1

Onderwerp: wat een ramp taart

Ik heb nu voor de tweede keer slagroom van de Zaanse hoeve gekocht omdat ze bij albert heijn geen andere hadden. De eerste keer merkte ik al dat het moeilijk was om er slagroom van te kloppen, nu dit keer duurde het weer heel lang voor het enigzins stijf werd maar na een paar minuten zat er een laag water op. Ik merk ook dat er tijdens het kloppen heel veel bubbels op drijven. Dat heb ik dus weggegooit en bij de andere AH nieuwe AH slagroom gekocht. De banketbakkersroom/slagroom had ik al gemaakt met die Zaanse Hoeve en in de koelkast gezet, omdat het op zich best stijf was en ik geen zin had weer andere te maken heb ik die op de taart gedaan. Ik heb hem nu 1 uur buiten de koelkast gehad om hem te decoreren en die room loopt er bijna uit, nog net geen water. Wat moet ik nu, hopen dat morgen de hele boel opgestijfd is of toch de taart uitelkaar halen, alles eraf halen en opnieuw beginnen met vullen of toch een nieuwe taart bakken? Ik heb wel fotoos voor de show-off want hij is op zich wel ok. Maar het bedekken was ook een drama, had een klein pakje marsepein gekocht omdat het anders superduur was (6 Euro voor 450gr) dus moest heel zuinig doen dus het was veel te dun bekleed.

2

Re: wat een ramp taart

ah hier is het verhaal! ik weet niet of het een goed idee is om room een uur uit de koelkast te houden. en idd, sommige room klopt veel beter stijf dan andere. hoe meer procent vet hoe beter, ik dacht dat je minimaal 35% vet moest hebben.
verder kan je best ook je kom en je klopper een kwartiertje in de ijskast leggen voor het kloppen.
kijk hoe het resultaat is vandaag, als het er nog goed uitziet zou ik ze zo geven, maar dan vervoeren met koelelementen en zeggen tegen de persoon die hem krijgt dat de taart in de koelkast best blijft.
veel succes!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

Ohw, dit is dus die ramp, wat ik nogal fijn vind is klopfix, dat helpt goed tegen inzakken. Is wel hele dure marsepein, zou hem volgende keer via de webshop bestellen (krijg je wel de verzendkosten, maar als je veel tegelijkertijd besteld wegen die niet op tegen6 euro voor 450 gr)

Groetjes Ellen http://www.merlin.mijnalbums.nl
Geen mens zo stil als eentje die van taart geniet!!!Smakelijk

4 Laatst bewerkt door michelle (31-01-2007 09:50)

@catherine, helaas is het zo dat als je je taart moet bekleden en moet versieren hij toch echt uit de koelkast moet. Beetje koud en klein om in de koelkast te gaan zitten werken  :D :P Dat uurtje zou hij makkelijk moeten redden. Verder heb ik nooit moeiet hoeven te doen met mixer en kom in de koelkast zetten enzo. Dus ik denk dat het echt aan die Zaanse Hoeve ligt.

@Biezum, als ik alleen slagroom neem van AH dan gaat er ook klopfix doorheen maar voor de banketbakkersroom/slagroom hoeft dat niet omdat het al stijf moet worden door de banketbakkersroom. en normaal wordt het ook echt stijf zoals mouse. Normaal bestel ik ook marsepein uit de webshop maar ik heb geen geld meer tot de 10de en ik moest toch echt marsepein hebben om die onverwachte taart te maken, vandaar.

5

Michelle,

Een goedkopere manier van je taart te bekleden en in noodgevallen zoals deze is het heel gemakkelijk om zelf mmf te maken. Het recept staat op de site. Eens een poging wagen zou ik zeggen!

6

hoi michelle, wat ik doe is de taart meten, dan marsepein uitrollen, en als de marsepein op de taart ligt, terug de koelkast in, even wat freubelen met marsepein, terug uit de koelkast enz... milieu activisten zullen nu wel zeggen dat dat vreselijk energie-vretend is, maar alles voor een mooie taart h

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

7

Dat is zeker een idee omdat mmf eens te proberen. Alleen wij hebben nu al 3 keer fondant geprobeerd te eten maar ik kan niet wennen aan die nasmaak van fondant, daarom had ik dat nog nooit geprobeerd. En ondanks dat de taart voor een ander is, als je iets niet lekker vind, zal je het denk ik minder snel voor een ander maken.

Catherine, elke persoon werkt natuurlijk anders maar dat steeds de koelkast in en uit vind ik persoonlijk een beetje overdreven omdat het makkelijker is te decoreren als je de taart voor je hebt (vind ik) en omdat een taart echt wel even uit de koelkast kan. Als de banketbakker taarten bezorgd liggen ze ook in de auto en dat zal (zeker in Amsterdam) best een poosje zijn. Verder, ik weet niet of dat nou zo gezond is voor een taart, steeds de kou in en uit, dan is hij net aan de temperatuur gewend van de koelkast dan wordt hij er weer uitgehaald enzo.

8

Wij hebben maar een hele kleine koelkast (student he), dus bij mij staan taarten eigenlijk nooit in de koelkast. Ongeacht de ingredi

Kijk voor al mijn taarten op:
de taarten van Anne