dan heb je een mooie platte taart, anders lukt het mij ook niet hoor

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

Meestal is een toeter of bol het gevolg van een te hete oven. (denk maar eens aan een gewone cake) misschien moet de temperatuur iets lager en dan maar wat langer in de oven

succes

Groeten @nnette, http://taartjebakker.mijnalbums.nl/
Bakt graag van alles zolang ik het zelf mag mixen!!

11

hai tompoes ik koop altijd soezie biscuitdeeg en hij rijst bij wijze de pan uit je kunt hem dan altijd nog op de hoogte snijde. het is te koop bij jullie in het dorp  ja ik ben oud hilversummer alleen ik ben ff de naam van de winkel kwijt . maar als je voor de ingang van c&a staat met je neus naar de deur dan ga je links dat kleine straat in .  oldhof heet het, tijdens het typen schiet het me te binnen daar verkopen ze wilton spullen maar ook de taartgrondstoffen van het merk soezie veel sucses
grobbelia

12

hallo,
ik ben al een weekje aan het lezen hier en ga morgen mijn eerste taart proberen.

voor het probleem van rijzen langs de kanten :
hoe vet je de bakvorm in ?
je moet de bakvorm langs de zijkanten in OPWAARTSE richting invetten anders belet je het deeg omhoog te laten komen.
naar het schijnt h