1

Onderwerp: Taart bakken in 1 blik i.p.v. 2?

Halllo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen op deze site en heb een paar weken geleden m'n eerste taart gemaakt met behulp van alle info die ik hier heb gevonden. Ik ben dus heel blij met dit forum!

Maar nu een vraag waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden;
Voor de verjaardag van mijn dochter wil ik de chocolade/Maltezertaart maken waarvan ik hier op de site het recept heb gevonden. Alleen zit ik een beetje met het bakken... In het recept wordt aangegeven dat het beslag over 2 vormen verdeeld moet worden en dan de oven in kan. Helaas heb ik maar 1 vorm! Is het mogelijk om het beslag toch in 1 vorm te gieten en dan gewoon wat langer te bakken? En, zo ja, hoe lang zou ik het dan ongeveer in de oven moeten laten staan?
Hoeveel stukken hebben jullie uit deze taart kunnen halen?

Dat was het even voor nu!

Groetjes,
Lia

2 Laatst bewerkt door michelle (19-02-2007 00:07)

Re: Taart bakken in 1 blik i.p.v. 2?

Hoi, welkom...Ik kan het bericht met het recept even niet zo snel vinden maar ik ga ervan uit dat het eraan ligt hoe groot de bakvorm is van het recept en de grote van jou bakvorm. Misschien is het dan toch een overweging het recpet te halveren. Je kan natuurlijk wel meer beslag in 1 bakvorm gieten maar als je 2X de hoeveelheid beslag in 1 vorm gaat gieten, ik weet niet maar ik denk dat, dat niet verstandig is. Heb je misschien het recept of de link daarvan?

3

Hallo Michelle,

Bedankt voor je reactie. Dit is de link waaronder je het recept kan vinden: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=1373

4

Als ik het zo lees (en op Nigella haar site kijk bij andere taarten) dan ga ik ervan uit dat je er echt 2 nodig hebt, omdat die taarten misschien niet genoeg rijzen zodat je hem door midden kan doen of misschien wordt het wel een superhoge taart.
Ik zou eerst de helft beslag maken voor 1 bakvorm en terwijl deze bakt het beslag maken voor een tweede. Als de taart dan afgekoeld is dan kun je meteen de tweede bakken, kost wat meer tijd maar dan weet je zeker dat het goed gaat. (ik ben zelf niet zo'n voorstander van te lang beslag laten staan omdat je dan kans hebt dat het niet genoeg meer rijst etc)

5

Je kunt ook het beslag in ene maken hoor. Je bakt gewoon eerst de ene taart, stort deze op een rooster en bakt vervolgens de tweede taart. Het beslag kan best even blijven staan hoor als het klaar is. Ik en nog een aantal van dit forum hebben dat al zo vaak gedaan.

6

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik dan inderdaad maar het beslag in 1 keer maak en dan de helft laat staan om later te bakken. Is wat makkelijker dan 't halveren van de hoeveelheden denk ik.

7

Hou je wel even de baktijd in de gaten? Ik weet niet hoe groot je taartjes zijn maar een kleiner taartje hoeft natuurlijk niet zo lang te bakken als een grote taart :)